• liesen

Pappan är borta en månad i taget - kan jag kräva förändring?

Hej!
    Ny här på Familjeliv och relativt nyskild. Sedan vi flyttade isär i höstas har jag haft väldigt svårt att nå fram till barnens pappa. Bakgrunden ser ut så här:
    Pappan reser. i jobbet.  Är sedan flera, flera månader tillbaka borta i perioder på minst fyra veckor. Jag ber, för barnens och för min, skull att han inte ska vara borta i kortare perioder (vilket han var när vi var gifta - då var det två eller max tre veckors reosr)- Men jag får inte till stånd någon förändring. Barnen undrar när han kommer, de saknar honom och vill träffa honom mer.
    Till mig berättar han knappt när han kommer hem. Skickar mejl några dagar i förväg att "nu blir jag borta 5 veckor - okej?"
    Vad ska jag svara? Vad kan jag göra för att få till någon förändring? Eller kan jag inte det? Vad kan JAG ställa för krav? Känner mig oerhört utnyttjad och ser inte hur jag någonsin ska få ett "eget" liv också.
    Missförstå mig nu rätt - det här handlar INTE om att jag inte vill ha mina barn hos mig. Det handlar om deras rätt till sin pappa och min möjlighet att planera mitt liv. 

• Svar på tråden Pappan är borta en månad i taget - kan jag kräva förändring?
  • fruchti1

sålänge han betalar underhåll så har du inga möjligheter eller krav du kan ställa. Det är helt upp till han hur mycket han jobbar och hur ofta han kan / vill se sina barn. Förstår din dilemma, men som mamma är det alltid du som måste stå för barnen och då har man inget eget liv kvar.

• Dennis76

Du låter som min exfru, ni är ju skild så din krav på hans arbetsliv är typ hahaha. Tror inte han lägger sig i ditt liv o ställer krav på dig hur du ska göra saker o ting.
    O när du skriver att du känner dig utnjuttat o inte få nåt eget liv, fy stackarn ska vi tycker synd om dig nu??
    Som sagt, känner inte er lr eran situation men av egen erfarenhet har sån situation altid 2 sidor. O du känner dig som offret, som letar efter några som tycker synd om dig.

• agtiwi

Hur mycket har han barnen när han väl har dom? Att han jobbar som han gör går kanske inte att göra något åt.. Är ju inte helt enkelt på arbetsmarknaden idag, så att kräva av chefen att gå ner i tid är kanske inte rimligt för ditt ex just nu. Jag förstår barnens besvikelse, men hoppas ju ändå att exet gör detta för att kunna ge sina barn något bra. Antagligen gillar kanske inte han läget heller jättemycket, men ibland finns inte mycket till val.

Har ni provat att sitta ner tillsammans och diskutera, utan att anklaga varandra? I bland kan det vara jättebra, just för att öka förståelsen till varför saker och ting är som dom är ibland.

Om barnen frågar efter pappa så kan du kanske försöka förklara lite enkelt för dom att pappa jobbar ganska mycket, just för att kunna ge dom en tryggad framtid?

Sen förstår jag att det blir jobbigt för dig. Finns ingen annan närstående du kan ta hjälp av?

• Ina78

Skulle jag skiljas från min man skulle jag bara få gilla läget tyvärr. Han jobbar inom flyget och är borta i perioder ett tag var det så illa som åtta veckor i sträck. Han hade detta yrke när vi träffade och jag visste mkt väl om förutsättningarna. Skulle aldrig gå att få honom sluta flyga och ta en "vanligt" jobb för att vara mer hemma skulle heller inte vilja kräva detta av honom nu är han dock bara borta fem dagar och sen hemma fem så det e betydligt mkt bättre än vad det har varit.

• Suri

Kart du kan göra något. Kontakta familjerätten och be om råd. Barnen har rätt till ett regelbundet umgänge med sin pappa. Han kan bli "tilldömd" växelvis boende, fast det kanske du inte är intreserad av? Då får han själv ordna med barnomsorg de veckor han är borta och kanske inser att han under en tid måste byta jobb/arbetsuppgifter. Arbetsgivaren är skyldig att ta hänsyn till att han har barn.

• qwoxy
    Suri skrev 2011-04-28 07:08:09 följande:
    Kart du kan göra något. Kontakta familjerätten och be om råd. Barnen har rätt till ett regelbundet umgänge med sin pappa. Han kan bli "tilldömd" växelvis boende, fast det kanske du inte är intreserad av? Då får han själv ordna med barnomsorg de veckor han är borta och kanske inser att han under en tid måste byta jobb/arbetsuppgifter. Arbetsgivaren är skyldig att ta hänsyn till att han har barn.
    Det låter ju jättebra att tvinga honom till umgänge med barnen. Det blir säkert en fantastisk upplevelse för alla inblandade, tror du inte? Suck.

TS har inga rättigheter alls och kan inte tvinga honom till något mer än att betala underhåll. Det framgår inte alls hur mycket TS låter honom träffa barnen - det kanske kan vara grunden till allt?
  • Ina78
    Suri skrev 2011-04-28 07:08:09 följande:
    Arbetsgivare är inte SKYLDIGA till att ta hänsyn till att man har barn! Kanske svenska men inte utländska, har själv inte vart anställd i sverige på väldigt länge och det har inte min man heller!! Så man ska nog inte ta för givet att alla har en svensk arbetsgivare!!
  • Suri

Svarar bara på TS fråga om vad hon kan göra. Detaljer och omständigheter runtom nämner hon inte så mycket om så då kan jag bara utgå ifrån det jag vet. Det hon skriver. Mitt råd kvarstår, kontakta familjerätten.

• agtiwi

Förstår inte riktgit vad familjerätten ska kunna göra.. Ska de säga åt exet att sluta jobba så han kan vara med barnen? För det låter ju både praktiskt och genomförbart... Så länge exet gör vad han kan för att träffa sina barn när han väl är hemma så kommer nog inte familjerätten göra särskilt mycket åt saken.
    Sen ska man nog akta sig för att ta för givet att var man gör allt för att slippa umgås med sina barn. Det finns rötägg, men det finns också de män som faktiskt vill vara med sina barn, men som likt förbaskat måste sköta sitt jobb då det idag inte är helt enkelt att byta.

• oOMayaOo
    Dennis76 skrev 2011-04-28 06:49:54 följande:
    Du låter som min exfru, ni är ju skild så din krav på hans arbetsliv är typ hahaha. Tror inte han lägger sig i ditt liv o ställer krav på dig hur du ska göra saker o ting.
    O när du skriver att du känner dig utnjuttat o inte få nåt eget liv, fy stackarn ska vi tycker synd om dig nu??
    Som sagt, känner inte er lr eran situation men av egen erfarenhet har sån situation altid 2 sidor. O du känner dig som offret, som letar efter några som tycker synd om dig.
    Om du beter dig så mot sin exfru och era barn så förstår jag att hon klagar. Synd att du inte fattar det.
Svar på tråden Pappan är borta en månad i taget - kan jag kräva förändring?