hur fungerar anmälningsplikten med könsjukdomar? Måste man berätta? Kommer VC berätta? Hur går det till?
Jag har varit tillsammmans med en underbar man ett tag nu och jag vet att jag var hans första ligg och han tror även att han var min första (jag vet dumt att jag ljög men han skulle inte ha förstått... den enda mannen jag varit med innan honom var ett engångsligg (ångrar det jätte mcket) och därför struntade jag i att ens nämna honom för han skulle blivit sårad) och nu ska vi gifta oss i sommar.
Så nu till mitt problem.. för ca 1 och 1/2 vecka sen såg jag att jag har blivit något svullen nere i slidan, precis vid slidöppningen så är det ett litet svullet ovalt område ca 2cm i bredden och 1cm i längden inåt slidan men det syns inte mycket alls. Jag kan inte heller känna av det om jag tar på det med fingrarna men när jag tittar mig i spegeln så ser det lite upphöjt och svullet ut... och om jag kommer åt det så kan det börja klia lite grann. Men det kliar endast då jag kommer åt det, inte annars, så vet inte om jag inbillar mig att det kliar eller om det verkligen kliar. och någån cm ifrån denna svullnad har jag en mini liten knottra som jag endats kan känna med fingret men den varken syns eller kliar (vet inte om jag har haft den förut eller om den kommit upp nu)
Någon som vet vad detta kan vara? och hur är det med anmälningsplikten när det kommer till könsjukdomar? Jag och min partner har endast haft skyddat samlag och därmed vet jag att jaginte kan ha smittat honom. Om jag går och undersöker mig och det viar sig att jag har någon könsjukdom så kommer de själva kontakta min partner då? Om jag väljer att tala om det för honom själv så kommer de väl inte kontakta honom? Om jag gifter mig med honom kommer de DÅ kontakta honom för då VET de ju att jag antagligen KOMMER ha sex med honom eftersom han är min blivande man? ahh vad jobbigt allt detta är..
Alltså om det är så att sjukdomen även kan smittas med kondom så kommer jag såklart avstå från att ha sex med honom under denna tid (det är lätt då vi lever i ett distansförhållande för tillfället) men jag vill inte att han ska få veta.... just för att det skulle såra honom jätte mycket och han skull aldrig förstå att det där engångsligget inte betydde något för mig alls (och nej jag var inte otrogen utan detta var långt innan vi blev ihop!)
Så någon som vet? Snälla....
Jag vågar inte gå och undersöka mig pga risken att han ska få veta.. men samtidigt måste jag ju :( vad ska jag göra? vad tror ni det är? hur är det med anmälningsplikten?