• Lisen08

Fler som blivit överstimulerade av IVF-behandlingen?

Har precis blivit nästan återställd efter 10 v överstimulering efter vårt första IVF-försök.
    Fick vätska i buken och i ena lungan och sen ett virus i lungorna på det.
    Har varit riktigt sjuk och haft fruktansvärda smärtor. Var inlagd totalt i 15 dgr.

Sen fick jag ma i v 10+5. Genomgick sedan två skrapningar.

Fler som varit överstimulerade?

Hur gick det vid era ev kommande försök?

Någon som gjort ett sk uppskjutet ET?

Är livrädd för att drabbas av detta igen och vet inte hur jag ska våga mig på ett försök igen.

Även om jag får lägre doser med hormoner, så kan dom inte garantera att det int ehänder en gång till.

Erfarenheter?

• Svar på tråden Fler som blivit överstimulerade av IVF-behandlingen?
  • Cessan83

Jag hade extremt stor buk kändes det som.  Mät buken och väg dig . Tror jag gick upp 5 kilo på någon timme en av dagarna. tog vätskedrivande ´sen. Viktig så det inte blir för mycket vätska. Överstimulering är allvarligt.

Jag blev  andfådd bara av att röra mig, gå från ena rummet till ett annat.
    Ont som den i livmodern äggstockarna.  Har nog aldrig mått så kymigt någon gång. Bara jag så sprutan trodde jag att jag skulle kräkas.

Lycka till

• Lisen08
    Isa83 skrev 2011-04-28 20:19:43 följande:
    Kikar in här o n frågar

Jag är på mitt andra ET nu och har sprutat i 8 dagar, 3:e sprutdagen började jag må lite illa och idag är det fruktansvärt! Mår illa, känner mig konstig (yr) i huvudet... Vad tror ni, kan jag vara påväg att bli överstimulerad, hur yttrade det sig på er?
    Har varit o tagit blodprov idag o det var "höga" värden så jag ska inte ta nån mer spruta o sen ta nytt blodprov imorn, men usch jag mår sämre nu ikväll :-/
    Jag mådde aldrig illa pga överstimuleringen (däremot pga av graviditeten).

Hade vätska i buken samt i höger lunga. Man blir väldigt uppsvälld i magen pga vätskan, får ofta svårt att andas iom att det trycker på lungorna. Förstorade och onda äggstockar, mina var runt 8 cm i diameter mot normala 2-3 cm.

Det är främst på buken du märker överstimuleringen.

Att inte kunna andas är hemskt, jag fick även ett virus i lungorna och fick fruktansvärda smärtor på sjh så inte ens morfin hjälpte. Fick andas i ett rör så fort jag skulle ställa mig upp.

VIll inte skrämma upp någon, jag hade extrem otur eftersom jag fick viruset också. Och ma på det.

Överstimulering brukar vara ett "bra" tecken på att kroppen producerar hormonerna som behövs vid en graviditet. Min IVF-läkare sa att jag var hennes första patient någonsin som fått ma efter en överstimulering. Inte så kul att höra faktiskt.
  • MissKS

Hej hej!

Nu har tråden varit vilande ett tag men jag hoppar in här. Kanske finns det fler som just nu går igenom samma sak som jag eller som vill prata mer om de som de varit med om?
    Jag är på ruvardag 6, första IVFen, korta metoden. Idag fick jag konstaterat att jag är överstimulerad. Symtomen började igår morse, kände mig svullen som en val över magen och hade håll på båda sidorna. Efter att knappt ha kunnat sova i natt eftersom jag upplevde att det blev svårare att andas när jag låg ner så ringde jag kliniken imorse och fick en akuttid. De sa att jag har vätska i buken och förstorade äggstockar men att det inte är så farligt. Nu ska jag vila, men blev inte sjukskriven. Så jag får väl jobba lugnt och låta sambon sköta hemmet och hundarna. Det är ingen rolig upplevelse det här, även om mitt är väldigt måttligt. Vet någon hur lång tid det brukar vara? Om jag inte blivit bättre till torsdag så skulle jag ringa dem igen. Vad kan hända då?
    Kan min överstimulering vara ett "bra tecken" även om det kom så tidigt?

