• Millicent

Klär pojken i kläning

Bara läst TS.

Fråga henne vem det är som tar initiativet till klänningarna - är det barnet så ska du vara tyst och acceptera att hon valt att inte begränsa sitt barn. Är det hon själv så tycker jag att du kan fråga om hon tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina egna åsikter.

• Millicent
    trettioplus skrev 2011-04-28 19:21:40 följande:
    Hädanefter ska jag nog ta och fråga alla med barn som har könsstereotypa kläder varför de tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina åsikter.
    Det har du visserligen rätt i. Samtidigt blir inte ett barn som sätts att följa de vanliga och ack så accepterade mönstrena i samhället lidande i den meningen att de agerar murbräcka för någon annan. Den som VILL ha hårband, nagellack, klänning som barn eller vuxen ska få ha det. Att tvinga på någon det (pojke eller flicka) är fel. Är det en flicka så blir det en personlig kränkning. Är det en pojke så kan det bli en dubbel kränkning - först själva tvånget och sedan andras reaktioner på klädseln. Om jag ska generalisera alltså.
  • Millicent
    trettioplus skrev 2011-04-28 20:24:23 följande:
    Varför kommer alltid ordet "tvång" in i detta?
    Vad vi vet är det en mamma som sätter på sin son kläder. När blev det ett tvång?
    Om pojken en dag får negativa reaktioner på sin klädsel så kommer han antagligen att bestämma sig för om han vill ha dem i alla fall eller om han vill låta bli. Tills dess: Let it be!
    Läste du öht taget vad jag skrev först? Det är ju bara om man tvingar det är fel. Du behöver inte predika för de redan frälsta. Min son har gått till dagis i hårspännen, diadem, rosa tröjor mm och har rätt ofta nagellack trots att han sedan iaf ett år skaffat sig en tydlig identifikation med just killarna på dagis. När han var yngre tänkte han inte på sånt utan valde det han tyckte var fint.
Svar på tråden Klär pojken i kläning