• Jojile

Klär pojken i kläning

JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 11:51:09 följande:
    Sitter det i kläderna, menar du? Pojkar är väl pojkar ändå, även om de har klänning. Liksom flickor är flickor även om de har byxor. Eller tror du att könsorganen ändras då?
    Det gör det. Jag lovar. Sonen var Pippi Långstrump på dagis maskerad för ett par år sedan. Alltså utklädd till
    F L I C K A!!! Hans snopp ramlade av och nu har han vid en ålder av 5 förklarat att han inte kan ge mig barnbarn. Eftersom han hade klänning på sig är han numera bög.
  • Jojile

Kan inte någon av dessa anonyma klänning-på-pojke-hatare förklara för mig exakt VARFÖR klänning är till för småflickor och inte för småpojkar? Jag undrar vad själva anledningen och syftet är med klänning, som gör att det är BESTÄMT att det är till för tjejer och inte killar. Och nu pratar vi vanliga H&M-klänningar i regnbågens alla färger för BARN.

Kom igen nu. Någon?

• Jojile
    Candelavern skrev 2011-04-28 17:30:45 följande:
    det står så på kvittot:)? Nä allvarligt, jag ser fram emot att se vilka svar du får.
    Tror tyvärr inte jag får några. Varför? Skulle tro att det beror på att dom inte har några annat än att "Det SKA vara så..."
  • Jojile
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 17:25:27 följande:
    Fasen också! Så det var _därför_ det var så lätt att lära ungarna att sitta och pinka trots att de är killar, de har tappat snoppen för att vi lät dem ha kjol och klänning när de var små! Fast om de har tappat snoppen borde de ju inte kunna vara bögar? *funderar* De kanske är flator då?

Märkligt det här, först blir de tjejer av att ha kjol, sen blir de bögar. Jag får inte ihop logiken... Eller, så dum jag är, det FINNS ju ingen logik!
    Hm..det har du rätt i! Fast HALLELUJA OCH PRISA HERREN! Då är det ju bra iaf! Om dom har på sig klänning blir dom bögar. Ve och fasa!! Iom tappar man all sin manlighet (för det har barn så mycket av) d.v.s. snoppen. Och då blir dom flickor. Och eftersom dom är bögar så tycker dom ju om killar... Det kanske blir barnbarn ändå?
    Jag börjar se the bigger picture here.... :D
  • Jojile
    Faber skrev 2011-04-28 17:38:59 följande:
    Det är ju det jag säger, se nu vad du ställt till med som lät honom ta på sig den.
    Jag vet! Usch för mig. Aldrig mer att sonen ska få välja själv vad han vill klä sig i. Tänk på vad det gör mot MIG! Hur reflekteras detta tillbaka på MIG och min egen säkerhet? Ungjä*el!
  • Jojile
    Anonym skrev 2011-04-28 18:02:20 följande:
    Men, ta på din man en vet jag men kör inte med ett barn!
    Du hade inget svar alltså? Okej...
  • Jojile
    Anonym skrev 2011-04-28 18:03:16 följande:
    Å man vill se skillnad både på vuxna o barn!
    Är det svårt för dig att se skillnad på barn och vuxna, beroende på vad dom har för kläder på sig? Hm... Umgås du med mkt små vuxna eller sjukt stora barn?
  • Jojile
    Anonym skrev 2011-04-28 18:29:32 följande:
    Åh det går att spela dum hur länge som helst - hoppas du inte har en son som du spökar ut:)
    Fortfarande får jag inget svar på min fråga´. Kan du ge mig det så kan vi diskutera din dumhet och min sons klädstil lite mer sen?
  • Jojile
    amanda h skrev 2011-04-28 20:32:41 följande:
    ok byxor VAR ett manligt plagg, sorry ;)
    Tänk till lite nu... Kom igen. Bara liiite...
  • Jojile

För det första, det är inte vi "tvärtomkärringar" som känker våra barn. Tvärtom. Det är alla ni som VÄGRAR era barn något för att ni inte tycker det passar.
    Stanna upp och tänk efter. Vi tvingar inte våra barn till någonting. Men ni vägrar era barn någonting. Vem är det som gör fel? Egentligen.

Jag är också uppvuxen med normen att killar är tuffa, tjejer är söta. Killar bygger och tjejer lockar hår och har KLÄNNING. Någonstans inom mig skulle det kännas lite konstigt att ge min son en klänning om han ville det, men det är MIN känsla. Och jag är vuxen nog, och vettig nog att inse att min konstiga verklighetsuppfattning inte skall straffa mitt barn. Han är ett barn med otroligt öppna ögon. Det finns inget ska och inte ska inpräntat hos barn. Det är vi vuxna som skapar detta tänk.

Min karl är också född och uppvxen enligt dessa normer. Därför skulle han aldrig gå till jobbet i klänning. Han är nämligen uppvuxen med att få veta att det är fel fel fel fel fel fel och omanligt och då är man bög och transvestit o.s.v. Men skulle han vilja skulle jag inte vägra honom det heller. Jag skulle aldrig kränka min man så till den grad som en tidigare debattör i denna tråd, genom att skratta åt honom.

Men jaa.. man kan ju undra vilka som använder sina barn som redskap för att bevisa sin ståndpunkt.

