• trettioplus

Klär pojken i kläning

Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.
    Jag tycker du ska hålla tyst bara. Det är inte ditt problem.
    Ingen av mina manliga vänner har bytt kön för att de går i kjol och klänning ibland.
    Live and let live!
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    Anonym (Trött på er!) skrev 2011-04-28 18:11:28 följande:
    Och sen får han göra sitt val, men jag har iaf inte satt på honom tjej-klänningar för det anser jag är fel. Och det är precis som veg-människor som tvingar in sina barn i deras matvanor, låt barn vara barn och blanda in er livsstil i era stackars barn! 
    Förstår du verkligen inte att det är lika indoktrinerande att få sina barn att följa normen?

Normer måste vara det mest osynliga som finns bland allt synligt. Folk ser dem inte ens när allt de är, allt de gör och allt runt omkring är dessa normer.
    Hur gör man för att väcka folk ur denna dvala?
  • trettioplus
    Millicent skrev 2011-04-28 18:58:23 följande:
    Är det hon själv så tycker jag att du kan fråga om hon tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina egna åsikter.
    Hädanefter ska jag nog ta och fråga alla med barn som har könsstereotypa kläder varför de tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina åsikter.
  • trettioplus
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 19:23:54 följande:
    trettioplus skrev 2011-04-28 19:21:40 följande:
    Hädanefter ska jag nog ta och fråga alla med barn som har könsstereotypa kläder varför de tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina åsikter.
    Bjuder på en liten (stor!) blomma såhär på kvällskvisten. {#emotions_dlg.flower}
    Man tackar
  • trettioplus
    Anonym (läggav) skrev 2011-04-28 19:46:41 följande:
    Jag ser framför mig en värld där allt är könsneutralt. Alla kan "allt" även fast det faktiskt är så att  killar är bättre på vissa saker och tjejer andra, men det låtsas vi inte om! För alla kan allt!
     Och alla klär sig i kläder som alla kan ha! För att vi är lika, vi är människor!

Åh, så fantastiskt...

....förbannat tråkigt!!
    Vari ligger det tråkiga i nio miljoner olika individer att förhålla sig till istället för två ynka sorter?
  • trettioplus
    Tom Araya skrev 2011-04-28 20:05:38 följande:
    Generellt sett inte.
    Jag tycker man ska våga vara sig själv även om man är lite annorlunda.
    Men man behöver ju inte måla "slagpåse" i pannan på ungen, skicka iväg honom till skolan och tro att allt blir bra. Då är man nog lite naiv.
    Men HUR ska världen förändras om INGEN vågar stå upp mot den?

Jag har stått upp mot världen i olika avseenden hela mitt liv. Visst har jag åkt på en och annan liten smäll, men på det stora hela är min självkänsla större än genomsnittets, för jag står upp för det jag tror på och låter andras fördomar och fördömanden få stå för dem själva. Jag vet i djupet av mitt inre att det inte är MIG det är fel på för att jag väljer min egen väg. SJÄLVKLART kommer jag att peppa mina barn till samma integritet.
  • trettioplus
    Tom Araya skrev 2011-04-28 20:08:43 följande:
    Är det eftersträvansvärt?
    Till vilken nytta?
    Ja, det tycker jag absolut.
    Till  nyttan personlig valfrihet och minskat socialt tvång. För glädjen att få duga precis så som man vill vara.
  • trettioplus
    Millicent skrev 2011-04-28 20:20:32 följande:
    Det har du visserligen rätt i. Samtidigt blir inte ett barn som sätts att följa de vanliga och ack så accepterade mönstrena i samhället lidande i den meningen att de agerar murbräcka för någon annan. Den som VILL ha hårband, nagellack, klänning som barn eller vuxen ska få ha det. Att tvinga på någon det (pojke eller flicka) är fel. Är det en flicka så blir det en personlig kränkning. Är det en pojke så kan det bli en dubbel kränkning - först själva tvånget och sedan andras reaktioner på klädseln. Om jag ska generalisera alltså.
    Varför kommer alltid ordet "tvång" in i detta?
    Vad vi vet är det en mamma som sätter på sin son kläder. När blev det ett tvång?
    Om pojken en dag får negativa reaktioner på sin klädsel så kommer han antagligen att bestämma sig för om han vill ha dem i alla fall eller om han vill låta bli. Tills dess: Let it be!
  • trettioplus
    Tom Araya skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Självklart ska man stå för sin egen integritet.
    Men man får ju inte gå så långt att man använder barnet som murbräcka för sina åsikter.
    Det har våra barn verkligen inte bett om eller förtjänat.
    Ibland får man nöja sig med att bara tänka på vad som skulle funka för det är enklast.
    Jag håller inte med dig om att det är att använda sitt barn som murbräcka att uppmuntra till att bära vilka kläder som helst. Det finns alltid möjlighet att backa om man stöter på motstånd.
  • trettioplus
    Millicent skrev 2011-04-28 20:30:52 följande:
    Läste du öht taget vad jag skrev först? Det är ju bara om man tvingar det är fel. Du behöver inte predika för de redan frälsta. Min son har gått till dagis i hårspännen, diadem, rosa tröjor mm och har rätt ofta nagellack trots att han sedan iaf ett år skaffat sig en tydlig identifikation med just killarna på dagis. När han var yngre tänkte han inte på sånt utan valde det han tyckte var fint.
    Jag läste det inlägg som du skrev till mig. Har inte läst allt du skrivit i hela tråden.
Svar på tråden Klär pojken i kläning