Inlägg från: qwoxy |Visa alla inlägg
  • qwoxy

SL för dyrt!!!

Men jisses. Är det dyrt att betala 30 kr per resa? I genomsnitt betalar du halva kostnaden; resten är subventionerat och betalas av skatt och reklamintäkter.

För 30 kr får du cirka två liter drivmedel. Med en riktigt bränslesnål personbil kommer du då fem mil men har inte betalat kostnad för inköp av bilen och övriga driftkostnader.

Om du arbetar en dag bör du ju få tillräckligt med pengar för ett månadskort som täcker resandet resten av månaden.

• qwoxy
    Mornie Alantie skrev 2011-04-27 13:54:43 följande:
    Jag och garanterat många med mig utnyttjar sällan eller aldrig möjligheten att åka de där 10 milen. Jag åker oftast buss 10 minuter till och från jobbet, inget annat. Jag tycker att det vore vettigt att ha ett billigare alternativ för dem som inte åker långt. Dessutom vore det bra med ett alternativ för dem som åker oregelbundet. Det skulle ju dock komma till hösten enligt TS, vilket är jättebra tycker jag.
    Det som ska komma till hösten är en digitaliserad variant av remsan.

Det finns dessutom områden (på försök?) där du kan köpa begränsade månadskort. Du kan köpa månadskort som bara gäller inom Södertälje som är billigare.
  • qwoxy
    Snultan skrev 2011-04-28 19:00:15 följande:
    Verkar som att du, och flera, inte läst ordentligt vad jag skrivit. 690 kr ÄR dyrt om man inte åker regelbundet. Som sagt, hade jag utnyttjat kortet fullt ut och åkt ofta så hade det såklart varit billigt men som sagt så åker jag väldigt sällan kommunalt. Därför tycker jag att det är mycket att lägga ut på ett kort..
    Du får ju sätta 690 kr i relation till alternativen. En nyare bil med helförsäkring har en försäkringskostnad på ungefär den nivån.

Det kostar ungefär lika mycket att åka taxi enkel väg mellan Stockholm C och Arlanda.

Jag tror faktiskt inte du skulle kunna åka moped motsvarande sträcka för under SLs priser heller även om du betalar för en enkel resa.
  • qwoxy
    Snultan skrev 2011-04-29 09:52:52 följande:
    ja det är bra om man t ex bor i innerstan o kan komma fram o tillbaka på samma klipp. men jag bor i sigtuna här finns bara buss ska jag t mig nånstans och hem igen går det iaf minst 4 klipp. därför tar remsan slut snabbt även om man inte åker ofta
    Du reser inom tre zoner; om du jämför med vad du får betala för alternativa transportsätt är det väl bara att gå eller cykla som blir billigare?
  • qwoxy
    Livisu skrev 2011-04-29 13:25:23 följande:
    Har ni sett vad köp med mobiltelefonen kostar då? DET är dyrt. Fast det inte kräver några större kostnader alls för företaget i jämförelse med vad det kostar att ha en bemannad gubbe som säljer en enstaka biljett i handen på dig.
    Det är ju samma pris för en sms-biljett som att köpa en kontanbiljett i en spärr. Om du nu inte får betala någon krona för själva sms:et också.
  • qwoxy
    cey skrev 2011-05-02 11:47:38 följande:
    Nej det är det inte. Att resa i 1 zon med en biljett köpt i automat eller med sms kostar 30 kronor. Att resa i 1 zon med en biljett köpt i en spärr eller av en konduktör kostar 40 kronor.
    Då är det till och med billigare att köpa med mobilen än att betala kontant i spärren.
Svar på tråden SL för dyrt!!!