• Tifaret84

Förvärk eller värk, hur vet man skillnaden?

Har haft massa sammandragningar senaste tiden, de kan väl sägas obehagliga men inte göra ont. Idag har de ändrat karaktär till att göra ont ned i höfterna/ryggen och kommit oftare, cirka var 10 minut i en timme och varar cirka 40 sek, innan dess gjorde de också ont men tog ingen tid, var ute på prommis och trodde det var därför de var så kraftiiga.  Men nu nedbäddad i soffan har det fortsatt på. Har dock väldigt svårt att avgöra om de faktiskt gör ont på riktigt eller inte, att konstatera är de är betydligt värre än de tidigare. Är i 39+0. Hur sjutton ska man veta skillnaden?

• Svar på tråden Förvärk eller värk, hur vet man skillnaden?
  • Snart5ifamiljen
    Tifaret84 skrev 2011-04-27 20:52:32 följande:

Har haft massa sammandragningar senaste tiden, de kan väl sägas obehagliga men inte göra ont. Idag har de ändrat karaktär till att göra ont ned i höfterna/ryggen och kommit oftare, cirka var 10 minut i en timme och varar cirka 40 sek, innan dess gjorde de också ont men tog ingen tid, var ute på prommis och trodde det var därför de var så kraftiiga.  Men nu nedbäddad i soffan har det fortsatt på. Har dock väldigt svårt att avgöra om de faktiskt gör ont på riktigt eller inte, att konstatera är de är betydligt värre än de tidigare. Är i 39+0. Hur sjutton ska man veta skillnaden?

Låter ju som om det kan vara på g.Skrattande
    Har för mig att jag hade så ett dygn innan det satte igång med ännu kraftigare värkar. Jag hade värkar var 10e minut och varade ca 1 minut  från 17.00 på tisdag till 23 på onsdagkväll. Då tilltog de och blev kraftigare.
    Inom loppet av 4 timmar hade slempropp och vattnet gått och vi var på väg till BB. Och vi 15,30 tiden på torsdagen var vår andra prinsessa född!

Ring förlossningen om du känner dig osäker. Lycka till!
  • madeze

Jag hade förvärkar i 1-2 veckor innan han kom. Skillnaden mellan förvärkar och värkar är att värkarna är regelbundna. Även om förvärkar kan vara regelbundna för det var de för mig så hade jag förvärkar max 1 timme åt gången. Men kommer de med jämna mellanrum i flera timmar så är det värkar. När jag ringde till förlossningen så ville de att jag kom in först när jag hade värkar var 5:e minut och att varje värk varade i minst 1 minut. Ring till förlossningen och säg som det är för så gjorde jag när jag började få mina förvärkar men jag tror faktiskt att ditt värkarbete är i gång. Jag tror att olika förlossningsavdelningar har lite olika tänk om när man ska komma in till dem så ring till dem som sagt. Lycka till!

• Lhuna

Jag har också haft mycket sammandragningar och förvärkar. Som jag har förstått det så försvinner förvärkar oftast om du går upp och rör på dig eller om du tar en varm dusch.  De är ocskå oregelbundna, ökar inte heller i styrka.

Det kan ju mycket väl vara så att det är på gång för dig och att värkarna kommer att öka i styrka och bli regelbundna, men jag lovar att du vet när det är riktiga värkar =)

• Tifaret84

Tack för svaret, oj ett dygn, lyckades du sova trots sammandragningarna? Hade nån form av vattenavgång för tre dygn sen, kom ut cirka en halvliter men på förlossningen konstaterades att vattnet ändå inte gått eftersom det inte sipprade ut nått mer än splashen som kom, men man kan ju hoppas det är på G då =)

• Tifaret84

Tack för svaren =) Ska pröva och duscha nu och se om de försvinner eller ej, hoppas på att de är kvar sen också, vill ju gärna ha ut honom nu!

• Lady X

Min erfarenhet va att förvärkarna kändes mycket mer som mensvärk och va liksom mer koncentrerad framtill medan när de riktiga värkarna började komma så var de intensivare och över ett större område, som att de kändes bak i ryggen och ner i ljumskarna också. Förvärkarna kunde man dessutom lindra eller nästan jaga bort med en varm dusch som någon skrev medans de riktiga värkarna förblev lika starka. Men det låter onekligen som att nåt är på gång för dej ts! Lycka till!

