• Tänkare

Gick bonusmamman för långt?

I går kom min lilla dotter på 7 år hem med rakad skalle. Bonusmamman rakade och klippte henne utan min vetskap. Gör man så?

Känner mig överkörd.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-26 21:17
    Måste berätta att dottern är impulsiv och ville raka sig när hon såg sina styvbröder raka sig.

Men jag hävdar att vi vuxna finns för att hindra vissa beslut som kan påverka deras välbefinnande.

Jag har pratat med pappan och han säger att jag gör en höna av en fjäder och kastar på luren i mitt öra.

• Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?
  • Tow2Mater

En 7-åring kan väl bli rakad om det är det hon vill. Det växer ut igen om hon ångrar sig.

• pigglet

Vår 5-åring ville raka av allt hår - hon ville se ut som pappa (flintis). Frisören nästan grät, och klippte en hyfsat kort frisyr.
    Nästa gång blev det rakat och tuppkam. Dottern stolt som en tupp   :)

Som tur är har hon aldrig blivit mobbad för det. Och håret växer ju ut. Hur man ska se ut i håret är en sådan sak som jag faktiskt tycker att barnen kan få välja själva (men vi kan ju tycka olika).

För mig är frågan mer vem som har rätt att besluta om barnet ska få som det vill eller inte. För mig personligen så tänker jag att det beror på hurdan relation bonusmamman och dottern har - lever de tillsammans stor del av tiden, tar hon ansvar för barnet under den tiden, har de funnits i varandras liv under lång tid? Så att hon är "en av föräldrarna" i den familjen liksom? Tar hon fullt ansvar för barnet kanske hon även kan få ta "enklare" beslut?

Eller är jag helt ute och cyklar?

• Tänkare
    vinnis skrev 2011-04-26 21:28:48 följande:
    Men herregud "genustänk" ... barnet blir ju mobbad nu i skolan enligt ts pga bonusmammans sjuka upptåg
    Förlåt om jag var otydlig. Flickan är mobbad sen tidigare. Inte pga bonusmamman. Ber om ursäkt, menar bara att hon inte lär få det lättare nu. Barn är så elaka mot varandra och detta är inte hennes stil och hon har redan ångrat sig.

Som svar på din tidigare fråga angående vår kommunikation så är den värdelös. Tyvärr.
  • Tänkare
    pigglet skrev 2011-04-26 21:31:02 följande:
    Vår 5-åring ville raka av allt hår - hon ville se ut som pappa (flintis). Frisören nästan grät, och klippte en hyfsat kort frisyr.
    Nästa gång blev det rakat och tuppkam. Dottern stolt som en tupp   :)

Som tur är har hon aldrig blivit mobbad för det. Och håret växer ju ut. Hur man ska se ut i håret är en sådan sak som jag faktiskt tycker att barnen kan få välja själva (men vi kan ju tycka olika).

För mig är frågan mer vem som har rätt att besluta om barnet ska få som det vill eller inte. För mig personligen så tänker jag att det beror på hurdan relation bonusmamman och dottern har - lever de tillsammans stor del av tiden, tar hon ansvar för barnet under den tiden, har de funnits i varandras liv under lång tid? Så att hon är "en av föräldrarna" i den familjen liksom? Tar hon fullt ansvar för barnet kanske hon även kan få ta "enklare" beslut?

Eller är jag helt ute och cyklar?
    Eg är det inte bara frisyren i sig som gör mig ledsen utan känslan av att bli överkörd. Tycker att man iaf kan få bli förvarnad som minsta önskan.

Bonusmamman är en kvinna som funnits i deras liv i 3 veckor. Barnen bodde hos mig under nästan 6 månader och började med vv för sex veckor sen. Så i 3 veckor har hon funnits kan man säga. Jag har aldrig pratat med henne.
  • pigglet
    vinnis skrev 2011-04-26 21:28:48 följande:
    Men herregud "genustänk" ... barnet blir ju mobbad nu i skolan enligt ts pga bonusmammans sjuka upptåg
    Blir barnet mobbat efterson hon har kort hår? Eller var hon det innan?

Jag kan ju tycka att man har lite ansvar som förälder (och alla andra också) här. Dottern VILLE ha kort hår. Och hon fick det! Tänk om hon hade fått mötas av positiva reaktioner i stället - "men SÅ fin du blev!" "oj, det ser ut som en skön frisyr nu i sommar när det blir varmt!"  "hoppsan, det var modigt att våga klippa av ALLT hår"  "nu blir nog kompisarna avundsjuka!"  "ska vi köpa lite spray-färg om du vill vara lite extra festlig på kalaset?"

