• Machapuchare

Så trött på alla dessa genusivrare!!

Är så trött på alla dessa genusivrare som knappt kan vänta på att barnet fötts innan de skall placera det i ett genusfack och börja skola in det i rollen "flicka" eller "pojke". "Vi vill kolla könet innan så att vi vet om vi skall köpa blå eller rosa kläder".
    Varje gång ett barn uppvisar någon form av genus-typiskt beteende, tex en pojke som leker med bilar, så kommenteras det: "Kolla, han gillar verkligen killsaker"... Att samma barn strax innan lekte med en docka är inget man pratar om. 
    Eller: "mina barn har fått precis samma möjligheter men hon är rädd om sina kläder och sitter tyst och fint vid bordet medan han är mycket busigare och har alltid hål på knäna". Samma förälder som i nästa andetag säger "Vad duktig du är *flicknamn* som sitter så fint vid bordet" eller "Att du aldrig kan sitta stilla *pojknamn*, ja, ja, pojkar är som de är".

Någon annan som är trött på alla dessa genusivrare? Någon mer som önskar att alla barn fick vara barn i första hand, utan en massa förutfattade meningar om hur de bör bete sig, klä sig, leka, prata osv pga vilket kön de har?

• Svar på tråden Så trött på alla dessa genusivrare!!
  • kmp

Jag är lika trött på alla som hävdar att "ett barn är ett barn".
    Mitt barn är en flicka. Punkt.

Kommer aldrig acceptera att hon skall behandlas som en "hen".
    Däremot är det upp till henne om hon vill ha snickarbyxor eller klänning, leka med lego och bilar eller dockor.
    Man begränsar inte ett barn bara för att man erkänner att det har ett kön....

• lunkentuss
    kmp skrev 2011-04-27 13:43:20 följande:
    Jag är lika trött på alla som hävdar att "ett barn är ett barn".
    Mitt barn är en flicka. Punkt.

Man begränsar inte ett barn bara för att man erkänner att det har ett kön....
    Men om det UPPFOSTRAS efter sitt kön, då begränsas det... Ditt barn kanske är en flicka, men varför ska hon behandlas som en? Varför är DET viktigt?
  • kmp
    Machapuchare skrev 2011-04-27 13:46:03 följande:
    kmp; Vad menar du med "erkänner att det har ett kön"?
    Att alldeles för många inte vill använda orden pojke eller flicka. Man skall bara säga barn....
  • 071001

Jag är trött på att inte fatta det här med genus. Kommer dock aldrig att sälla mig till de som köper tråkiga, för mig, könlösa kläder när det finns så mycket fint att ha på sig. Jag är en flicka och klär mig därefter, likaså gör min dotter. Sen att hon är busig, stökig och har sår på knäna som en pojke, ja det skiter jag också i.

• Machapuchare

Siris mamma; själv tycker jag att många könsstereotypa kläder är sååå tråkiga. Varför välja mörka, trista färger till pojkar när det finns så många klara, fina, glada färger? Varför välja opraktiska klänningar med spets och gulligull till flickor när det finns så mycket finare och mer praktiska alternativ?

• lunkentuss
    071001 skrev 2011-04-27 13:49:27 följande:

Jag är trött på att inte fatta det här med genus. Kommer dock aldrig att sälla mig till de som köper tråkiga, för mig, könlösa kläder när det finns så mycket fint att ha på sig. Jag är en flicka och klär mig därefter, likaså gör min dotter. Sen att hon är busig, stökig och har sår på knäna som en pojke, ja det skiter jag också i.

Men är kläder som inte är rosa OCH glittriga OCH med prinsesstryck OCH med volang (om vi snackar "tjejklädernu) tråkiga? Det finns ju huuur mycket kläder som helst =)

Jag har två döttrar o dom kläs i både rosa, lila o rött, hello kitty o hjärtan osv... Men jag undviker de allra puttinuttigaste plaggen som verkligen utstrålar "titta jag är en tjej, behandla mig därefter" typ... Därför går tex kombinationen rosa/hello kitty/glitter bort. Jag undviker dessutom tex vita eller väldigt ljusa kläder just för att dom inte ska vara rädda för att skitna ner sig (har märkt att tex barnens farmor är på dom mer vid matbordet om dom har ljusa kläder -att dom ska ta det lugnt, inte spilla, torka munnen osv)
  • 071001

lunkentuss, nej jag köper mycket enfärgat och randigt och undviker den där katten och glitter, men jag kräks på Pop och såna där galna färger och tryck som många verkar tycka är lika med genuskläder.

• 071001

Ts, klänning är inte alltid opraktist och hämmande och det finns klänningar utan spets och lull lull.

• Machapuchare

Jag håller med om att klänning kan vara mycket praktiskt. Tex på sommaren för att hålla sig sval. Eller när ett barn börjar gå utan blöja.

Svar på tråden Så trött på alla dessa genusivrare!!