• Candelavern

Klär pojken i kläning

Jojile skrev 2011-04-28 17:28:52 följande:
    Kan inte någon av dessa anonyma klänning-på-pojke-hatare förklara för mig exakt VARFÖR klänning är till för småflickor och inte för småpojkar? Jag undrar vad själva anledningen och syftet är med klänning, som gör att det är BESTÄMT att det är till för tjejer och inte killar. Och nu pratar vi vanliga H&M-klänningar i regnbågens alla färger för BARN.

Kom igen nu. Någon?
    det står så på kvittot:)? Nä allvarligt, jag ser fram emot att se vilka svar du får.
  • Candelavern

skärp dig människa och inse att vad andras barn väljer att ha på sig har du inte ett förbannat dugg med att göra. OM hon tvingar på honom klänningen är det självklart inte ok, men om han vill ha klänning ska han naturligtvis få ha det.

• Candelavern

Jag har faktiskt aldrig hört en pojkmamma säga att hennes son SKA ha klänning, utan enbart mammor som låter sina pojkar ha det om de vill. Däremot har jag i alla dessa "pojke-i-klänning-trådar" läst inlägg av hur många mammor som helst som säger att de aaaldrig skulle låta sin son ha klänning och att de skulle asgarva om de såg en pojk i klänning. Vem begränsar och tvingar sina barn, egentligen? Vem är det som är vidrig egentligen? För att använda TS eget uttryck.

• Candelavern
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 09:36:22 följande:
    Memme93 - På vilket sätt är det inte ok menar du? Och kom inte och säg att du på fullaste allvar tror att hon aggressivt trycker på en klänning på sin hysteriskt skrikande/gråtande pojke. Ye right, liksom. Antagligen genomsyrar hennes tänk sin uppfostran, alltså att det inte finns "tjejsaker" och "killsaker" och det smittar av sig på ungen, som kanske kom på att han ville ha just en klänning. Och då fick han det. Eller så tycker mamman helt enkelt om klänningar och klär pojken i det, precis som andra tycker om gult och blått, stjärnmönster eller velourbyxor.

Väldigt sund inställning i mina ögon, i vilket fall.

-

Själv tycker jag inte att klänning är ett speciellt optimalt plagg för ett lekande barn, men om mina ungar kommer på att de vill ha en så kommer jag att köpa en (eller ja, några fler kanske! haha). Oavsett om jag har en dotter eller son. Rysh-pyshklänningar hör dock hemma i utklädningslådan eller till "finare" tillfällen - annars får det bli mer tröj-liknande tunikor.

Men liksom, allt det här med vad pojkar och flickor får och inte får är ju en social konstruktion, som förändras både med tiden - men också beroende på var i världen man befinner sig. I Indien har väl killarna lite tunike-liknande överdelar med mycket färger, guldigt och glänsande? Förr i tiden hade killarna inte bara "klänning" utan också peruk, och så sminkade de sig. Idag ser det inte ut så, men saker förändras med tiden - vilket än mer visar på att det inte "bara är så". Det är liksom inte ett konstaterat faktum att killar inte kan ha rosa och klänning  - utan det förändras. Hela tiden. Jag tycker att man ska slopa alla jävla etiketter- och regler för hur man får vara och inte vara. Hur man bör se ut och hur man inte bör se ut. Fan, låt folk - oavsett ålder - få ha på sig, se ut och vara som de vill. Om ni inte vill ha klänning på er son? Fine, ha inte det då. Men att hoppa på de som tycker annorlunda - varför? Dessutom är det synd att ni (+ fröknar + omgivningen) trycker in i era ungars huvuden att "såhär får man inte vara om man är tjej/kille" - för då är det era "kära barn" som hoppar på mina och andras, bara för att vi låter dem vara som de vill. Det är INTE okej.
  • Candelavern
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 09:49:16 följande:
    Anonym - Fast vad stör det dig och alla andra om en tonårspojke själv väljer att klä sig i klänning? Eller om ett yngre snopp-barn har klänning - egentligen? Måste man bry sig så jävligt? Eller ska jag gå runt och skratta hysteriskt åt alla som klär sina barn überstereotypiskt, peka med fingret och vråla "jääävlaaa korkade okunniga white-trash-slödder", och sen viska till mina barn: "tittta på dem där, de tror att flickor bara kan ha en färg (rosa) och pojkar bara mörka färger. Och att flickor bara kan leka med dockor och pojkar bara med actionfigurer och bilar. vilka dumskallar va - tänk vad mycket fint och roligt de missar?".