Lisen, hur viste du att ditt embryo fastnat just dag 10?

Jag fick 13 äggblåsor så läkarna säger att jag inte borde blivit överstimulerad. Men ändå sitter man här med en kalaskula i knäet

• Lisen08
    MissKS skrev 2011-06-21 23:32:06 följande:

Hej hej!

Nu har tråden varit vilande ett tag men jag hoppar in här. Kanske finns det fler som just nu går igenom samma sak som jag eller som vill prata mer om de som de varit med om?
    Jag är på ruvardag 6, första IVFen, korta metoden. Idag fick jag konstaterat att jag är överstimulerad. Symtomen började igår morse, kände mig svullen som en val över magen och hade håll på båda sidorna. Efter att knappt ha kunnat sova i natt eftersom jag upplevde att det blev svårare att andas när jag låg ner så ringde jag kliniken imorse och fick en akuttid. De sa att jag har vätska i buken och förstorade äggstockar men att det inte är så farligt. Nu ska jag vila, men blev inte sjukskriven. Så jag får väl jobba lugnt och låta sambon sköta hemmet och hundarna. Det är ingen rolig upplevelse det här, även om mitt är väldigt måttligt. Vet någon hur lång tid det brukar vara? Om jag inte blivit bättre till torsdag så skulle jag ringa dem igen. Vad kan hända då?
    Kan min överstimulering vara ett "bra tecken" även om det kom så tidigt?

Lisen, hur viste du att ditt embryo fastnat just dag 10?

Jag fick 13 äggblåsor så läkarna säger att jag inte borde blivit överstimulerad. Men ändå sitter man här med en kalaskula i knäet

Jag hade också 13 ägg! Men blev precis som du överstimulerad ändå.

När jag vakande på morgonen dag 10 så var som att någon klubbat mig i skallen. Var sjukt trött och låg i sängen hela dagen. Testade samma dag och fick då ett svagt plus.

Det kan vara allt från någon vecka till månader, men det är nog inte så vanligt att man är sjuk så länge.

Överstimuleringen kan ju vara ett tecken på att din kropp producerar gravidhormoner alt att du fick lite för mt innan ET.

Dom kan behöva tappa buken på vätska, men jag behövde aldrig göra det.

Hur har det gått för dig? Var bor du?
  • MissKS

Jag blev bättre efter några dagar! Nu är jag helt återställd! Ingen överstimulering och inga tecken på graviditet. Tjuvtestade negativt på RD 9 (i förrgår). Jag vet att det var lite väl tidigt att testa, men det sved ändå. Och jag har nog tagit ut sorgen i förskott, men jag är helt inställd på att vårt lilla embryo inte har fäst
    Jag bor utanför Malmö och går till Öresundskliniken.

Förlåt, men vad menade du med "fick lite för mt innan ET"?

• Lisen08
    MissKS skrev 2011-06-27 23:57:15 följande:
    Jag blev bättre efter några dagar! Nu är jag helt återställd! Ingen överstimulering och inga tecken på graviditet. Tjuvtestade negativt på RD 9 (i förrgår). Jag vet att det var lite väl tidigt att testa, men det sved ändå. Och jag har nog tagit ut sorgen i förskott, men jag är helt inställd på att vårt lilla embryo inte har fäst
    Jag bor utanför Malmö och går till Öresundskliniken.

Förlåt, men vad menade du med "fick lite för mt innan ET"?
    Funderade just själv på vad jag menade med det
    Kanske att hormondosen blev lite hög under stimuleringen.

Är du på dag 12 idag alltså?
    Jag är på dag 11, är också hundra på att det inte finns något där inne. Köpte två test idag, men min man tycker att vi ska vänta tills på torsdag åtminstone. Detta är psykisk terror att vänta på!!

