• SmultronCupcake

Gravid diabetes?

Idag på kontrollen så visade det sig att jag hade skyhögt sockervärde vilket kunde tyda på gravid diabetes.
    Däremot fattade jag aldrig vad det innbär att ha det, vilka kan komplikationerna bli för barnet eller mig?

Någon annan som har eller haft det som vill berätta lite? 

• Svar på tråden Gravid diabetes?
  • Caranlachiel

En vanlig komplikation är att barnet blir något större än normalt och att barnet har lågt blodsocker.

BF 20 november
  • Art Vandelay

Jag har haft graviditetsdiabetes med båda mina barn och de var helt normala i storleken när de föddes och hade inga problem med sockret. Det enda du ska tänka på är att undvika socker och allt som får ditt blodsocker att skjuta iväg. Jag tror inte du behöver oroa dig för något.

• UntilTheDark

Du löper också större risk att få diabetes typ 2 senare i livet.

• mmmiikaela

jag har också rätt högt socker, vad ligger du på?

son född 09, & lillebror med BF 7/7-11
  • mmmiikaela
    SmultronCupcake skrev 2011-04-27 13:23:06 följande:
    Jag ligger på 14 och ska göra en glukosbelastning imorgon. 
    Du? 
    behöver du ens göra en sån när du låg så högt? ligger du på 8.0 i fasteprov innan en glukosbelastning så avbryts den o du slipper göra den pga då har du grav diabetes, men de vet du ju inte förrän imorgon iofs :P

va ja har beror på när ja mäter, men fasteprovet brukar ligga på mellan 6,7-7,5 och efter måltid upp till 9,5 så inga katastrof siffror men får lägga om kosten! men hur jäkla lätt är de:P
  • SmultronCupcake
    mmmiikaela skrev 2011-04-27 13:55:42 följande:
    behöver du ens göra en sån när du låg så högt? ligger du på 8.0 i fasteprov innan en glukosbelastning så avbryts den o du slipper göra den pga då har du grav diabetes, men de vet du ju inte förrän imorgon iofs :P

va ja har beror på när ja mäter, men fasteprovet brukar ligga på mellan 6,7-7,5 och efter måltid upp till 9,5 så inga katastrof siffror men får lägga om kosten! men hur jäkla lätt är de:P
    Där ser man. Tur man hittade någon som kunde något för min bm förklarade lite konstigt så tack för klarheten :)

Men riskerna är då att bebisen kan bli stor och har lågt blodsocker och även att jag lider större risk för diabetes typ 2 senare i livet? 
  • mmmiikaela
    SmultronCupcake skrev 2011-04-27 14:12:33 följande:
    Där ser man. Tur man hittade någon som kunde något för min bm förklarade lite konstigt så tack för klarheten :)

Men riskerna är då att bebisen kan bli stor och har lågt blodsocker och även att jag lider större risk för diabetes typ 2 senare i livetbl? 
    ja precis, fast behöver inte alls bli så, bara du försöker äta bra, helst fullkorn istället för vanligt pasta o ris o så, o mycke proteiner o sånt, för kolhydrater blir ju socker! sen ska du ju självklart undvika synligt socker såsom sylt, socker, godis, dricka osv :P
  • Charlott29

Inget att oroa sig för!
    Nog kan bebis bli modell större om man inte upptäcker diabetesen, men nu har de ju gjort det så du har ju alla möjligheter att börja äta "rätt".

Vilken vecka är du i?

du kommer att få träffa en diestist och om du har väldigt höga blodsockervärden så kan du få börja med insulin, men detta är varken läskigt, krånligt eller mäckigt så det är inte heller något att oroa sig för. Oftast kan grav.diabetes dock skötas med hjälp av kost och motion.

Du ska undvika snabba kolhydrater dvs ät fullkornspasta istället för vanlig pasta, bröd med mycket kostfibrer (helst övr 7%/100 g),
    Undvik allt vanligt socker naturligtvis, även honung gör att blodsockret stiger.
    Ät inte för mycket frukt, och inte för söta frukter. Banan, äpple, vindruvor, melon, kiwi är exemepl på söta frukter som får blodsockret att stiga mycket. Ät hellre grönsaker om du blir sugen

Undvik halvfabrikat då det nästan uteslutande är mycket kolhydrater och socker samt e-ämnen i dessa (t.ex. färdigrätter). Att göra egen mat hemma istället för att gå ut och äta är också ett tips. Många restauranger steker maten i socker för att få fram smakerna bättre vilket säger sig självt inte är så bra för en diabetiker.

Nötter kan man äta om man blir sugen på godis, detta höjer inte blodsockret (så länge de är naturella).

Tja, det var lite snabba tips från mig.

Jag är själv i denena sits men jag är kostbehandlad diabetiker sedan innan graviditeten, men nu under grav (är i v 37) så använder jag insulin sedan ungfär v 20 då man såg att mina värden började stiga så smått. Bebis ligger dock mitt på kurvan så hon håller sig normalstor. Du kommer med största sannolikhet att få göra tillväxtultraljud för att hålla koll apå bebis tillväxt, det första brukar göras mellan v 28-32.

Som icke diabetiker ska du ligga under 6,0 i fastevärde och helst under 7,5 efter måltid. Under grav kan de godkänna något högre men jag vet inte exakta siffror..

Lycka till och var inte orolig.

Svar på tråden Gravid diabetes?