• Tom Araya

Klär pojken i kläning

Anonym (Vuxen och mogen) skrev 2011-04-28 15:38:50 följande:

Sluta och va så jävla omogna!!! Ja blir så trött på detta!? Låt pojken få ha vad han vill DET ÄR JU NI SOM HAR PROBLEM INTE BARNEN! Barn har alltid och kommer alltid att mobbas det spelar ingen roll om alla har skoluniform! Det är ju NI föräldrar som måste ändra erat TÄNK!

OCH EN LITEN REMINDER vet ni vad?? Det är år 2011 inte 1803.. man kan ju TYCKA att det ska gå framåt lite lite lite grann i tänket i vare fall..

Det vore en dröm om det fungerade så men det gör det inte så ditt argument fallerar.
    Om man ser till att grabben ser ut som Tomas DiLeva så ökar riskenför mobbning garanterat vare sig vi vill eller inte.
  • Tom Araya

Att killen leker med dockor ser jag inte som ett problem alls.

Det här med klänningar och nagelllack är väl inte normalt ens på en flicka i den åldern annat än möjligtvis vid väldigt särskilda tillfällen så varför ska man klä en pojke i det?
    Även flickor bär väl oftast byxor och i den ålder använder man väl knappast smink och sådant heller.

Jo, jag skulle nog ocskå reagera på detta även om jag försökte se könsneutralt.

• Tom Araya
    Hypnotica skrev 2011-04-28 19:55:20 följande:
    ....och vi ska böja oss för mobbarna?
    Generellt sett inte.
    Jag tycker man ska våga vara sig själv även om man är lite annorlunda.
    Men man behöver ju inte måla "slagpåse" i pannan på ungen, skicka iväg honom till skolan och tro att allt blir bra. Då är man nog lite naiv.
  • Tom Araya
    Stinky skrev 2011-04-28 20:02:52 följande:
    Bara läst TS.

Om grabben absolut VILL ha klänning på sig, så är det väl ok. Ungen ska väl inte kränkas bara för att han tänker "annorlunda"? Men om det är morsan som fått för sig att klä sonen i klänning p.g.a. ett sjukt genustänk, så har det banne mig gått för långt! Tycker det är vidrigt med föräldrar som inte låter sina barn vara sig själv, utan absolut MÅSTE köra med genustänk och avidentifiera barnens kön, vilket i slutändan resulterar i att det är ungen som får lida av deras knäppa föräldrars uppfostran.
    Solig
  • Tom Araya
    trettioplus skrev 2011-04-28 20:05:57 följande:
    Vari ligger det tråkiga i nio miljoner olika individer att förhålla sig till istället för två ynka sorter?
    Är det eftersträvansvärt?
    Till vilken nytta?
  • Tom Araya
    trettioplus skrev 2011-04-28 20:14:18 följande:
    Men HUR ska världen förändras om INGEN vågar stå upp mot den?

Jag har stått upp mot världen i olika avseenden hela mitt liv. Visst har jag åkt på en och annan liten smäll, men på det stora hela är min självkänsla större än genomsnittets, för jag står upp för det jag tror på och låter andras fördomar och fördömanden få stå för dem själva. Jag vet i djupet av mitt inre att det inte är MIG det är fel på för att jag väljer min egen väg. SJÄLVKLART kommer jag att peppa mina barn till samma integritet.
    Självklart ska man stå för sin egen integritet.
    Men man får ju inte gå så långt att man använder barnet som murbräcka för sina åsikter.
    Det har våra barn verkligen inte bett om eller förtjänat.
    Ibland får man nöja sig med att bara tänka på vad som skulle funka för det är enklast.
  • Tom Araya
    trettioplus skrev 2011-04-28 20:15:52 följande:
    Ja, det tycker jag absolut.
    Till  nyttan personlig valfrihet och minskat socialt tvång. För glädjen att få duga precis så som man vill vara.
    För att uppnå detta räcker det inte med könsneutralitet, det måste till betydligt större netralitet än så, på alla plan.
    Nej, jag tycker att det är enklare och trevligare att låta det förbli könsbestämda identiteter eftersom män och kvinnor är olika och aldrig kommer att bli lika. Sedan finns det en massa annat på jämställdighetsfronten som behöver göras.
  • Tom Araya
    Queenie70 skrev 2011-04-28 20:31:53 följande:
    Har dock en känsla av att det var VUXNA kvinnor som tog striden för att de skulle få bära byxor....tror inte att man själv klädde sig korrekt i kjol och blus, men sände sina småflickor till skolan i braxer innan det var socialt accepterat...Men jag kan ha fel...det kan ju ha funnits knäppgökar på den tiden också.
    Jo det hände.
    Min mamma är född på 40-talet. När hon gick i skolan ville hon ha byxor på sig när hon gick och red direkt efter och det var inga problem hemifrån. Men väl på skolan blev hon hemskickad, en flicka hade absolut inte byxor i den skolan i alla fall. Jag tror dock det var nära att börja ändras då.
  • Tom Araya
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 20:36:50 följande:
    På vilket sätt använder man sina barn som murbräcka för sina egna åsikter när man låter dom själva välja kläder? 
    Påstod jag det någonstans?
    Detta inlägg var inte riktat som svar till TS utan på ett annat inlägg.
    Det är en generell åsikt och kan inte refereras till ett särskilt fall.
  • Tom Araya
    3 barns mamma84 skrev 2011-04-28 23:11:54 följande:
    Hahaha jora men jesus hade ju klänning
    Jag tror inte plagget kallas klänning, jag tycker inte det ser ut som en klänning och det var inte vid den tid och plats ett typiskt kvinnoplagg som klänningen är.
    Nej, Jesus hade inte klänning, snarare någon klänningsliknande särk som förövrigt är ett vanligt mansplagg i vissa av dessa regioner än idag.
  • Tom Araya
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 22:01:26 följande:
    En ful, illasittande klänning är liksom inte automatiskt snyggare på mig än på maken bara för att jag har fitta. 
    Nej, men kanske för att du har höfter och bröst som de flesta kvinnor.Solig
  • Tom Araya
    trettioplus skrev 2011-04-28 22:11:40 följande:
    Jag har aldrig uppskattat devisen: "kan vi inte ändra på allt bums, så är det ingen idé att ens försöka".
    Det jag vände, mig emot var de uppsatta målen för den förändringen.
    Visst kan man förändra, man SKA förändra det som är dåligt men jag ser inte riktigt det dåliga med att kvinnor och män är olika.
    Många förändringsprocesser behöver lång tid, ibland flera generationer och då dröjer resultaten.
  • Tom Araya
    Joual skrev 2011-04-28 23:10:43 följande:
    Menar du att om alla gick omkring i vita tunikor så skulle det inte finnas något sätt att uttrycka sin sexualitet? 

Hmm... tja, nåt var det som fick romarriket att gå under, men jag tvivlar faktiskt på att det var klädseln och därtill medföljande komplikationer. 
    Stämmer inte, även i romarriket klädde sig kvinnor och män olika.
  • Tom Araya

Jag undrar hur många av er som hackar på avsaknaden av en genusneutral kultur som själva klär sig genusneutralt?

Svar på tråden Klär pojken i kläning