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Tifaret84

I wish. Duschen tog inte bort dem iaf, så det är ju positivt, dom här drar ned i ljumskarna/ryggen och höfterna men inget alls framtill. Bara att vänta och se då, lär ju märka om de fortsätter när jag går och lägger mig för då lär det inte bli nån sömn om de fortsätter kännas så här =)

Funkar det med alvedon om man vill få sova lite?

• 3 barns mamma

Du råkar inte ha bricanyl hemma? Jag har nyss väntat tvillingar och pga förtidiga värkar fick jag bricanyl tabletter en kväll hade jag vad jag trodde var förvärkar tog då en bricanyl (var i vecka 35) väntade för att se om det hjälpte men värkarna fortsatte och då förstod jag att det var på allvar. Slemproppen hade även gått på morgonen men kan ju gå ett par dagar innan.

Håller tummarna att det är på g som vissa andra skrev låter ju som det :)

Lucas 090815 Mammas pojke
  • trasslig

Om du duschar eller badar och bara tar det lugnt så brukar ju förvärkar gå över. Testa att ta en alvedon och gå och lägg dig, men blir det tätare och tätare så kan det ju vara en idé att ringa in till förlossningen och prata med de.

Lycka till!!

Felicia maj -07, BF Bebis i magen 29/5 2010
  • Tifaret84

Aj, det här kan verkligen inte vara förvärkar, nu har de hållt på sen kl 19 men tätnar inte eller dylikt, däremot har smärtan på dem höjts betydligt. Fick rådet att ta två alvedon och försöka sova men dem hjälpte inte ett skit å går ju inte att sova när det gör så här ont =( Bebis har dessutom fått fnatt i magen och rör sig konstant så han känner väl att nått är på gång. Sambon sover iaf, så nån får vila!

• TeamX

Nyfiken....
    TS, hur har det gått?

Max, mitt hjärta, mitt liv mitt allt! Född 20041010 * Prins lillebror BF 20110506, efterlängtad! *
  • ciniz

kännde likadant inatt..under en timme hade jag kraftig mensliknande värk och kraftigt tryck långt ner i ryggen var 3-10 e minut o sedan lugnade det sig o nu på dagen har det inte varit så ofta men de kommer ändå ca en gång i halvtimmen.
    riktigt ont gör det när det kommer o varje gång undrar jag om de e värkar som ska börja på "riktigt".
    fick rådet av förlossning att vi ska avvakta till det blir mer regelbundna. hoppas det har hänt mer  för dig ts =)

• Tifaret84

Det blev bebis =) Åkte in till förlossningen vid 03 för då kände jag att jag inte överlevde mer. Ringde på vägen in och pratade med en rätt otrevlig sköterska som sa att de hade ont om rum och att det faktiskt inte ens var säkert att mitt värkarbete hade börjat. Väl inne var jag dock öppen nästan 4 cm så fick stanna. Fick morfin för att kunna vila (var helt slut). Vid 07 började det släppa och värkarna tog galen fart så jag höll på att tappa kontrollen totalt. Vid 08 öppen 5 cm och vid 09.30 öppen tio centimeter. Dock hade de precis satt epidural när jag undersöktes och det konstaterades att jag var fullt öppen så allt hann stanna av. Ut kom han inte förrän 17.04 eftersom det stannade av och dom inte vågade ge värkstimulerande eftersom jag fått snitt tidigare. Lillprinsen mådde dock toppen under hela förlossningen så var inte alls bråttom med att få ut honom och nu är han äntligen här och snusar sött =) =)

• TeamX

GRATTIS!! Härligt!
    Nä, man ska nog lyssna på sin egen känsla och åka in, hellre en gång för mycket än att man inte inner in.
    Trist att råka ut för en surpuppa på telefonen, hoppas du blev bättre bemött när du väl var där.

Kram och GRATTIS igen!!

Max, mitt hjärta, mitt liv mitt allt! Född 20041010 * Prins lillebror BF 20110506, efterlängtad! *
  • Tifaret84

Tack! Ja alla barnmorskor och undersköterskor (hann ju med några stycken på tiden..) var helt grymt underbara!!! Man ville lixom inte lämna dem ifrån sig, måste vara ett helt fantastiskt jobb att vara på förlossningen eftersom alla var så himla bra!

Svar på tråden Förvärk eller värk, hur vet man skillnaden?