• NadiaMi

Klär pojken i kläning

Det finns många neutrala plagg. Bekväma stretch-klänningar i alla möjliga färger och mönster och med roliga tryck. Något som förr i tiden skulle kunna kallas "kolt" och användes av både pojkar och flickor de första åren i livet.
    Även jämförbart med 'storskjorta' som länge har varit ett könsneutralt plagg för barn.

Det känns som beskrivningen är lite överdriven när det blir ställt så på sin spets att pojken "egentligen vill ha tuffa pojk-kläder" men "tvingas in i rosa glittriga klänningar"... Alla klänningar är ju trots allt inte rosa och glittriga.

Om mamman lyckas få sin treårige son att ha på sig ett plagg han inte gillar en hel dag är det i sig en ganska otrolig prestation.

Och detdär med att leka med dockor.
    Pojkar har lekt med dockor i alla tider, fast deras kallas ju inte 'dockor' utan 'action-figurer'.
    Skillnaden i lekmöjligheterna är dock minimal.

• NadiaMi
    Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:48:50 följande:

känns bara löjligt, varför kan inte flickor få vara flickor och pojkar vara pojkar?

Och varför kan inte Barn få vara Barn?
    Måste de ledas in i något könsbaserat fack i åldrar där det inte ens finns någon egentlig skillnad?

Ja, barnen ser olika ut mellan benen men alla barn kan springa, leka med dockor, klättra, gräva i sand, hoppa hopprep osv.
    Barn bör uppmuntras att leka med sådant som intresserar och utvecklar individen - inte ledas in i något slags "du är flicka och därför ska du göra såhär" eller "du är pojke och därför ska du göra såhär".

Och att klä pojkar och flickor så det syns för världen runt omkring om det är en pojke eller flicka är i mina ögon lite överdrivet. Spelar det någon roll om du kan könsbestämma alla barn du ser när du är ute på stan eller inte?
  • NadiaMi
    Jens Hellgren skrev 2011-04-28 12:38:10 följande:
    Andra pojkar som blir nedslagna får stryk beroende på den ständiga kampen män emellan som handlar om erkännandet av den slutgiltiga "alfahanen". Det låter extremt löjligt, men bara detta är ett av våra kvarstående primitiva beteenden som vi inte kan förklara. "Djuriska" kan man kalla dem. Det finns studier om det men naturligtvis så har jag glömt namnet på dem nu. Har det på tungan men kan inte hosta upp det. Tyvärr!

Jag har läst den för övrigt, mycket bra läsning.
    There can be only one!
    Och den siste alfahanen i världen vinner vad? Ett harem och en inavlad framtid eftersom bara han kommer att bli far till alla barnen?

Problemet ligger inte hos dem som blir slagna utan hos dem som slår.
    Att få träna lite empati och acceptans av det som är 'utanför ramarna' redan från barnsben hjälper de flesta att växa upp till mer sympatiska och förstående medmänniskor och det är snarare fler sådana som behövs istället för 'typiska manliga stereotyper som får lära sig att slagsmål är lösningen om någon annan inte är som de borde vara eller helt enkelt inte är starka nog'.

Det kallas evolution.
    Samhällsklimatet och livsstilarna förändras och det vi har i oss "sedan urminnes tider" får en allt mindre betydelse i det samhälle människan har byggt upp under de senaste årtusendena.
  • NadiaMi
    Halvester M skrev 2011-04-28 13:27:41 följande:
    Samhället vi har nu är en cancer i evolutionen och borde tas bort snarast.
    Intressant...
    Speciellt med tanke på bilden du har till ditt nick.

Tråden handlar om huruvida en pojke bör kläs i klänningar eller inte och att få motargument för det från en vuxen man som presenterar sig med en bild från en kultur där vuxna män går runt i kaftaner (långa löst sittande plagg enklast jämförda med just klänningar) gör det hela lite extra spännande.

Så, tycker du att pojken det står om i trådstarten bör få ha klänning på sig eller inte?
  • NadiaMi
    Halvester M skrev 2011-04-28 13:43:25 följande:
    Du får gärna förklara dig lite mer. Har du något emot att jag har en rosa mössa eller?
    Nej, jag undrar bara om du har något att tillägga till det som har efterfrågats i trådstarten.

Tycker du att den treåriga pojkens mamma bör få fortsätta klä honom i klänning eller inte?
    Motivera gärna ditt svar lite också så vi kan förstå varför du har den åsikt du har i frågan.

En rosa mössa är ju ett ganska bra komplement till en svart kaftan annars om vi ska snacka styling.
    Ett tillbehör eller större smycke i en synlig färg brukar vara rekommenderat av de flesta stylister för folk som gärna klär sig i svart så du verkar ha koll på den biten.
    Just därför tänkte jag att du kanske kunde ge oss lite insikt i klännings-frågan som vi andra med vår mer 'vardagliga klädstil' inte kan komma fram till.
  • NadiaMi
    Jens Hellgren skrev 2011-04-28 13:45:10 följande:
    Jag tror inte jag skulle lära mig så mycket av att se Christopher Lambert spela en tusenårig gammal kille som slåss. Studier lär jag mig dock av. Jag siktar på att höja mitt IQ till 130 i sommar.
    Mitt IQ är redan på 140-145 så lycka till. Inte för att man känner någon direkt skillnad men det är ju bra att sätta upp tydliga mål har jag hört...

Inte för att jag har fått upp mitt IQ så mycket genom gamla filmer, men de bör inte föraktas.
    Mycket i speciellt de 'mindre verklighetstrogna' filmerna innehåller referenser till sådant som finns i mänsklighetens historia. För att inte tala om de språkkunskaper man kan plocka upp.
    Icke att förglömma så har de flesta samhällen byggts upp genom en tro på något större än individen eller ens mänskligheten så mytologi och religion har gjort mycket för den mänskliga utvecklingen. Många sådana underströmmar plockas upp i filmens värld så det är sällan enbart en fråga om underhållning.
Svar på tråden Klär pojken i kläning