• lindamarias

sovtid 2,5 åring

undrar när era 2,5-åringar somnar på kvällen.

Vi har en kille som somnar mellan kl 20.30-21.30 de dagar han är på dagis. Han sover ca 30 min på dagis eftersom han somnar runt lunch där varje dag av sig själv - han blir så trött enligt dagispersonalen.
    När vi är hemma på helgerna sover han oftast inte alls på dagen och det  går fint. Han är inte alls trött vid lunch, och då somnar han runt kl 19 på kvällen vilket jag tycker är bättre än 20.30-21.30.

När slutade era 2-3 åringar sova på dagen? kan man säga till dagis att man inte vill att han sover?

• Svar på tråden sovtid 2,5 åring
  • Zaaandra

Min dotter slutade sova på dagen helt 2 månader innan hon blev 2 år.
    Hon började dagis när hon var 19 månader och har lyckats sova på dagis kanske 5 ggr.
    Hemma sov hon var tredje dag från 20 mån-22 mån.
    Vi kortade hennes dagssömn redan vid 18 månader, max 1 timma, innan sov hon ca 1,5.
    Sen kortade vi till 45 mins men hon blev bara tjurig av att bli väckt sista tiden och tog ett bra tag innan hon blev på bra humör igen så vi skippade det helt, var lite jobbigt i början.
    Ibland efter dagis (hon går 9-14) fick vi lägga henne en halvtimma annars blev det olidligt.
    Men sen funkade det kanon. Då la hon sig 19 och sov till 7.30-8, innan var vi glada om hon somnade innan 20.30. Nu sover hon ca 19.30-7.30 och är 2 år och 3 månader.
    Nu är hon inte alls lika trött, händer att hon somnar i bilen ibland och då håller hon igång till efter 20 nån gång.

• master of disaster

Vi minskade dagvilan successivt. Först max en timme i nästan ett år (från 1,5-2,5 år), sedan 45 min, sedan 30 min. Nu är gossen snart tre och vi har sedan två veckor tillbaka tagit bort dagsömnen helt. För oss var det största problemet att han vaknade så förtvivlat tidigt, typ 04.30, om han hade sovit middag dagen innan. Tyvärr har den borttagna dagvilan inte gett så vidare värst fantastiskt resultat. Han somnar som en sten ungefär klockan 19 och vaknar 05.30. Vi ska hålla ut några dagar till men om han inte börjar sova lite längre på morgonen och därmed fortsätter att vara rejält trött periodvis under dagarna, återgår vi nog till en kort sovpaus på dagen.

• Mamma och Fru

Min gosse är 2 år 2 mån, och sover middag ca 4-7 dagar i veckan, han sover oftast 2-3 timmar/tillfälle.
    Han somnar mellan 19-20 och vaknar mellan 7-8.

Barn har olika stort sömnbehov, kanske ert barn ska sova varannan dag på dagis istället? Dottern slutade sova dagtid när hon var drygt 2.5 år, hon gick inte på dagis då, det gör inte minstingen nu heller...

• lindamarias

Bra idé med att testa att vila varannan dag på dagis - det har vi inte provat. Ska fundera på det.

• SaraHeleneBirgitta

Min son lägger sig kl.19 senast på vardagarna och oftast på helgerna. Han går upp vid kl 6 vardagstid så han behöver sömnen har vi konstaterat. Han vill sova vidare annars på morgonen om han vart öppe för sent. Sedan väljer han själv hos dagmamman om han vill sova efter lunch eller ej. Vilket fungerar toppen bra.

• Alexi

dotter är 2 år 5 mån, sover ca 21-07.30 och 30 min på dagen, både dagis och hemma. Vi testade lite i vintras att hon inte sov alls, när hon är hemma somnar hon mycket senare på dagen osv men oftast upplever vi inte att hon orkar vara vaken helt. Men med 30 min funkar det bra, då vill hon gärna lägga sig vid 20-20.30-tiden. Vi hoppas dock hon kommer somna lite tidigare och lite snabbare den dagen hon inte sover alls dagtid, lär väl ske under det här året, kanske under sommaren en hel del då hon är ledig från dagis 10 veckor.

• WiJu

Endast läst TS,

Vår dotter  2,.5 år, somnar vid 19.00-20.00 och sover middag ca 1 timma på förskolan eller hemma. Sover till ca 7.00 på morgonen. 

