Inlägg från: Snultan |Visa alla inlägg
  • Snultan

SL för dyrt!!!

Varför är det så sjukt dyrt att ta sig någonstans?

Jag åker inte kommunalt ofta, kanske dels för att det är så sjukt dyrt att jag inte vill lägga pengar på det. De resor som jag alltid är är att åka buss minst 1 gång i veckan till jobbet. Det kostar mig 30 kr per resa på sån smsbiljett. 120 kr i månaden alltså, bara på fyra resor.

Köper jag en remsa, som har 16 kuponger kan jag göra 8 resor på en månad, för 180 kr. Det är visserligen 60 kronor billigare, men tänk om jag behöver ta mig nånstans mer med buss just den månaden, bara fram och tillbaka från mitt hem (om man inte åker inom en timme) går det 4 kuponger. Så en remsa tar slut väldigt fort.

Värre blir det om man ska åka tåg. Jag skulle gärna vilja åka in till Sthlm lite oftare, men 8 kuponger fram och tillbaka, ja då kan jag åka två omgångar sen är den remsan slut (för 180 kr!!). Åker jag kontakt till sthlm så kostar det 120 kr fram och tillbaka. För dyrt!!

Månadskort kostar 690 kronor, 90-dagars kostar 210 kronor. Det är både dyrt och väldigt onödigt med tanke på att jag inte åker kommunalt så pass ofta att jag skulle tjäna in på det. Dom vill att man ska åka mer kommunalt, men varför är det så in i helvetes dyrt?

Hur gör ni andra som åker kommunalt då och då? Vad åker ni på och tycker ni priset är värt det? Det kanske låter som ett litet problem, men det är faktiskt något man funderar på jämt med tanke på hur ofta man faktiskt vill ta sig någonstans. Jag önskar det fanns ett kort man kunde ladda på med valfri summa och så fick man rabatt på varje resa man gjorde. Det skulle passa perfekt för de som inte åker så ofta men ändå vill ha valuta för pengarna...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-27 13:13
    oops 90-dagars kostar 2010 menade jag.

• Svar på tråden SL för dyrt!!!
  • Snultan

Ja det är bra att vara student eller barn, då blir det lite billigare.. Min syrra köper alltid barnbiljett eftersom hon inte har råd att köpa fulltpris, fast hon är 25. Så ska det fan inte behöva vara. Själv vågar jag inte åka på barnbiljett ifall man skulle få böta^^

• Snultan

Jag mailade SL angående detta.. tydligen håller dom på att planera ett system som gör det möjligt att ladda enstaka resor på SL acess kortet som kommer ut senare under året. Bra! Dock skulle jag behöva det NU.. Flyttar till Gbg i höst, så då får jag ta itu med problemet där istället :p

• Snultan
    BuoBä skrev 2011-04-27 13:26:34 följande:

690 kr är snorbilligt för ett månadskort, om man jämför med vad det kostar i resten av landet. Jämför också med vad det skulle kosta att ha en bil, eller ta taxi överallt. Och fundera över hur mycket ni lägger på "onödiga" saker som smink, fika, godis etc.

Annars är det bara att börja cykla.

För oss sthlmare så är det skitdyrt med tanke på att det kostat så mycket mindre tidigare. Och jag är medveten om att det kanske är billigare i resten av landet, men vad spelar det för roll förr oss?
    Cykla är en bra idé men lite jobbigt att ta sig 5 mil på cykel kanske.. Dessutom lägger jag inte pengar på onödiga saker :)
  • Snultan
    Cornellia skrev 2011-04-27 13:28:27 följande:
    Jag tycker dom priserna verkar helt okej.

