• Anonym (NEJ!!!)

Jag vill INTE att mina barn äter halalkött i skolan!!

Min kommun köper bara in halalslaktade djur till skolorna och förskolorna i kommunen. Jag vill verkligen inte att mina barn ska äta detta. Jag tycker det är vidrigt, äckligt och hemskt. Jag vill sätta ner foten i detta nu. Hur kan jag gå tillväga? Kan mina barn få annan mat? Varför köper man in halalslaktat kött till en hel kommun för att 20% är invandrare? Vi andra 80% då? Jag orkar inte med detta muslimska samhället mer. Jag klarar inte det längre, jag flippar ut!!!

• Svar på tråden Jag vill INTE att mina barn äter halalkött i skolan!!
  • Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2012-01-19 10:20:02 följande:
    De köper ju in halalkött just för att de slipper att tillaga annan mat isf och därmed sparar kostnader... Kött som kött.

Däremot tycker jag du låter aningen.. pessimistisk, anti och emot muslimer och det kan ju inte sluta gott om dina barn tar efter dig med dessa åsikter då de lär och hör snabbare än vad man tror.

Antar att du aldrig köper ägg som är billiga eller kycklingfilé på extrapris?

För om du gör så ska du veta att hönsen till billiga ägg mår skit.
    Många kycklingfileér.. kycklingar får inte lov att växa som de ska utan de tvingar fram dem, de gör brolierkycklingar av dem så de blir så tunga att de inte ens kan stå upp då de ofta bryter benen av sin köttvikt.
    Lax... äter du det?
    Norsk lax som är odlad.. är det oftast i alla affärer. Det krävs 2-3kg vild lax som de fångar, gör pulver och fiskmat av, för att odla fram 1 kg..  tilsatt med både antibiotika och färgmedel så laxen blir röd och fin. 

Då tycker jag nog att slakten vid halalkött är harmlösare än ovan skrivet.     
    Man behöver ju inte stödja de saker du nämner i ditt inlägg bara för man är emot halalslakt. Jag är själv vegetarian och mot all köttdjursuppfödning och all slakt(oavsett typ) som hör samman med det , men om jag skulle tvingas slakta ett djur så skulle jag vilja göra själva dödandet på ett ögonblick, vilket är möjligt.

Traditionell form av halalslakt som är laglig i en del andra länder kan jag inte stödja och jag är inte glad i import av sådant kött.
  • Anonym
    Sven Erik Johansson skrev 2012-01-19 10:40:40 följande:
    Man behöver ju inte stödja de saker du nämner i ditt inlägg bara för man är emot halalslakt. Jag är själv vegetarian och mot all köttdjursuppfödning och all slakt(oavsett typ) som hör samman med det , men om jag skulle tvingas slakta ett djur så skulle jag vilja göra själva dödandet på ett ögonblick, vilket är möjligt.

Traditionell form av halalslakt som är laglig i en del andra länder kan jag inte stödja och jag är inte glad i import av sådant kött.
    nä klart man inte behöver och jag sa ju inte heller att så är fallet... de var frågande exempel på saker som jag tycker är värre då den "moderna" halalslakten faktiskt precis som du säger går på ett ögonblick och de fattar ingenting av vad som precis skett.
    Jag var med vid en sådan slakt och det sa bara swisch med kniven och så var den borta...

Många ggr handlar folk dessa livsmedel utan att tänka på vad som är bakom produktionen av dem men ropar hej på andra saker ist....

Traditionell halalslakt.. ja den är annorlunda och då lever oftast djuret klart mycket längre medans den töms på blod.
    Det är däremot grymt. 
  • Anton Chigurh
    Anonym skrev 2012-01-19 10:51:49 följande:
    nä klart man inte behöver och jag sa ju inte heller att så är fallet... de var frågande exempel på saker som jag tycker är värre då den "moderna" halalslakten faktiskt precis som du säger går på ett ögonblick och de fattar ingenting av vad som precis skett.

Jag var med vid en sådan slakt och det sa bara swisch med kniven och så var den borta..
    .

Många ggr handlar folk dessa livsmedel utan att tänka på vad som är bakom produktionen av dem men ropar hej på andra saker ist....

Traditionell halalslakt.. ja den är annorlunda och då lever oftast djuret klart mycket längre medans den töms på blod.
    Det är däremot grymt. 
    Det understrukna : Du menar såhär : 

">

Swisch bara.......
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym skrev 2012-01-19 10:51:49 följande:
    Jag var med vid en sådan slakt och det sa bara swisch med kniven och så var den borta...