Det kan mycket väl vara så att er son är jättetrött på dagis, för det tempot går inte att jämföra med det man har hemma. Arbetar själv på förskola och det finns inget värre än att med tvång hålla ett barn uppe, som bara vill sova. Men prata med dom och se om dom kan försöka iaf. Det kan också vara så att om man tar bort sovtiden på dagis så somnar han lättare på kvällen och då bryts ju den onda cirkeln. Jag lovar att man som personal (iaf hos oss) inte tar illa upp när föräldrar vill sluta med eller korta ner sovtider. Men vi talar även om ifall det inte skulle funka på förskolan.
    Men misstro dom inte, för det går som sagt inte jämföra förskoletempo med hemmets,,,
    Barn har olika behov av att sova. När vår dotter va bebis sov hon väldigt lite i jämförelse med andras barn. Man blev orolig, men BVC-läkarn sa att vi har helt enkelt fått ett barn som inte behöver sova...

Lycka till! :)

• Primrose

Sonen, som är ganska exakt 2,5 år, somnar vid 20.30 och vaknar c:a 07.00 (ibland litet tidigare). Han sover 30-90 minuter på dagis, men ibland inte alls (då märks det tydligt att han är trött efter hämtningen kl. 15). Han är ledig från dagis lö-må och då somnar han, i princip, alltid i vagnen när vi är ute på stan. Oftast sover han då 1-2 timmar men ibland längre. Någon lördag nyligen sov han i 4 timmar! Och somnade ändå vanlig tid på kvällen.

• trasdocka
    lindamarias skrev 2011-04-26 20:15:08 följande:
    undrar när era 2,5-åringar somnar på kvällen.

Vi har en kille som somnar mellan kl 20.30-21.30 de dagar han är på dagis. Han sover ca 30 min på dagis eftersom han somnar runt lunch där varje dag av sig själv - han blir så trött enligt dagispersonalen.
    När vi är hemma på helgerna sover han oftast inte alls på dagen och det  går fint. Han är inte alls trött vid lunch, och då somnar han runt kl 19 på kvällen vilket jag tycker är bättre än 20.30-21.30.

När slutade era 2-3 åringar sova på dagen? kan man säga till dagis att man inte vill att han sover?
    Min son är lika gammal som din och sover nästan exakt lika, förutom att vår aldrig nånsin somnar före 20.30 oavsett om han sovit på dagen eller ej. Nu i helgen var det två dagar som han hoppade över dagvilan men var inte tröttare på kvällen för det.

Nu i veckan är han tillbaks på dagis med de rutiner de har där och är enligt personalen jättetrött vid lunch. Jag har sagt att han får sova tills han vaknar där, vilket brukar bli en dryg timme. Så länge han inte börjar vara uppe längre än 21.30 så kör vi på det. Det är uppenbart att han blir skittrött av att vara bland alla barnen och allt stoj, jämfört med när vi är hemma i "lugn och ro".
  • lindamarias

det är nog så att han blir tröttar på dagis än  hemma som många av er säger. Jag har börjat gå ut med honom en stund efter maten o låtit honom springa av sig lite o  det har faktiskt haft lite effekt på honom. han har självmant gått o lagt sig ca 20 varje kväll den här veckan o somnat snabbt :) så frisk luft o lek ute verkar en bra kur. Kommer nog låta honom sova 30min, som han gör på dagis, ett tag till.

• Carrie

Vår son har inte sovit på dagtid det senaste året FÖRUTOM när han är på fsk och vi lämnar tidigt, dvs morgonen. När jag lämnar före lunch får han inte sova för då somnar han inte förrän 22 på kvällen vilket är på tok försent. Vi har sagt till på fsk att han inte får sova på em.

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • bm2007

Vår tös (fyller 3 år i juli) sover mellan 1-2 timmar efter lunch. Hon går och lägger sig för ntten runt 21-22 och vaknar vid tiotiden på morgonen.
    Dessa tider passar vår familj alldeles utmärkt, skälet till att hon lägger sig så sent beror på att min man oftast kommer hem sent och han går väldigt tidigt så om hon inte skulle vara uppe när han kom hem från jobbet skulle de endast ses under helgen.
    De gånger som vi tagit bort sussningen mitt på dagen har hon blivit extremt grinig och mammig dock så somnar hon då runt åtta tiden på kvällen.
    Vi har aldrig haft problem med att hon vaknar tidigt på morgonen även de gånger som hon lagt sig vid 19.00-20.00 tiden vaknar hon aldrig före tio.

• HäckHäxan

Min dotter slutade sova middag när hon började på dagis, då var hon 1 år och 1 månad.

Ett Nej är ett Ja så länge inte ordet rött kommer upp, men ketchup fungerar också
  • lindamarias

bm2007: vilken lyx att få sova till ca kl 10 varje morgon! F har alltid vaknat tidigt.... 4-5 på morgonen oavsett när han lagt sig.... nu har det blivit bättre ett tag  så han har sovit till ca kl 7, men idag fick vi gå upp kl 4.30 - härligt en lördag.... :)

Svar på tråden sovtid 2,5 åring