Jag menar 700 spänn för ett månadskort är väl inte så farligt? Det betalar vi här oxå för att maken ska kunna åka buss till jobbet, och det är ju betydligt billigare än med bil (och både snabbare och smidigare oxå).
    Hade jag haft ett heltidsjobb och tjänat bra och behövt åka buss varje dag så hade nog inte 690 kr varit så farligt. Men med tanke på att jag inte har det, och inte åker buss varje dag så är 690 kr dyrt. Man vill ju resa oftare men gör det inte pga priset. Borde finnas något för de som inte åker så ofta också. Det jag menar
  • Snultan
    Raskask skrev 2011-04-27 13:30:11 följande:
    Skånetrafiken har ett sånt rabattkort, man laddar valfri summa och sedan får man 10-20% rabatt. Inga tidsbegränsningar och hur smidigt som helst. Nu har skånetrafiken andra rätt avancerade problem iofs. Men varför inte slänga iväg ett mejl till någon ansvarig på SL där du föreslår att de tittar på hur skånetrafiken har organiserat biljettköpandet . Vem vet, de kanske lyssnar.
    Redan gjort. Och tydligen så planerar dom ett sånt system som kommer under året :) Skitbra!
  • Snultan
    Raskask skrev 2011-04-27 13:32:34 följande:
    Så bra. Det finns i Göteborg också.
    Toppen!! Men där kommer jag behöva köpa månadskort / terminskort eller nåt sånt. Så jag får väl bita i det sura äpplet och slänga fram pengarna ^^
  • Snultan
    SaramedM skrev 2011-04-27 13:32:54 följande:

Med ett sl kort kan du åka från Nynäshamn till Norra Skärdgården

Det är rätt många mil och dyrt är det inte

Det kostar att åka bil också, inte bara bensin utan försäkring,värdeminskning etc

Därför jag varken har körkort eller bil - det är för dyrt! Men det borde ändå vara billigare att åka kommunalt. JAG tycker det är dyrt, och jag vet att många som bor här håller med mig om det.
  • Snultan
    Annanym skrev 2011-04-27 13:33:53 följande:
    De har någon slags rabatterat kort nu över sommaren, fyra månaders kort. Fundera på om det kan vara något för dig, och så åker du så mycket du bara orkar så att du får valuta för de där pengarna. Det kortet tar slut 31/8.

Nu är jag så gammal att jag kommer ihåg hur det var att ha 70-kort, kortet kostade 70 kr per månad, men på den tiden tjänade folk mycket mindre, några tusenlappar i månaden bara. Så när allt kommer omkring var det nog lika dyrt då som nu.
    Tänk den tiden det kostade 16 kr att åka buss då? :) Eller när remsan hade 20 kuponger.. Det var tider det! :)

Jo, sommarkortet är bra.. Men det är ändå mycket pengar för en som inte tjänar så mycket. Sen kommer jag inte vara i sthlm hela sommaren så tror inte jag skulle hinna åka upp alla pengar tyvärr
  • Snultan
    Annanym skrev 2011-04-27 13:36:47 följande:
    Varför det? Nu behöver de inte investera i fler tåg/bussar pga att många avstår från att åka. Finns alltid 2 sätt att se på saken.
    Jag vill inte ha körkort eller bil.. Men de vill ju att fler ska åka kommunalt, plus att fler borde det med tanke på miljön. Och då ska dom ju ha attraktiva priser också.
  • Snultan
    qwoxy skrev 2011-04-27 13:36:54 följande:
    Men jisses. Är det dyrt att betala 30 kr per resa? I genomsnitt betalar du halva kostnaden; resten är subventionerat och betalas av skatt och reklamintäkter.

För 30 kr får du cirka två liter drivmedel. Med en riktigt bränslesnål personbil kommer du då fem mil men har inte betalat kostnad för inköp av bilen och övriga driftkostnader.

Om du arbetar en dag bör du ju få tillräckligt med pengar för ett månadskort som täcker resandet resten av månaden.
    Jag tjänar 940 kr på det arbetet i månaden, så skulle jag köpa ett busskort skulle det ju inte vara mycket kvar eller hur?
  • Snultan

Beror ju helt på hur mycket man har i inkomst, om man tycker det är dyrt eller inte. Som sagt, jag tycker SL är för dyrt. Och som jag sa tidigare, hade jag haft en heltidsinkomst så hade det inte varit dyrt för mig. Det beror ju på hur mycket pengar man får ut i månaden. Men lägger jag 690 kr så har jag inte mycket kvar att leva på, och då kanske jag ändå inte åker upp alla dom pengarna.. Och kontantresor kostar det med..

