• didi123

hur fungerar anmälningsplikten med könsjukdomar? Måste man berätta? Kommer VC berätta? Hur går det till?

Jag har varit tillsammmans med en underbar man ett tag nu och jag vet att jag var hans första ligg och han tror även att han var min första (jag vet dumt att jag ljög men han skulle inte ha förstått... den enda mannen jag varit med innan honom var ett engångsligg (ångrar det jätte mcket) och därför struntade jag i att ens nämna honom för han skulle blivit sårad) och nu ska vi gifta oss i sommar.

Så nu till mitt problem.. för ca 1 och 1/2 vecka sen såg jag att jag har blivit något svullen nere i slidan, precis vid slidöppningen så är det ett litet svullet ovalt område ca 2cm i bredden och 1cm i längden inåt slidan men det syns inte mycket alls.  Jag kan inte heller känna av det om jag tar på det med fingrarna men när jag tittar mig i spegeln så ser det lite upphöjt och svullet ut... och om jag kommer åt det så kan det börja klia lite grann. Men det kliar endast då jag kommer åt det, inte annars, så vet inte om jag inbillar mig att det kliar eller om det verkligen kliar. och någån cm ifrån denna svullnad har jag en mini liten knottra som jag endats kan känna med fingret men den varken syns eller kliar (vet inte om jag har haft den förut eller om den kommit upp nu)

Någon som vet vad detta kan vara? och hur är det med anmälningsplikten när det kommer till könsjukdomar? Jag och min partner har endast haft skyddat samlag och därmed vet jag att jaginte kan ha smittat honom. Om jag går och undersöker mig och det viar sig att jag har någon könsjukdom så kommer de själva kontakta min partner då? Om jag väljer att tala om det för honom själv så kommer de väl inte kontakta honom? Om jag gifter mig med honom kommer de DÅ kontakta honom för då VET de ju att jag antagligen KOMMER ha sex med honom eftersom han är min blivande man? ahh vad jobbigt allt detta är..

Alltså om det är så att sjukdomen även kan smittas med kondom så kommer jag såklart avstå från att ha sex med honom under denna tid (det är lätt då vi lever i ett distansförhållande för tillfället) men jag vill inte att han ska få veta....  just för att det skulle såra honom jätte mycket och han skull aldrig förstå att det där engångsligget inte betydde något för mig alls (och nej jag var inte otrogen utan detta var långt innan vi blev ihop!)

Så någon som vet? Snälla....
    Jag vågar inte gå och undersöka mig pga risken att han ska få veta.. men samtidigt måste jag ju :( vad ska jag göra? vad tror ni det är? hur är det med anmälningsplikten?

• Svar på tråden hur fungerar anmälningsplikten med könsjukdomar? Måste man berätta? Kommer VC berätta? Hur går det till?
  • Anonym (werty)

Hm, jag är ingen expert på det där med anmälningsplikt, men vad jag förstått så behöver man bara kontakta dem man har haft oskyddat sex med.

Långt ifrån alla könssjukdomar är man skyldig att berätta om heller.

Det du beskriver känner jag inte ens igen som någon könssjukdom? Vilken misstänker du att det är? Säker på att det inte bara är en infektion eller irritation?

Gå till gyn och kolla, de kommer inte kasta sig över dina sexpartner för att skvallra det första dom gör, OM det nu ens är nått att berätta om. Och de kommer inte att hålla koll på dina kommande sexpartners för att skvallra heller.

• didi123
    Anonym (werty) skrev 2011-04-28 06:18:02 följande:
    Hm, jag är ingen expert på det där med anmälningsplikt, men vad jag förstått så behöver man bara kontakta dem man har haft oskyddat sex med.

Långt ifrån alla könssjukdomar är man skyldig att berätta om heller.

Det du beskriver känner jag inte ens igen som någon könssjukdom? Vilken misstänker du att det är? Säker på att det inte bara är en infektion eller irritation?

