• Bettiz

Extremt spruträdd 8-åring. Hur gör man?

Har en son som fyller åtta i sommar. Han är extremt spruträdd. Hur ska man bete sig vid just spruttagning/stick i fingret? Jag och sambon har pratat om TBE-vaccin eftersom vi tillbringar somrarna i fästingtätt område, min 6-åriga dotter har redan haft borrelia två gånger så det känns som att det är stor risk att även få TBE. Men bara vi nämner ordet 'spruta' så flippar sonen ur. Finns det någon som har tips på hur man ska hantera detta?

• Svar på tråden Extremt spruträdd 8-åring. Hur gör man?
  • Little me

Usch jag förstår er son. Har själv varit livrädd. Fick ta Emla-plåster när jag skulle ta blodprov vid graviditeten.
    Tyvärr är det svårt att ta bort rädslan utan att ta sprutor tror jag. Men Emla-plåster finns på Apoteket och bedövar jättebra. Då känns inte sticket alls!

• Mallaco

Hej!

Har en stickrädd 6 åring och går på stickterapi med honom. Prata med skolsjukvården om det finns möjlighet för er. För oss har det gått framåt och nu sist vi var där tog han 2 stick i fingret

Lycka till!

• Bettiz

Just ja, Emla-plåster. Ska prata med honom om det, fast jag vet inte om det är smärtan han är rädd för eller själva kombinationen av sprutor och blod.

Stickterapi? Det kanske kan vara något! Skönt för er att det går framåt, hela två stick är ju fantastiskt!

• Mallaco

Denna veckan tog vi ett ännu större steg, emlaplåster på över armen och sköteskan fick sticka honom, men bara sticka in nålen inget annat var planerat. Likadant blir det nästa vecka och förhoppningsvis (beror på hur det går nästa vecka) så blir gången där efter en stelkrampsvaccination.
     Vi har hållt på sedan januari och ca ett besök i veckan (med ett uppehåll på 4 veckor då sköterskan gick och bröt armen)

http://www.1177.se/barnavdelningen/ finns filmen om Billy bläckfisk och hur han får en spruta. Min kille har sett den om och om igen. Finns också en del där man själv får gå igenom alla steg och ge en docka en spruta.

Bra att börja med är att fundera på varför han har denna rädsla då kan man bemöta barnet lättare och kanske också förstå.

Ha det!

• Bettiz
    Mallaco skrev 2011-05-04 22:24:45 följande:
    Denna veckan tog vi ett ännu större steg, emlaplåster på över armen och sköteskan fick sticka honom, men bara sticka in nålen inget annat var planerat. Likadant blir det nästa vecka och förhoppningsvis (beror på hur det går nästa vecka) så blir gången där efter en stelkrampsvaccination.
     Vi har hållt på sedan januari och ca ett besök i veckan (med ett uppehåll på 4 veckor då sköterskan gick och bröt armen)

www.1177.se/barnavdelningen/ finns filmen om Billy bläckfisk och hur han får en spruta. Min kille har sett den om och om igen. Finns också en del där man själv får gå igenom alla steg och ge en docka en spruta.

Bra att börja med är att fundera på varför han har denna rädsla då kan man bemöta barnet lättare och kanske också förstå.

Ha det!
    WOW! Vilka framsteg ni har gjort, vad kul!
    Tack för tips om Billy Bläckfisk, den ska vi ta och titta på. Lycka till i fortsättningen med!
  • Mallaco

Ja framstegen är så skönt och nu verker det ha släppt ordentligt för denna veckan studsade han in till sköterskan och utan knössel tog han ett blodprov ur armvecket och han tittade hela tiden på vad hon gjorde .

Jag rekomenderar verkligen att man gå på stickterapi om barnen är rädda.
    Har ni kommit någonstans?

Svar på tråden Extremt spruträdd 8-åring. Hur gör man?