CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-26 22:00:33 följande:
Jag tror att du har fel här, jag upplever inte alls att det är något som det tas lätt på. Att "ingen" skulle tänka till innan de har oskyddat sex eller genomför en abort är ju bara struntprat. Även om du menade "de flesta" så ser jag inte alls att statistiken ger stöd för det. Tvärtom minskar tonårsaborter och även om det totala antalet aborter ökar så är inte alls särskilt stor utan håller sig inom samma spann som det har gjort sedan -85.
Du har säkert rätt. Jag utgår från mig själv och min omgivning.
När jag blev gravid som 16-åring var det knappast någon som trodde att jag skulle behålla barnet. Det var en självklarhet för många att det var abort som gällde och det var inte någon som var speciellt upprörd över det. När vi istället sa att vi naturligtvis skulle bilda familj kunde folk (och då menar jag nästan varenda en) inte förstå det och trodde att vi blivit utsatta för anti-abortpropaganda.
Nästan alla vuxna kvinnor jag känner har genomfört aborter vid minst ett tillfälle (jag vet det eftersom jag av någon anledning är en person männsikor lätt delar med sig till). Hur kan det vara så? Hur kan jag känna så många personer i olika åldrar, från olika bakgrunder, i olika städer, av olika sociala grupper som vid någon tidpunkt genomfört en abort? Jag tycker att det visar på att något inte står rätt till.
Jag tror att många kvinnor tänker att abort alltid finns där som en absolut sista utväg. Jag förstår inte att man inte är mer försiktig när det kommer till sex, om man inte vill ha barn.
Jag har inte koll på statistiken och jag tycker inte att det spelar någon roll om det inte ändrats, i antal, sedan 1985. Det är
inställningen jag tycker det är något fel på.