Gå till gyn och kolla, de kommer inte kasta sig över dina sexpartner för att skvallra det första dom gör, OM det nu ens är nått att berätta om. Och de kommer inte att hålla koll på dina kommande sexpartners för att skvallra heller.
    ok tack så mycket för svar... alltså jag vet inte alls vad det skulle kunna vara!! Jag har aldrig varit sexuellt aktiv förut (förlorade oskulden med ett dumt engångsligg och sedan har jag nu blivit ihop med en man som jag tänker gifta mig med) så har ingen "erfarenhet" och ingen bra koll heller.. :(

vet inte alls vad det kan vara... det är ju svullet och kliar och så finns det en mini knottra där i närheten som jag kan känna med fingrarna men som inte syns.
    Jag är jätterädd att det ska vara någon könsjukdom och jag KAN inte berätta för min pratner för då kommer han 100% tro att jag varit otrogen eftersom jag redan innan sagt att han var min första (jag till och med blödde när vi hade sex första gågnen det var ju trots allt 2a gågnen i mitt liv) och han skulle inte tro på mig om jag nu berättaddde att jag har varit med en annan innan honom....

Ok så om jag säger att jag inte vet namnet på mitt engångsligg (som är sanT) så kommer de alltså inte ha någon att spåra? Och du är säker på att de inte kommer kontakta mina kommande partners heller va? Skäms

(förlåt för så dumma frågor men jag har aldrig behövt tänka på könsjukdomar förut, så allt känns så nytt just nu) och jag är JÄTTERÄDD.... vill verkligen inte förlora min partner ;(;(;(:(:(
  • Anonym (werty)

Könssjukdomar som ligger under smittskyddslagen är Klamydia, Gonorré, Hiv/aids, Syfilis, Hepatit (ev nån mer, jag är osäker)

Det du beskriver låter inte som någon av dessa, för vad jag förstår så är det inget sår du har? och det svider inte när du kissar, och inga illaluktande tjocka flytningar?

Knottror i underlivet kan jag hitta varje dag om jag ger mig fan på't. Det är oftast nån liten talgkörtel som blivit förstorad och de kommer och går som de vill.

Skulle det vara något som ligger under smittskyddslagen (vilket jag nästan garanterat vill säga att det inte är, det låter inte alls som det) så måste du berätta så mycket du vet om den killen och de kommer att försöka spåra upp honom. Det kan hända att du måste komma tillbaka och testa att du är "ren" sen igen. Men de berättar inte för partners man har om man har haft skyddat sex jämt, och de berättar inte heller vem som anmält dem när hans kallelse kommer.

Ta det chill, det är nog inte ens nått.

• didi123
    Anonym (werty) skrev 2011-04-28 07:03:19 följande:
    Könssjukdomar som ligger under smittskyddslagen är Klamydia, Gonorré, Hiv/aids, Syfilis, Hepatit (ev nån mer, jag är osäker)

Det du beskriver låter inte som någon av dessa, för vad jag förstår så är det inget sår du har? och det svider inte när du kissar, och inga illaluktande tjocka flytningar?

Knottror i underlivet kan jag hitta varje dag om jag ger mig fan på't. Det är oftast nån liten talgkörtel som blivit förstorad och de kommer och går som de vill.

Skulle det vara något som ligger under smittskyddslagen (vilket jag nästan garanterat vill säga att det inte är, det låter inte alls som det) så måste du berätta så mycket du vet om den killen och de kommer att försöka spåra upp honom. Det kan hända att du måste komma tillbaka och testa att du är "ren" sen igen. Men de berättar inte för partners man har om man har haft skyddat sex jämt, och de berättar inte heller vem som anmält dem när hans kallelse kommer.

Ta det chill, det är nog inte ens nått.
    "...Men de berättar inte för partners man har om man har haft skyddat sex jämt..."

hur vet de om vi har haft skyddat sex? då måste de ju endast gå på det jag säger då? Så om jag säger att vi endast har haft skyddat sex så finns det ingen anledning att min partner kommer kontaktas?

