• Nygift2008

Värma barnmat utan micro/spis

Jag ska åka tåg med vår dotter och där finns det inte bistro med micro. Detsamma gäller när vi ska vara ute en hel dag utan tillgång till micro/spis.

Någon som har bra tips på hur man gör med barnmaten? Någon som har smarta knep på att värma den på något annat sätt? Jag kan ju ta med en termos med varmt vatten om det hjälper? I värsta fall kan jag förstås ge välling eller kalla alternativ, men jag tänkte om någon har andra tips??

• Svar på tråden Värma barnmat utan micro/spis
  • Tinnys

Termos med varmt vatten är ju bra, kan dela varmt och kalt vatten till vällingen. Sen finns det ju termos för barnmatsburkar som kan hålla värmen ett tag. Sen skulle jag ta med typ barnmatsburkar med gröt och liknande, minns att mina gillade dem kalla.

• lövet2

Ute går det att ta med en termos med kokhett vatten och en stor kopp att sätta ner barnmatsburken i, men på tåget är det lite vådligt ur säkerhetssynpunkt. På tåget är det bättre att hålla sig till kalla alternativ: youghurt, filmjölk, fruktpuré, bröd.

• Archandra

Köp en mattermos och värm maten rejält (så att den blir för varm) innan ni åker.

• Wry

Det finns en del barnmat som inte ska behöva värmas, "lika god kall som varm", står det på förpackningen. Om det är sant sk jag låta vara osagt, mitt barn åt den vid något tillfälle, och det gick väl ner...

Jag antar att du skulle kunna värma maten i ett vattenbad om du har med vatten i termos, men det verkar rätt besvärligt. Beroende på hur gammalt barnet är och hur långt ni ska resa kanske smörgås, yoghurt, kex etc är mer värt att satsa på?

• Nygift2008

Åh, det finns alltså mattermosar? Intressant, kanske värt att kolla upp. Vi ska inte åka så långt så i värsta fall kan jag ge välling denna gång och när vi är utomhus kan vi väl söka upp ett café eller liknande. Tror till och med att dottern kan äta barnmaten kall någon enstaka gång, hon verkar inte så känslig de gånger den har micrats för lite så den är kall faktiskt... Vi har inte "hunnit" testa de kalla alternativ som finns nuförtiden, det får man väl göra inför sommaren.

• pigglet

ÄLSKAR våra mattermosar!!!

Ska man värma burkmat så tar man med kokhett vatten. 5 minuter innan matdags ploppar man ner burken i vattnet - klart!

Vill man kan man sedan öppna en burk varmkorv och lägga i dem, så får resten av familjen varm mat också.

När barnen är större fyller man helt enkelt termosen med den mat man ska äta. Det allra mesta funkar: makaroner och korv, spagetti och köttfärssås, uppstekt pannkaka, chili con carne, köttsoppa, korvstroganof och ris, olika geggor att fylla i pitabröd...

Vi använder termosen året runt - på stranden, i slalombacken, på badhus, i djurparken... Väl använda pengar!

• pigglet

... släpar även med den utomlands när barnen är små. Dröjer maten på restaurangen - ploppa i en burk. Hungrigt barn mitt på den guidade stadsturen - ploppa i en burk. Hungrigt barn på stranden - ploppa i en burk.

• Nygift2008
    pigglet skrev 2011-04-26 20:43:07 följande:
    ÄLSKAR våra mattermosar!!!

Ska man värma burkmat så tar man med kokhett vatten. 5 minuter innan matdags ploppar man ner burken i vattnet - klart!

Vill man kan man sedan öppna en burk varmkorv och lägga i dem, så får resten av familjen varm mat också.

När barnen är större fyller man helt enkelt termosen med den mat man ska äta. Det allra mesta funkar: makaroner och korv, spagetti och köttfärssås, uppstekt pannkaka, chili con carne, köttsoppa, korvstroganof och ris, olika geggor att fylla i pitabröd...

Vi använder termosen året runt - på stranden, i slalombacken, på badhus, i djurparken... Väl använda pengar!
    Låter ju smidigt. Vet du var ni köpte den?
  • Åskan

Alltså, jag hade inget vatten i. Jag värmde burken alldeles jätte-kok-het innan jag åkte. Sen på med locket o ner i termosen. Då var de lagom varm i ganska många timmar sen...

• MKAsson

Jag brukar då och då ge mitt barn barnmatsburk kall om vi är på språng och inte har möjlighet eller tid att värma maten. Och det brukar funka minst lika bra som med värmd.

Jag skulle nog inte vilja värma den och försöka hålla den varm om jag inte garanterat skulle kunna hålla den över 66 grader eftersom det då riskerar att bli för stor bakterietillväxt.

Trevlig resa!

• pigglet

Den bästa termosen vi har finns inte att köpa i Sverige längre - vi har sökt efter en till   :(
    Den andra är från en loppis.

Vi hade en riktigt usel, den var köpt på jula. Men det måste ha varit något fel på den...

Annars finns de att köpa lite var stans. Clas Ohlsson, ica Maxi tror jag...

• pigglet

Att värma maten innan och varmhålla den flera timmar känns faktiskt inte så fräscht, tycker jag... Mycket bättre att värma den just när den ska ätas.

• Nygift2008

Dotter kommer behöva äta direkt när vi hoppar på tåget, så jag kommer inte varmhålla den så länge visserligen. Men när vi ska vara ute en hel dag hade det ju varit käckt att kunna värma den på plats, då kanske vi ska testa med varmt vatten i en stor kopp...

Svar på tråden Värma barnmat utan micro/spis