• mamsella

Ska på VUL vecka 5+6. Kan man se hjärtat då?

Då jag blivit gravid genom insemination vill de på kliniken att jag gör ett VUL i vecka 7 för att kolla att allt är OK - att hjärtat slår och om det är 1 eller 2 barn. Funderar på om man kan se hjärtat slå så tidigt? Har läst lite på nätet och känner mig lite orolig då jag ska på VUL när jag är i vecka 5+6 och om läkaren säger att han inte ser ett hjärta så kommer jag bli superorolig och ledsen. Ska jag chansa eller ska jag boka om?

• Svar på tråden Ska på VUL vecka 5+6. Kan man se hjärtat då?
  • auo

tror inte att så tidigt kommer dom ser hjärtat . men dom kan konsentrera att det är graviteten .  bästa tiden tidigast är vecka 7 som du själva har skrivit . jag gjorde ivf och då sa dom på en gäng att så tidigt är det inget idee att göra nån ull alls . vi fick göra det i vecka 9 . och om du nu går till ul då få inte panik nu om dom säger att dom ser inget hjärtat än ..    det är för tidigt . 

• mamsella

Jag blir lite förvirrad bara då de på kliniken sa "gör en vaginal scanning om 2 veckor" men då är jag inte i vecka 7 utan i vecka 6 (5+6).

Jag ringde kliniken nu och pratade med dem och de sa att om det känns tryggare för mig så kan jag skjuta på mitt ultraljud i en vecka. Skönt! Då ringer jag gyn imorgon och bokar om min tid. Tack ändå för svaret :)

• lunkentuss

Om du har tur! Men vi såg inget hjärta i vecka 6-7, däremot i vecka 8 (7+4)

• Kamomillja

Vi såg hjärtat så tidigt!

• Annaloo

Man ska ha stor tur för att kunna se hjärtat så tidigt, men även om man ser det så är det för tidigt för att säga något säkert.

Jag fick göra vul i v5+5 pga x-risk och då såg man bara en liten ärta.
    Den läkaren sa att man helst ska vänta till v9 innan man tittar efter hjärtat för det är först då man kan se om det slår som det ska. i v7+6 såg vi ett litet hjärta slå (dagen före julafton, så vi ville inte vänta längre än så  )
    En bekant till mig fick se ett oregelbundet hjärtslag i v8 och fick beskedet att det var mf på g.

• Kamomillja
    Annaloo skrev 2011-04-27 14:19:34 följande:
    Man ska ha stor tur för att kunna se hjärtat så tidigt, men även om man ser det så är det för tidigt för att säga något säkert.

Jag fick göra vul i v5+5 pga x-risk och då såg man bara en liten ärta.
    Den läkaren sa att man helst ska vänta till v9 innan man tittar efter hjärtat för det är först då man kan se om det slår som det ska. i v7+6 såg vi ett litet hjärta slå (dagen före julafton, så vi ville inte vänta längre än så  )
    En bekant till mig fick se ett oregelbundet hjärtslag i v8 och fick beskedet att det var mf på g.
    Ja det har jag oxå varit med om det är hemskt det är därför dem inte gör vul tidigt i normal fall. Svårt att se som du säger. Och veckan eller veckorna man får vänta är långa. Tycker ts gör rätt som skjuter på det så slipper hon bli orolig )
  • Anna4

6+2 såg vi hjärtat. Hos oss görs vul i v7 så jag tycker att du ska vänta dit. Lycka till!!

• mamsella

Nu är Vul bokat till vecka 8 (7+6) istället. Känns mycket bättre att göra det då. Får hålla tummarna allt går fint fram till dess och att lillhjärtat tickar på som det ska.

Svar på tråden Ska på VUL vecka 5+6. Kan man se hjärtat då?