"... och de berättar inte heller vem som anmält dem när hans kallelse kommer"

Men min partner har aldrig varit med någon annan än just mig så OM jag mot förodan skulle ha smittat honom fastän vi använt kondom så kommer han veta att det är jag och ingen annan. :(

Jag kanske oroar mig i onödan men jag är bara så rädd :( jag som var så lycklig och glad för mitt bröllop och nu detta.... jag är helt förfärad.... känner mig helt tom inombords :(:(:(:( vad ska jag göra om det är någon könsjukdom :(:( vet inte vilken men någon :(
  • Anonym (werty)
    didi123 skrev 2011-04-28 07:08:00 följande:
    "...Men de berättar inte för partners man har om man har haft skyddat sex jämt..."

hur vet de om vi har haft skyddat sex? då måste de ju endast gå på det jag säger då? Så om jag säger att vi endast har haft skyddat sex så finns det ingen anledning att min partner kommer kontaktas?

"... och de berättar inte heller vem som anmält dem när hans kallelse kommer"

Men min partner har aldrig varit med någon annan än just mig så OM jag mot förodan skulle ha smittat honom fastän vi använt kondom så kommer han veta att det är jag och ingen annan. :(

Jag kanske oroar mig i onödan men jag är bara så rädd :( jag som var så lycklig och glad för mitt bröllop och nu detta.... jag är helt förfärad.... känner mig helt tom inombords :(:(:(:( vad ska jag göra om det är någon könsjukdom :(:( vet inte vilken men någon :(
    Ja hm, alltså. Han har ju ingen anledning att testa sig, han har ju aldrig haft oskyddat sex med någon. De får väl lita på det, på samma sätt som de är tvugna att lita på att du bara varit med den där första killen, och inte 350 stycken i ett kör.

Tjao, vill man göra en fuling så kan du ju hävda att det inte var du, att de misstagit sig i dem de spårade upp. Vet föresten inte ens om du måste nämna din kille vid namn överhuvudtaget, han är ju inte aktuell i sammanhanget. (De kommer inte hoppa på er efter bröllopet, då har du la hunnit bli frisk ändå så)

Klart du skall vara lycklig och glad inför bröllopet! Vännen :) Pallra dig iväg till gyn nu, så kommer du känna dig SÅ lättad när dom säger "Jaasså det där lilla, det fixar vi i ett kick!"
  • didi123
    Anonym (werty) skrev 2011-04-28 07:15:45 följande:
    Ja hm, alltså. Han har ju ingen anledning att testa sig, han har ju aldrig haft oskyddat sex med någon. De får väl lita på det, på samma sätt som de är tvugna att lita på att du bara varit med den där första killen, och inte 350 stycken i ett kör.

Tjao, vill man göra en fuling så kan du ju hävda att det inte var du, att de misstagit sig i dem de spårade upp. Vet föresten inte ens om du måste nämna din kille vid namn överhuvudtaget, han är ju inte aktuell i sammanhanget. (De kommer inte hoppa på er efter bröllopet, då har du la hunnit bli frisk ändå så)

Klart du skall vara lycklig och glad inför bröllopet! Vännen :) Pallra dig iväg till gyn nu, så kommer du känna dig SÅ lättad när dom säger "Jaasså det där lilla, det fixar vi i ett kick!"
    hmm ok... jag ska väl gå till gyn då :(
    Jag vet inte varför jag är så rädd, känns bara så jätte läskigt! tack för dina snälla ord det värmer verkligen!

Så det ifnns alltså ingen annan som vet om vad det kan vara jag har? Mina symptom liknar alltså inte någon annan känd könsjukdom alls?
  • didi123

ingen som känner igen mina symptom? vad tror ni det kan vara? SKa till gyn idag... är så nervös... snälla någon som tror sig veta?

Svar på tråden hur fungerar anmälningsplikten med könsjukdomar? Måste man berätta? Kommer VC berätta? Hur går det till?