Det är däremot grymt. 
    Jag skrev  INTE att modern halalslakt går på ett ögonblick. Däremot skrev jag att om jag tvingades slakta ett djur skulle jag vilja göra själva dödandet på ett ögonblick.

För större djur är ofta blodtrycksfallet inte så snabbt.

Jag är dock emot all köttdjursuppfödning och alla typer av slakt som därmed sammanhänger .
  • Sven Erik Johansson
    Anton Chigurh skrev 2012-01-19 11:06:43 följande:

">

" target="_blank">

Swisch bara.......J

Jag tror anonym missförstod mig.
  • Tom Araya
    Lax... äter du det?
    Norsk lax som är odlad.. är det oftast i alla affärer. Det krävs 2-3kg vild lax som de fångar, gör pulver och fiskmat av, för att odla fram 1 kg..  tilsatt med både antibiotika och färgmedel så laxen blir röd och fin.
    Jaså, är det därför laxen är så jävla billig.....hm? Obestämd
  • Pappa med 3
    De köper ju in halalkött just för att de slipper att tillaga annan mat isf och därmed sparar kostnader... Kött som kött.

Däremot tycker jag du låter aningen.. pessimistisk, anti och emot muslimer och det kan ju inte sluta gott om dina barn tar efter dig med dessa åsikter då de lär och hör snabbare än vad man tror.

Antar att du aldrig köper ägg som är billiga eller kycklingfilé på extrapris?

För om du gör så ska du veta att hönsen till billiga ägg mår skit.
    Många kycklingfileér.. kycklingar får inte lov att växa som de ska utan de tvingar fram dem, de gör brolierkycklingar av dem så de blir så tunga att de inte ens kan stå upp då de ofta bryter benen av sin köttvikt.
    Lax... äter du det?

Då tycker jag nog att slakten vid halalkött är harmlösare än ovan skrivet.     
    Bara en undran där.

Om man nu har lyckats fånga vild lax. Är det inte enklare att sälja den direkt.
    Eftersom det går att ta mer betalt för den än odlad.

Låter lite komplicerat att göra pulver av den för att föda odlad lax som du sen får mycket sämre betalt för??

Verkar som olja har förstört alla hjärnceller i Norge.
    Eller är du helt ute och reser.
  • Lampsken
    Pappa med 3 skrev 2012-01-19 17:40:08 följande:
    Bara en undran där.

Om man nu har lyckats fånga vild lax. Är det inte enklare att sälja den direkt.
    Eftersom det går att ta mer betalt för den än odlad.

Låter lite komplicerat att göra pulver av den för att föda odlad lax som du sen får mycket sämre betalt för??

Verkar som olja har förstört alla hjärnceller i Norge.
    Eller är du helt ute och reser.
    http://rattentillhavet.wordpress.com/fiskeindustrin/

http://www.naturskyddsforeningen.se/

http://www.norskfisk.se/Artiklar/Sverige/Fiske-i-Norge/Vad-aeter-en-lax

Lite info till den vetgirige.   

Vild lax är en del av födan (den sk foderfisken) eftersom den röda odlade laxen lockar köpare bättre än den bleka fisken eftersom den inte är så röd i verkligheten.
     Men såklart fångar de flera olika sorters vild fisk (fiskar från torsksläktet, annan vitfisk och bla småfisk) för att fodra den odlade och som är majoritet i detta... inte enbart vild lax såklart 
    Detta har blivit ett problem eftersom haven numera fiskas ut på de viktiga småfiskarna och tom småräkor som andra arter lever på och nu funderar de även på att fånga krill och göra fodermjöl på eftersom räkor och fiskar börjar sina så smått.
    Krill, som är en oerhört viktig beståndsdel i haven för alla dessa djur i näringskedjan.. tar man bort grunden, vad finns då kvar???

• Anonym
    Anton Chigurh skrev 2012-01-19 11:06:43 följande:

" target="_blank">

">

Swisch bara.......

DETDÄR är INTE halalslakt.. detär ren och skär tortyr och har inget med Halal att göra.
    Ganska uppenbart, tycker du inte? 
  • Anonym
Svar på tråden Jag vill INTE att mina barn äter halalkött i skolan!!