• Snultan
    BuoBä skrev 2011-04-27 13:44:12 följande:
    OK, men med så låg inkomst är du ett undantag och SL kan nog tyvärr inte anpassa sin prissättning till dig. För de flesta är 690 kr i månaden helt överkomligt, rent av billigt.
    För de som har heltiddinkomst ja. Skulle inte tro att de som går på a-kassa, studiebidrag, socialbidrag etc tycker att det är så billigt.. det är iallafall vad jag hört från folk som jag känner.. ensamstående också..
  • Snultan
    Annaloo skrev 2011-04-27 13:45:18 följande:
    Jag är uppvuxen i Uppsala och tycker det är superbilligt i Stockholm. 690kr per månad låter dig åka hur mycket som helst i HELA storstockholmsområdet (kan det vara 10 mils diameter?) inklusive ett stort antal innerstadsfärjor! Dessutom så är "lågtrafik" i Stockholmsområdet en buss/tåg var 20:e eller 30:e minut.

I Uppsala kostar månadskortet förmodligen mer (längesen jag åkte kommunalt där nu), gäller bara fram till midnatt (sen blir det extra för nattrafiken), det längsta man kan åka är ett par mil, OCH lågtrafik betyder en buss per timme.
    Men som jag nämnt så åker jag inte buss så ofta att jag skulle tjäna in dom pengarna!
  • Snultan

Nu skall jag promenera de 7 km till jobbet så slipper jag betala 30 kr för en bussresa på 5 minuter. Ha en bra dag!

• Snultan
    Anghammarad skrev 2011-04-27 14:04:21 följande:
    690 kronor för helt fritt och obegränsat åkande på alla bussar, tunnelbanor, pendeltåg och en del båtar i 30 dagar är verkligen inte dyrt. Tvärtom.
    Verkar som att du, och flera, inte läst ordentligt vad jag skrivit. 690 kr ÄR dyrt om man inte åker regelbundet. Som sagt, hade jag utnyttjat kortet fullt ut och åkt ofta så hade det såklart varit billigt men som sagt så åker jag väldigt sällan kommunalt. Därför tycker jag att det är mycket att lägga ut på ett kort..
  • Snultan
    Anova skrev 2011-04-28 19:25:57 följande:

Själv tycker jag att förköpshäftet är smidigt om man åker sällan. Jag brukar alltid köpa ett sånt då jag är i Stockholm.. Man tar ju sig med tunnelbanan på två "pluppar", dvs. 22,5 kr. (En "plupp".180/16 =11,25).
    Tycker verkligen inte att det är dyrt även om man åker sällan.. Speciellt om man tänker på turtäthet osv.

Där jag bor kostar en enkel biljett 26 kr i stadstrafik (och närorter), man kan få ner priset genom att köpa kort men då dras rabetter om man åker mycket. Här går ofta bussarna en eller två gånger i timmen, och inte på söndagar och storhelger, och ska man åka buss efter kl. 22 så är det kört..

ja det är bra om man t ex bor i innerstan o kan komma fram o tillbaka på samma klipp. men jag bor i sigtuna här finns bara buss ska jag t mig nånstans och hem igen går det iaf minst 4 klipp. därför tar remsan slut snabbt även om man inte åker ofta
  • Snultan
    Lavish skrev 2011-04-29 19:43:32 följande:
    Ja det är ju just när man behöver använda SL relativt ofta som du, en gång i veckan, men inte så ofta att det lönar sig att köpa ett busskort, som det blir dyrt.

690 kr är inte så dyrt om man pendlar varje dag till jobbet med SL. 30-40 kr är ett rätt schysst pris för en resa någon enstaka gång med buss eller tåg. Men i just ditt fall, blir det dyrt, ja. Kanske kunde finnas något ytterligare alternativ som täckte in din grupp? Ett kort som man laddar med lösa resor men mycket fler än en remsa (större rabatt)?
    jo exakt, tror inte jag är den enda som skulle tycka det var bra. men tydligen så ska dom ju fixa det de här året, vilket ju är bra :)
Svar på tråden SL för dyrt!!!