• Joual

Klär pojken i kläning

Rikard Ukraina skrev 2011-04-28 20:01:05 följande:
    Dina homosexuella vänner är säkert jättebra föräldrar, det tvekar jag inte på. Dessa psykologiska ärr barn till homosexuella föräldrar får senare i livet beror inte på sättet de uppfostrats på, utan på faktumet att vi lever i ett heteronormativt samhälle. Låt oss säga hypotetiskt sätt, att om ett homosexuellt och manligt par (vari båda parter är feminina av sig som de flesta manliga homosexuella) skaffar ett barn, finns det ju onekligen en större chans att dessa köper lila och rosa kläder till sina barn då dessa färger i flesta fall tilltalar denna samhällsklass mer än andra människor. Sedan blir barnet (om det hypotetiskt sätt är en son) retat i skolan på grund av att han har feminina kläder på sig, vilket senare i livet resulterar i neuroser och betingade reflexer - antagligen homofobi och oförklarligt hat gentemot killar som bär rosa. Tyvärr ser samhället ut så här, förhoppningsvis kan vi dock ändra på det.

Rikard
    Känner du personligen något samkönat par som har barn? Eller nåt samkönat par öht? 

Jag tycker att dina inlägg beskriver homosexuella individer på ett ganska svepande sätt som på inget sätt stämmer överens med vad jag själv kan se i min bekantskapskrets.  
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-28 20:14:51 följande:
    Blir så förbannad! Skulle ALDRIG låta min son gå till dagis med rosa glittrig klänning och målade naglar! Är ju en skrattretande tanke, vart i h*lvete är SVERIGE PÅ VÄG? Ni som säger "låt barn vara barn" och "det finns inga pojk och flick kläder" ni e ju för 17 helt från vettet. Här i UK där jag bor är det verkligen inte samma hysteri, THANK GOD! När jag får en dotter ska hon ha söta flickiga kläder på sig och min son ska fortsätta ha fina pojk-kläder.

För nu är det faktiskt såhär i världen att det finns både MÄN OCH KVINNOR, och jag hoppas inte att ni kvinnor går till jobbet med lös mustach och kostym? Eller att era män går till jobbet med klänning? Ni sätter upp orealistiska normer i era hjärnor, and guess what - det kommer ALDRIG att förändras! För när era söner som hade klänning på sig till dagis växer upp kommer det enda dom har att säga till er vara "mamma - varför i h*lvete hade jag klänning på mig när jag var liten?".

get over it!
    Jag går inte till jobbet med lösmustasch och kostym. Däremot går jag ofta dit med byxor. Nästan alltid med byxor, om jag ska vara ärlig. Är inte byxor ett plagg för män, om man ska vara konservativ i sitt tänk runt kläder?
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:19:23 följande:
    Hur skall han veta det menar du? 
    Tja.. jag tänker mig att man vet om man har nåt samkönat par i sin närhet. Man kan ju smygkolla deras pass nån gång, om man är osäker på deras könstillhörighet. 
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:22:06 följande:
    Brukar du kolla dina vänner pass?
    Nej, men å andra sidan har jag rätt bra koll på både deras könsidentitet och könsuttryck, så jag tror mig veta vilka par i bekantskapskretsen som kan betraktas som samkönade. Du då? 
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-28 20:23:16 följande:
    Nu sa jag ju inte byxor, utan kostym.. men alright - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? Det jag syftade på var ju att du inte hade klätt dig manligt till jobbet, alltså kostym, stjorta, slips? Hade din man klätt sig i kjol och högklackat? Isåfall kan vi ju diskutera vidare, men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
    Men vem bestämmer vad som är manlig klädsel och vad som är kvinnlig klädsel? Det finns inga universella regler för det som skär genom tid och rum. 

• Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:26:55 följande:
    Hur går du tillväga för att ta reda på detta?
    Joual skrev 2011-04-28 20:24:36 följande:
    Du då? 
    Jag har ingen aning. Sådant är ju omöjligt att veta. Och ointressant.
    Om man har homo-, bi- och transsexuella vänner så är frågor om könsidentitet och könsuttryck saker som då och då diskuteras över köksbordet. Hur man ska se på vad som definierar en könstillhörighet är en spännande fråga, men kanske inte vad den här tråden handlar om. Jag känner mig iaf rätt säker på vilka par i min omgivning som ser sig själva som samkönade och vilka som är motkönade. 

Jag tycker för övrigt inte att det är omöjligt att veta. Man kan fråga om man vill veta. Däremot är det ofta ointressant. Jag umgås inte med människor av den anledningen. Å andra sidan vet jag massor av saker om mina vänner som inte är så relevanta. Jag tycker att det ingår i kompisgrejen. Man vet saker om varandra och diskuterar både relevanta och irrelvanta saker. Jag antar att du och dina vänner inte bara pratar om Big Brother?
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-28 20:31:12 följande:
    Oj sorry... så om du ser en man på gatan med kostym så tänker du "hmm.. är det en kvinnlig klädsel, det vet jag inte, finns inga regler för det". haha... hoppas bara att folk ser att jag är en kvinna när jag går på stan.
    Jag är ganska ointresserad av vad folk har på sig för kläder, om jag ska vara ärlig. Och jag tycker inte att det är så viktigt att signalera könstillhörighet genom sin klädsel. Men om det är viktigt för dig så får du självklart fortsätta med det. 
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:36:12 följande:
    Så detta är ett sätt att känna igen dem, de diskuterar gärna sin könsidentitet?
    Eller brukar du diskutera detta med alla dina vänner?
    Joual skrev 2011-04-28 20:31:43 följande:
     Jag antar att du och dina vänner inte bara pratar om Big Brother?
    Nej, vi brukar diskutera andra saker. Som vädret.
    Vi diskuterar inte könsidentitet och könsuttryck varje dag. Men det händer. Å andra sidan är jag välsignad med ovanligt trevliga, intressanta och intelligenta vänner som gärna pratar om spännande saker. Som lök på laxen har jag ett jobb där dylika frågor diskuteras då och då. Det är inte alla förunnat. 
  • Joual
    Anonym (trött) skrev 2011-04-28 20:39:34 följande:
    Fast det får man väl inte för alla ska tydligen kallas "hen"..
    Finns ingen anledning att kalla alla för hen. Majoriteten av oss identifierar oss som man/kvinna och är därför nöjd med traditionellt manliga eller kvinnliga pronomen. Den mindre andel av befolkningen som föredrar hen kan väl få göra det utan bråk? 
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:45:52 följande:
    Brukar ni gissa varandras könstillhörighet då? 
    Nej, varför skulle vi göra det? Tycker du har fastnat i vinkelvolten. Det här är ingen stor fråga i min vänskapskrets. Om det är en konstig och stor fråga i din vänskapskrets så kanske det finns anledning för dig att ta upp den lite oftare. 
Svar på tråden Klär pojken i kläning