skillnaden!
vad är det för skillnad på gudmor och fadder?
måste man ha en gudfar om man har en fadder och en gudmor?
hoppas någon kan hjälpa mig!
vad är det för skillnad på gudmor och fadder?
måste man ha en gudfar om man har en fadder och en gudmor?
hoppas någon kan hjälpa mig!
idag har man inte gudföräldrar, det heter fadder. men många säger att man är gudmor, gudfar ändå. Förr innebar det ju att gudföräldrarna skulle ta hand om barnen om det hände föräldrarna något.
Jag är gudmor åt min systerdotter och anledningen till att jag är de är för att om det skulle hända dom ngt så kommer jag ta hand om henne. i vår familj/släkt är det fortfarande så att gudmor och/eller gudfar tar hand om barnet om de skulle hända ngt
okej om man har två faddrar då kan man välja vem som ska stå först på tur att ta hand om liksom?
Art Vandelay har rätt. Om ni har önskemål om vem som ska ta hand om ert barn ifall det skulle hända er något så måste ni skriva det i ert testamente (utöver att ni talar med dem det berör). Socialnämnden ringer aldrig kyrkan och frågar vem/vilka som är faddrar...
Gudmor/Gudfar har den person som burit barnet i kyrkan kallats. Idag kallar vi samtliga faddrar, oavsett om de bär barnet eller ej.
En fadders uppgift är att "dela ansvaret för den döpta personens kristna fostran" enligt Kyrkoordningen för Svenska kyrkan. Alltså att vara en medmänniska som talar om tro, gärna ber för barnet. På vissa fadderbrev finns det exempel på vad man kan göra med sitt fadderbarn.
/ Skånepräst