• Jojile
    amanda h skrev 2011-04-28 20:14:51 följande:
    Ni sätter upp orealistiska normer i era hjärnor, and guess what - det kommer ALDRIG att förändras! För när era söner som hade klänning på sig till dagis växer upp kommer det enda dom har att säga till er vara "mamma - varför i h*lvete hade jag klänning på mig när jag var liten?".

get over it!
    amanda h skrev 2011-04-28 20:23:16 följande:
    - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? , men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
    amanda h skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Det som ALDRIG kommer att förändras är det sånna som du försöker förändra - flickigt och pojkigt. Tror knappast H&M kommer ta bort sina pojk och flick avdelningar bara för att "barn ska vara barn".
    amanda h skrev 2011-04-28 20:32:41 följande:
    ok byxor VAR ett manligt plagg, sorry ;)
    Jag gillar det. Klänning är ett tjeplagg. Det kommer ALDRIG förändras. Flickigt och pojkigt kommer ALDRIG förändras. Det är liksom bestämt sen innan. Men normen för byxor förändrades, inget konstigt med det, FAST det var ett manligt plagg från början.

Jag vet inte ens varför jag orkar ibland. Kanske är det för att alla i familjen sover och jag börjar bli uttråkad?
  • Jojile
    amanda h skrev 2011-04-28 21:16:03 följande:
    Oj att du orkar sitta och leta upp mina inlägg, bra jobbat girl, visar att du verkligen bryr dig :)

Jag tror inte att det kommer förändras, det är min åsikt! Tror du att män kommer ha på sig klänning i framtiden? Eller vad tror du kommer förändras?
    Inte så jobbigt alls, bara trycka på "visa endast" så kommer de alla upp. Voila!
    Jag tror inte att alla karlar kommer springa runt med klänningar. Faktiskt inte alls. Precis som inte alla tjejer gör det. Vissa hatar det som plagg, andra tycker inte det passar deras kroppsform o.s.v.
    Men det jag hoppas skall förändras är hur man ser på dem som väljer att klä sig i klänning. Förhoppningsvis kommer det vara okej för de män som väljer att ha klänning på sig att ha just det. Att ingen ska sitta på någon hög häst och tro sig ha rätt att peka och säga vem som gör och är rätt och fel.
    Att folk som tänker som du ska inse at det är ni som kränker era barn och medmänniskor och håller tillbaka utvecklingen.
  • Jojile
    apanssonsmamma skrev 2011-04-28 21:32:12 följande:
    Fyfan avskyr föräldrar som projicerar sina egna åsikter på sina barn på ett så extremt sätt.
    Det finns andra vettigare sätt att göra det på. 
    Håller med!
  • Jojile
    amanda h skrev 2011-04-28 21:43:44 följande:
    Kan hålla med dig om att vuxna människor kan ha på sig vad dom vill (fast om min man kom hem i klänning hade jag ju rå dumpat honom och frågat vem hans nya pojkvän är), men jag tycker inte att jag är ansvarig för nån jäkla utveckling när det gäller vad min son ska ha på sig. Tänker inte säga till honom att ta på sig en klänning till dagis för utvecklingens skull så dom andra barnen fattar att flickigt och pojkigt ska bort. Jag tycker det är hemskt mot barnen när man vet att det finns en stor chans att dom kommer bli retade, men ändå pushar på dom bara för att man har en egen jäkla åsikt som man vill förmedla genom sitt barn! DET är kränkande.
    Men det är ju det som är poängen! För er är det en så främmande tanke att en pojke ska kunna ha klänning att ni utgår från att vi tvingar på våra söner rosa, glitter och klänning för att make a point och vad VI står för. Det är så långt i från verkligheten man kan komma. Det handlar om att inte VÄGRA sitt barn någonting om han eller hon ber om det, för att dom har fel kön.

Min son är fem år. Jag har aldrig köpt en klänning eller kjol till honom. Någonsin. Jag har aldrig köpt en lila glittertröja med my little pony på. Jag har köpt vanliga kläder som passar honom. Framförallt mjukisbyxor som är sköna att leka i o.s.v. Men däremot om han skulle BE mig att köpa den där klänningen, eller om han skulle BE mig om den där lila tröjan skulle jag aldrig för mitt liv säga "Nej tyvärr. Du har snopp så du får inte bära just det här tyget".
    När han skulle få en ny vinteroverall så bestämde jag vilken overall han skulle ha, och sen hängde jag fram den i alla färger som fanns, allt från rosa till en SKIIITFUL i typ varselorange, och han valde den blåa. Då blev det den blåa.

Om min son vill gå till dagis i klänning, så får han det. Om vädret tillåter. Om han blir retad eller något barn säger något elakt om och till honom får jag helt enkelt försöka förklara för honom varför. Sedan får jag, som vuxen, ta itu med det problemet genom att ta kontakt med förskola och föräldrar till det barn det rör.

Och jag tror inte jag är ovanlig. Däremot tror jag inte du kan hitta många föräldrar som är besatta av genus så till den grad att dom tvingar på sina söner en klänning mot deras vilja.
  • Jojile
    Anonym (ooo) skrev 2011-04-29 19:13:16 följande:
    Stackars grabb. Det är hemskt när föräldrars övertygelser påtvingas oskyldiga barn.  ...men att anmäla är väl overkill.
    Om din son bad om en klänning, hade han fått det då?
Svar på tråden Klär pojken i kläning