• lindamarias

sovtid 2,5 åring

undrar när era 2,5-åringar somnar på kvällen.

Vi har en kille som somnar mellan kl 20.30-21.30 de dagar han är på dagis. Han sover ca 30 min på dagis eftersom han somnar runt lunch där varje dag av sig själv - han blir så trött enligt dagispersonalen.
    När vi är hemma på helgerna sover han oftast inte alls på dagen och det  går fint. Han är inte alls trött vid lunch, och då somnar han runt kl 19 på kvällen vilket jag tycker är bättre än 20.30-21.30.

När slutade era 2-3 åringar sova på dagen? kan man säga till dagis att man inte vill att han sover?

• Svar på tråden sovtid 2,5 åring
  • Lena

dottern sover 20.30-21 och sover till 6-6.30. Och så sover hon 45min på dagis och oftast hemma.

• Samuel o Fabians mamma

Min pojke är 2 år och 2 månader och han sover ca 1-2  timmar på dagen och vi lägger honom 20.00 och han går upp ca 7.00.
    Man kan absolut säga till dagis att du inte vill att han ska sova, är ju du som mamma som vet vad som funkar bäst! Glad

• missteddy

när sonen var i den ålder sov han en till en och en halv timme mitt på dagen somnade sedan vid 1930-20 på vkällen

• Cia o krabaten

Sonen fyller 3 i augusti, dvs lite drygt 2,5 nu och han håller just på att sluta sova middag.
    Har inte sovit alls i påsk, annat än när vi hade varit och badat på badhus och sedan åkte bil 30min efter det

På dagis har vi sagt att han ska gå upp när de stora går ut och leker, dvs efter ca 30min, men ofta tar det ju en stund innan han somnar ens så 15-20min sover han där.
    Somnar runt 20 på kvällen, såklart senare om han sover längre på dagen, men som idag var han trött efter middagen vid 17 men då får man hålla igång honom till iaf 19. 

• vittra

Vår dotter slutade sova på dagen bara ett par månader efter att hon blev två år (även på förskolan). Då behövde hon en kort period lägga sig redan kring 19 eller tom lite tidigare, men ganska snart återgick vi till att lägga henne vid 20-tiden som hon gjorde innan. Hon sov till ca 8-9 på morgonen.

Klart att man kan säga till personalen, det gjorde vi. Men det kan ju också vara så att han faktiskt behöver den där korta stunden när han är på förskolan eftersom det är så oerhört mycket mer intryck där än hemma, både när det gäller ljudvolym, socialt osv. Men tycker absolut ni bör testa att ta bort den och se om kvällarna blir bättre.

• Lantani

Sonen är precis 2,5 år.
    Han somnar runt 19-20 (ibland något senare om han sovit länge på dagen).
    Sover efter lunch, oftast 1,5 timme, ibland blir det dock ganska mycket längre, men då är han uppe med oss på kvällen.
    Vaknar vid 6 på morgonen (men tror att han hade kunnat sova tills iallafall 7 ifall lillasyster inte tjattrat så mycket klockan 6 på morgonen).
    Kan tillägga att han inte går på dagis.

Alvin 081114 och Alice 100807
  • AAEV

Min son är 2.5, han slutade sova på dagen när han var exakt 2. Han sover 18-06.30 varje dag. De dagarna han råkar somna på dagen (i bilen t ex) så är han omöjlig att lägga.

Lillasyster som är 1.5 sover inte heller på dan, hon sover samma tider på natten som storebror. :) 

• lindamarias

Tack för alla input! Precis som vittra säger kanske han behöver den där sovstunden när han är på dagis.... det är ju mycket mer intryck där än hemma....  vi får kanske prova o se om vi kan ta bort sovningen på dagis. Om det skulle förbättra och förenkla läggningen på kvällen. Och om han klarar dagarna på dagis utan att det blir för jobbigt för honom o personalen....

• Doodies

Hade själv tänkt att lägga ett inlägg om detta.
    Min dotter är 2 år och 1 mån. Den senaste 1-2 månaderna så har det tagit jättelång tid för henne att somna på kvällen. Hon ska prata, leka o dricka vatten.
    Nu under påsk så lät jag henne sova 30-45 min i bilen men det blev inte bättre.
    Tror jag ska be dagis korta ner hennes sov tid. Hon sover nog ca 1,40 min när hon är där.
    Kanske kan minska succesivt? Att ändra till kanske 1 timme och veckan efter 45 min osv.
    Någon som testat det innan?

• minipillan

Adam lägger sig 19,30 på kvällarna. På dagis sover han middag, allt mellan 1 till 2 timmar.
    Hemma somnar hanibland när vi åker bil runt lunch tid och ibland somnar han i soffan på eftermiddan. Men han vill inte sova middag hemma :p

Svar på tråden sovtid 2,5 åring