(det var inte "bonusmammans sjuka upptåg" - det var vad dottern VILLE. Och att klippa håret är väl inget sjukt upptåg heller? Dessutom - hår växer ut! Hade det varit piercing eller tatueringar däremot...)
  • vinnis
    Tänkare skrev 2011-04-26 21:32:05 följande:
    Förlåt om jag var otydlig. Flickan är mobbad sen tidigare. Inte pga bonusmamman. Ber om ursäkt, menar bara att hon inte lär få det lättare nu. Barn är så elaka mot varandra och detta är inte hennes stil och hon har redan ångrat sig.

Som svar på din tidigare fråga angående vår kommunikation så är den värdelös. Tyvärr.
    Ok ts det verkar inte som att du har det så lätt just nu=( problemet verkar ligga på ett helt annat plan..  Jag tycker du skall ta kontakt med skola och förklara dotters situation om du inte redan gjort detta. Dottern kan även behöva tala med någon kurator eller liknande. Detta måste ni komma till botten med, stackars tös..

Barn handlar ofta impulsivt och klarar inte av att ta viktiga beslut och det skall dem inte behöva heller. Så angående en klippningen som blev en sådan markant förändring borde bonusmamman tänkt en extra gång på vad hon sysslade med, det är inte ens hennes barn!
  • allmänt

Först vill jag påpeka att en rakad skalle inte är nån katastrof, barns hår växer ju som ogräs det är snart långt igen.

Prata med dig innan anser jag inte att hon skulle behöva, därimot måste hon ju prata med pappan. Visste han om det här? Hade han sagt ja?

Säger pappan ja, så måste hon ju anta att det är ett ja. Inte kan hon gå via dig om varje beslut, som om du vore bossen. Pappa är också boss, och det är honom hon lever med, hence honom hon talar med.

Sen att PAPPAN inte skulle gått med på att raka av eran dotter håret utan att förvarna var ju ganska fräckt faktiskt.. men det är ju mellan er två, inget med henne att göra.

Hoppas eran lilla tjej inte mår dåligt över håret nu, utan blev nöjd och tycker det är tufft, för hennes skull :)

• Tow2Mater
    Tänkare skrev 2011-04-26 21:05:08 följande:
    Jag har pratat med pappan och han säger att jag gör en höna av en fjäder och kastar på luren i mitt öra.
    Mren vad är det du vill? Att det inte händer igen? Att pappan ska skälla ut sin flickvän och tycka hon gjorde fel?
  • Tänkare
    vinnis skrev 2011-04-26 21:39:38 följande:
    Ok ts det verkar inte som att du har det så lätt just nu=( problemet verkar ligga på ett helt annat plan..  Jag tycker du skall ta kontakt med skola och förklara dotters situation om du inte redan gjort detta. Dottern kan även behöva tala med någon kurator eller liknande. Detta måste ni komma till botten med, stackars tös..

Barn handlar ofta impulsivt och klarar inte av att ta viktiga beslut och det skall dem inte behöva heller. Så angående en klippningen som blev en sådan markant förändring borde bonusmamman tänkt en extra gång på vad hon sysslade med, det är inte ens hennes barn!
    Tack för din förståelse. FAktum är som jag sa tidigare, allt handlar inte om frisyren. Utan att bli totalt överkörd av en kvinna som känt barnet i 3 veckor sammanlagt ungefär. Jag tycker det är respektlöst.
  • pigglet
    Tänkare skrev 2011-04-26 21:35:34 följande:
    Eg är det inte bara frisyren i sig som gör mig ledsen utan känslan av att bli överkörd. Tycker att man iaf kan få bli förvarnad som minsta önskan.

Bonusmamman är en kvinna som funnits i deras liv i 3 veckor. Barnen bodde hos mig under nästan 6 månader och började med vv för sex veckor sen. Så i 3 veckor har hon funnits kan man säga. Jag har aldrig pratat med henne.
    Oj då - då skulle även jag tycka att det här var att gå över gränsen     :(

Tråkigt att dottern ångrar sig... Men det tar inte alltför lång tid innan håret vuxit så pass att man kan klippa en frisyr i alla fall. Min dotter hade tuppkam förra sommaren, och har page nu.
    Till dess får ni göra det bästa av situationen. Köp lite läcker färg, om hon vill det. Passa på att ha tuppkam, när det vuxit ut lite. Leta fram kort på vackra kvinnor med snaggat hår - det är inte SÅ sällsynt.

Blir SÅ ledsen att hon ska vara mobbad... det borde inget barn behöva vara med om   :(
Svar på tråden Gick bonusmamman för långt?