Klär pojken i kläning
Usch vad jag känner mig gammal jämt i dessa diskussionstrådar...
Varför kan man inte bara låta barnen välja själva när de är gamla nog att göra det? Måste man som förälder försöka pracka på dem antingen reaktionärt tänk om "typiskt kvinnligt och manligt" eller för den delen kvastifeministiskt pk-Sverige-tänk att allt som är rosa & glitter & dockor = måste tvingas på pojkar och att allt blått & bilar måste tvingas på flickor bara för sakens skull? Varför måste man välja sida och vara så extremt liberal eller konservativ jämt?
Klär själv alltid min dotter i pojkjeans ( = mer hållbara än tjejers och saknar massa strass och fjant som bara fastnar i leklådan och klätterställningarna på dagis) och till det oftast typiskt tjejiga tröjor i lila eller rött som HON SJÄLV vill ha med hästar, elefanter eller blommor. Hennes skor är oftast svarta och inköpta på "pojkavdelningen" eftersom de blir mindre smutsiga än flickskor och även här är mer hållbara. Men jag anser mig varken vara reaktionär eller feminist, utan står upp för den fria viljan och för praktiskt tänkande.
Min dotters rum är varken gullegullrosa eller ljusblått utan väldigt könsneutralt med fokus på natur, pedagogiska leksaker, mängder av böcker, bilar, dockor, vagnar, pussel om vartannat - för att vi vill ha det så. Men om min dotter om ett par år snöar in sig på barbiedockor och vill ha allt i cerise, då får det väl bli som hon vill...?
(När hon blir stor vill hon för övrigt köra motorcykel, och det är knappast något som jag har "indoktrinerat" i henne som själv är totalt ointresserad av detta, hon tycker att de låter roligt och ser fina ut, precis som att hon tycker om fjärilar och hundvalpar.)