Inlägg från: Mornie Alantie |Visa alla inlägg
  • Mornie Alantie

SL för dyrt!!!

Vintertid har jag månadskort eftersom jag då åker dagligen. När det är barmark cyklar jag men det händer ju att man måste åka kommunalt ändå, och då kör jag på remsa. Visst, den tar slut fort men den är ändå billigare än sms-biljetter eller andra engångsbiljetter (finns de ens kvar?).

Jag tycker att framför allt vanliga enkelbiljetter är för dyra. 22.50 är ju det billigaste man kan komma undan, och det är samma om man så tar bussen två hållplatser eller om man åker från Hässelby till Farsta. Och vad får man för det? Försenade bussar och inställda tåg var och varannan dag. Pendeln här i Stockholm är ju rena skämtet.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie
    qwoxy skrev 2011-04-27 13:36:54 följande:
    Men jisses. Är det dyrt att betala 30 kr per resa? I genomsnitt betalar du halva kostnaden; resten är subventionerat och betalas av skatt och reklamintäkter.

För 30 kr får du cirka två liter drivmedel. Med en riktigt bränslesnål personbil kommer du då fem mil men har inte betalat kostnad för inköp av bilen och övriga driftkostnader.

Om du arbetar en dag bör du ju få tillräckligt med pengar för ett månadskort som täcker resandet resten av månaden.
    Jämför man med många andra europeiska städer är 30 spänn för en enkelresa svindyrt. Dessutom är det svårt att få tag på de där biljetterna, långt ifrån alla hållplatser har en automat och alla (speciellt inte turister) har inte mobiltelefon.
  • Mornie Alantie
    Annaloo skrev 2011-04-27 13:45:18 följande:
    Jag är uppvuxen i Uppsala och tycker det är superbilligt i Stockholm. 690kr per månad låter dig åka hur mycket som helst i HELA storstockholmsområdet (kan det vara 10 mils diameter?) inklusive ett stort antal innerstadsfärjor! Dessutom så är "lågtrafik" i Stockholmsområdet en buss/tåg var 20:e eller 30:e minut.

I Uppsala kostar månadskortet förmodligen mer (längesen jag åkte kommunalt där nu), gäller bara fram till midnatt (sen blir det extra för nattrafiken), det längsta man kan åka är ett par mil, OCH lågtrafik betyder en buss per timme.
    Jag och garanterat många med mig utnyttjar sällan eller aldrig möjligheten att åka de där 10 milen. Jag åker oftast buss 10 minuter till och från jobbet, inget annat. Jag tycker att det vore vettigt att ha ett billigare alternativ för dem som inte åker långt. Dessutom vore det bra med ett alternativ för dem som åker oregelbundet. Det skulle ju dock komma till hösten enligt TS, vilket är jättebra tycker jag.
Svar på tråden SL för dyrt!!!