• Raskask

Klär pojken i kläning

Vadan detta behov att tala om att du tycker hennes klädsmak är hemsk? Som att ha ett behov av att tala om att kompisens rumpa är fläskig. Bättre att ägna sitt liv åt något annat.

• Raskask
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:37:42 följande:
    men han vill ju ha häftiga pojk kläder men hans mamma vill att han ska ha rosa glitter klänningar ist
    Då är det helt hopplöst för dig att säga något. En människa som dagligen lyckas klä på en treåring i något han inte gillar är en övermänniska med en oerhörd viljestyrka. Du har inte en chans, och hade inte haft en chans även om det hade varit din sak att bekymra dig över överhuvudtaget.
  • Raskask
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:41:17 följande:
    hon uppmuntrar han att leka med dockor och ha tjej kläder på sig
    Att bli uppmuntrad att leka med dockor är väl inte skadligt på något vis. Min pappa blev uppmuntrad att leka med dockor (det var den enda leksaken han hade, farmor sydde en trasdocka till honom) och inte blev han speciellt udda för det.
  • Raskask
    Fru Anna skrev 2011-04-28 11:47:03 följande:
    Min 4-åring har en kjol i krossad sammet (han fick en när jag sydde en till hans kusin). Nu ska vi på bröllop på lördag och han insisterar på att ha kjolen eftersom det är det finaste han har (enligt honom). Själv är jag lätt förtvivlad eftersom jag inte tycker att det passar. Önskar jag hade din kompis förmåga att få på min son vad JAG vill...
    Man vänjer sig. Min tuffa och coola sexåring har i åratal gått på fest i kjol och klänning. Värst var när han fick en utklädningsklänning a la disneyprinsessa av sin snälla farmor. Farmor i fråga är inte med på könsneutrala tåget om man säger så och kämpade hårt för att få sonen att välja en spidermandräkt i affären istället men till och med hon fick ge vika.
  • Raskask

Jens Hellgren - Es mīlu lasīt jūsu studijas oriģinālu.  Kas rakstnieki?

• Raskask
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 20:01:05 följande:
    Dina homosexuella vänner är säkert jättebra föräldrar, det tvekar jag inte på. Dessa psykologiska ärr barn till homosexuella föräldrar får senare i livet beror inte på sättet de uppfostrats på, utan på faktumet att vi lever i ett heteronormativt samhälle. Låt oss säga hypotetiskt sätt, att om ett homosexuellt och manligt par (vari båda parter är feminina av sig som de flesta manliga homosexuella) skaffar ett barn, finns det ju onekligen en större chans att dessa köper lila och rosa kläder till sina barn då dessa färger i flesta fall tilltalar denna samhällsklass mer än andra människor. Sedan blir barnet (om det hypotetiskt sätt är en son) retat i skolan på grund av att han har feminina kläder på sig, vilket senare i livet resulterar i neuroser och betingade reflexer - antagligen homofobi och oförklarligt hat gentemot killar som bär rosa. Tyvärr ser samhället ut så här, förhoppningsvis kan vi dock ändra på det.
    Anonym skrev 2011-04-28 19:12:08 följande:
    :)
    Min tanke var inte alls att förolämpa dig eller sänka ditt självförtroende. Men det stämmer det jag skrev, eller hur?

Och du kommer nog få stämpeln som homofob iaf. Du som har läst så ofantligt många ackurata studier hur förklarar du alla människor som har psykologiska och neurotiska problem som inte har homosexuella föräldrar? Det finns ju rätt många av dem..
    Dessa människor du snackar om har ju inte samma neurotiska problem med samma psykologiska faktorer bakomliggandes som barn som växt upp och blivit retade och mobbade i skolan enbart för att deras föräldrar är homosexuella. Det är en tydlig, logisk skillnad som till och med du borde se.

Rikard
    Spännande.