Håller tummarna för dig!
  • MissKS

Ja, RD 12 borde jag vara på. Hade ET den 16 juni. Testdag på fredag, men jag tror att jag får mens som vanligt imorgon. Hinner nog aldrig testa. Jag ringde min offentliga läkare idag och bad honom skicka remissen nu så att vi förhoppningsvis får nästa försök betalda. Det hade varit skönt att slippa lägga ut 25-30 000 till. Vi får se om remissen går igenom och hur långa köerna är. Men jag ville göra detta innan mensen/minuset kommer så att det finns en plan.

När har du testdag?

Ja, detta är en plåga!! Har varit på toa en gång i timmen idag och förväntat mig mens varje gång! Det känns som att man ska bryta ihop när som helst!

• fröken skywalker

Jag blev också överstimulerad med få ägg.

Vid mina försök nr 1 tom nr 4 plockades ca 20-25 ägg varje gång. ALLA blåsor punketrades, oavsett storlek på äggblåsan. Fick tillbaka befruktade ägg vid tre tillfällen. Varje gång var jag på gränsen till överstimulerad, men så pass OK att jag fick tillbaka ägg. Hade fruktansvärt ont i magen som var stor och stenhård. Var sängliggande ca 1 vecka varje gång. Ingen graviditet någon gång.

Vid mitt försök nr 5, på ny klinik, plockades bara de ägg som bedömdes som mogna. Tror det var ca 10. Hade inte speciellt ont i magen. Fick tillbaka 2 blastocyster och efter ca 5-7 dagar ruggigt ont i magen, svullen och svårt att andas. Fick ge mig iväg till sjukhuset där jag blev inlagd med dropp och heparinsprutor. Hcg togs och graviditet kunde konstateras. Var sjukskriven 2-3 veckor efteråt men mådde sedan OK.

Det blev tvillingar förresten!

• Lisen08
    MissKS skrev 2011-06-28 16:44:16 följande:
    Ja, RD 12 borde jag vara på. Hade ET den 16 juni. Testdag på fredag, men jag tror att jag får mens som vanligt imorgon. Hinner nog aldrig testa. Jag ringde min offentliga läkare idag och bad honom skicka remissen nu så att vi förhoppningsvis får nästa försök betalda. Det hade varit skönt att slippa lägga ut 25-30 000 till. Vi får se om remissen går igenom och hur långa köerna är. Men jag ville göra detta innan mensen/minuset kommer så att det finns en plan.

När har du testdag?

Ja, detta är en plåga!! Har varit på toa en gång i timmen idag och förväntat mig mens varje gång! Det känns som att man ska bryta ihop när som helst!
    Jag har testdag på tisdag, rd 18. Är på dag 12 idag. Tjuvtestade minus igår och det känns som det är kört nu minst sagt.

Vi får väl pynta upp en slant till efter sommaren nu eftersom vi inte har några embryon kvar. Gillar inte det där att man kan köpa ett paket på 3 gg osv. Förstår inte varför man ska betala om man nu skulle lyckas första gången?
    Blir man gravid så är det självklart värt vartenda öre, men man vill inte ens tänka i dom banorna. Märkilgt det här med IVF! (och samtidigt tur att möjligheten finns såklart!)

Håller fortfarande tummen för dig!
  • MissKS

skywalker, Grattis till dina tvillingar

Usch för minus Lisen!! AVrför har du så sent satt testdag? JAg har ju testdag 15 dagar efter ET... Konstigt att det är olika! Kanske kan det ta längre tid att få plus för dig?

Mensen kom inte idag, jag har varit grymt nervös. Bara den spänningen kan nog göra att det skjuts upp en eller två dagar. Har lite mensvärk och det känns som att det är på gång. Jag brukar få mens på morgonen, så imorgon bitti kanske. Så jobbigt bara att behöva gå till jobbet sen... Jag har bokat möte kl 9, då det är bara att gå dit ändå i så fall. Det värsta är att nu när min vanliga BIM har passerat så har jag börjat smyghoppas lite... Det känns som ett brott

Svar på tråden Fler som blivit överstimulerade av IVF-behandlingen?