Måste man klargöra så tydligt för andra att dem inte passar in i normen? Om de inte vill göra det, så låt de slippa. De förtjänar inte glåpord, skratt och mobbning för det. Skulle jag kräka ur mig vad jagtycker om andra så skulle jag inte ha tid för något annat.
    - Hahahhaa jävla tjockis, gör du annat än äter?
    - Hahahaha blonderad, solbränd och leopard. Bimbo-bimbo-bimbo-lalalala!"
    - Hahahah vad hårig du är, halloj gorillan!"
    - Hahahah du har för trång tröja, vill du att hela världen ska se dina bristningar eller? Döhh".

and on, and on.
    Vad skojiga liv ni måste ha som ska klargöra för alla att "sådär kan inte pojkar vara - hahaha".
    Ja, nu vet man ju vilka ungar det är som växer upp och mobbar andra barn. Det kommer ju hemifrån och med föräldrar som till och med skrattar åt barn är det inte så konstigt.
  • Candelavern
    sophialicious skrev 2011-04-29 09:54:42 följande:

Alla får vara som dem vill även de som vill klä sina flickor i "typiska flickkläder" och sina pojkar i "typiska pojkkläder"

Eller hur?? Eller har jag fel??!!!

Alla får ju inte det, det är ju den här tråden ett levande bevis för, men människor som skrattar åt barn och en TS som ska anmäla en mamma för att hennes treåring får ha klänning!
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:13:42 följande:
    Det är en helt annan fråga. Nu gällde det motivet till anmälan. Verkar som många här är överens om att det inte är ok att tvinga på barnen kläder de inte vill ha.
    Med tanke på hur TS känner inför detta tvivlar jag på att hon inte skulle skriva ut det isåfall, med stora bokstäver. Självklart är det inte ok att tvinga på något barn klänning om det inte vill ha det.
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:20:40 följande:
    Läs vad som står istället för att hitta på och anta.
    Detsamma
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:26:58 följande:
    Som någon sade., förmodligen inte något soc kommer göra något åt, men när man läser hur upprörda folk är här itråden pga att några inte vill klä sina pojkar i klänning så blir det hela ganska förståeligt.
    Jag blir inte ett dugg upprörd om ngn inte vill klä sin pojke i klänning, det som upprör mig är de i tråden som skriver att det är sjukt, vidrigt och hemskt, samt hånar dessa pojkar som vill ha klänning. De som säger att de aaaaaldrig skulle tillåta detta för att det är hemskt och anklagar andra för att tvinga sina barn samtidigt som det är precis det de själva skulle göra om situationen skulle uppstå med deras barn.
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:43:42 följande:
    Ja, det var precis detta saken gällde. Blir man upprörd över det så är det väl inte konstigt om andra blir upprörda över att en pojke eventuellt blir tvingad att ha klänning?
    Skillnaden är att i det ena fallet vet vi att de skulle tvinga av pojken en klänning han vill ha (eftersom de skriver det rakt ut) och i det andra fallet antar du och några andra att pojken blir tvingad. Vilket såklart kan vara fallen men det finns inget som talar för det. Det här med att läsa vad som skrivs och anta...igen:)
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:54:41 följande:
    Jag svarade bara på ett påstående om att det var mårkligt att en soc anmälan gjorts pga att en pojke fick ha klänning. Det var ju uppenbarligen ett ganska märkligt påstående eftersom det inte framgick och att det vore mer troligt att anta att tvång faktiskt förelåg.
    Varför är det mest rimligt?
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 11:04:20 följande:
    Eftersom hela påståendet gick ut på att det var orimligt att anmälan för en sådan sak. 
    Med tanke på hur TS känner inför detta och de kraftuttryck  hon använd för att visa sin avsky inför detta är det inte alls orimligt att hon anmält för att HON tycker det är fruktansvärt.
  • Candelavern

Sen tror ju jag att OM det är så att soc bestämt sig för att starta en utredning så ligger det annat bakom, som TS har berättat för dem men inte valt att skriva i tråden.

• Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 11:10:39 följande:
    Men ditt eget påstående gick ju ut på att det var orimligt.

Då måste ju din egen slutsats bli att det är rimligare med en annan förklaring. Så din fråga varför det skulle vara rimligare borde ju vara ganska uppenbar speciellt för dig eftersom det var du som själv sade det.
    Nej
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 11:39:19 följande:
    Så du säger att hela detta problemet med att pojkar som inte får ha klänning egentligen inte finns eftersom det inte går att styra över. Vill de inte ha byxor kommer de ta av sig byxorna oavsett vad man gör. 

Det betyder alltså att alla normala 3-åringar har precis de kläder på sig som de själva vill redan idag. 
    Köps inte kläderna hem kan de heller inte ta dem på sig.Om man inte tycker det är ok att låta ungen välja kommer man ju inte köpa en klänning till pojken heller när han säger att han vill ha en.
  • Candelavern
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 11:46:54 följande:
    Men vad är problemet då? Han tar ju inte på sig något om han inte vill ändå. Så det förekommer ju inget tvång.
    Nej, så varför anmäla?
  • Candelavern
    Magnus Petersson skrev 2011-06-28 17:57:28 följande:
    Håller med dig till 100% TS, allt detta tjat om att "alla ska vara olika" går mig på nerverna, borde förbjudas enligt lag om man frågar mig.
    Alla "ska" inte vara olika, däremot är tanken att barnen själva ska få utveckla en smak när det gäller färg och form samt inte begränsas på grund av sitt kön.

Personligen känner jag att detta " alla pojkar ska ha blått och alla flickor rosa annars är föräldrarna rabiata" går mig på nerverna.
Svar på tråden Klär pojken i kläning