Det lär finnas en ukrainsk avhandling något märkligt betitlad gjord av en rysk professor vars namn den som tipsade om avhandlingen tyvärr glömt bort, och tyvärr hade han också förlagt avhandlingen som innehåller ungefär det du beskriver. Kanske du känner till den avhandlingen?
  • Raskask
    Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 22:32:10 följande:
    Nä då. Jag kan dessvärre inte sätta ett finger på det. Vad heter studierna?

Rikard
    Det var lite oklart det också. Om du har kontakter inom den akademiska världen kanske du kan höra om någon kan hjälpa dig att hitta den avhandlingen. Titeln lär ha varit något i stil med:
    Мальчик и, которые носят розовые одежды, создают себе психоло /helt obegripligt/ в будущем och utkom 2007.
  • Raskask
    Anonym (Norrköping) skrev 2011-04-29 10:57:41 följande:
    (Och kom nu inte och påstå att man ska förbjuda sina barn att mobba, för det biter i stort sett bara på de barn som inte skulle mobba annars heller).
    Nä uppfostra inte era barn. Bättre att strunta i att de mobbar och anmäla sina kompisar till soc istället.

Jag tvingade på min dotter en klänning hon inte ville ha och min son ett par byxor han inte ville ha i helgen då vi besökte en äldre släkting som skickat dessa plagg i present till ungarna. Hon ville gärna se hur de såg ut i sina nya kläder som hon var mycket glad över att ha köpt till mina barn och jag tyckte att det inte var så värst förfärligt att låta henne få se det. Bör jag anmäla mig själv till socialtjänsten tro?
  • Raskask
    Anonym (Norrköping) skrev 2011-04-29 11:10:33 följande:

Vad jag menar är att jag har pratat med mina barn om mobbing och vad jag vet så har de aldrig mobbat någon (tycker jag borde fått någon form av indikation från t ex skolan i så fall).

Däremot kommer det alltid finnas de föräldrar som inte bryr sig särskilt mycket om sina barn och definitivt inte ägnar sig åt barnuppfostran, så deras barn kommer att mobba om de är lagda åt det hållet.

Det hjälper alltså inte att vi ordentliga föräldrar har barn som inte mobbar - det räcker med att det finns en enda mobbare på en skola för att den klänningbärande pojken ska må dåligt av mobbing.

Det beror ju på hur dels hur många pojkar som har klänning och dels på om pojken i klänningens reaktion litegrann. Samt hur andra barn som varken mobbar eller mobbas reagerar. Min sexåring har en kompis som gärna har klänning, han blev retad av ett par av flickorna för detta. Varpå min son rotade fram en av sina klänningar och hade på sig. "För man kan visst ha på sig kläder man tycker om, och klänningar klämmer inte snoppen" som han allvarsamt meddelade mig på morgonen.
  • Raskask
    Anonym (Norrköping) skrev 2011-04-29 11:13:54 följande:
    Det är inte fel att pojkar har klänning men då det alltid kommer att finnas mobbare (tyvärr) så är det inte rimligt att utsätta sitt barn för det experiment det faktiskt är att låta honom bära klänning.

Min dotter har också glasögon. Är dock en aning vanligare än klänningar på pojkar
    Så missade jag förstås att skriva att barnen naturligtvis inte ska lämnas ensamma i detta med mobbniningsproblematiken. Det är ju inte barnen som har huvudansvaret för hur mobbare och mobbade ska behandlas. De flesta barn tillbringar rejält med tid tillsammans med vuxna och det är naturligtvis dessa som måste gripa in. Om föräldrarna fallerar så innebär det ju inte att de andra vuxna runt barnet får titta bort och låta bli att ingripa.
  • Raskask
    Anonym skrev 2011-04-29 11:05:28 följande:
    Måste ni blanda in småbarn i erat förbaskade genus tänk? Om vi påverkar våra barn så mycket så be era män sätta på sig klänningar och så tar ni på er stor skjorta och går och meckar med bilen. Sjukt att ni tror att ni måste gå andra vägen, låt dom välja själva istället!
    Själv föredrar jag overall när jag meckar med bilen. *tipsar*
Svar på tråden Klär pojken i kläning