Anonym skrev 2011-04-28 16:16:02 följande:
Flickbarn ska inte heller bära bh, smink.
Klänning är inte heller gjord speciellt för en tjej, detta är något som kommit de senaste decennierna, innan har både pojkar och flickor haft kolt. VEM tror du att du är att bestämma vad andras barn ska ha på sig? Låt ungen ha klänning om han vill ha det, luftigt och skönt i värmen och han kanske känner sig fin i det.
Jag skrev mina åsikter. Alla gör som dom vill. Jag står fortfarande för vad jag tycker.
Jag trodde att klänningar som görs NU (inte för evigheter sen) är gjorda speciellt till tjejer.
Kolt är inget vardagsplagg, utan användes för högtider främst, kolt är dessutom inte en klänning, men likt.
"Kolten kan sägas vara en skjorta med vid nederdel, likt en kortklänning."
OM KLÄNNING.
Ordet "klädning" syftade ursprungligen ospecifikt på ett livplagg, oftast ett plagg som användes utanpå kjorteln och kunde vara såväl ett herr- som damplagg. Småningom försvinner motsvarande plagg i mansklädseln, och klädningen blir ett kvinnligt plagg. Vad som idag benämns klänning hette tidigare livkjortel. Den moderna definitionen av klänning föds på 1500-talet och är då ett tudelat plagg. Först i slutet av 1700-talet dyker den helskurna klänningen upp.
Länge var klänning det enda alternativet för kvinnor i annat än mycket vardagliga sammanhang."
Så korkat att jämföra DÅ mot NU. Det är 2011, inte år 1803. Som sagt