Klär pojken i kläning
Memme93 - På vilket sätt är det inte ok menar du? Och kom inte och säg att du på fullaste allvar tror att hon aggressivt trycker på en klänning på sin hysteriskt skrikande/gråtande pojke. Ye right, liksom. Antagligen genomsyrar hennes tänk sin uppfostran, alltså att det inte finns "tjejsaker" och "killsaker" och det smittar av sig på ungen, som kanske kom på att han ville ha just en klänning. Och då fick han det. Eller så tycker mamman helt enkelt om klänningar och klär pojken i det, precis som andra tycker om gult och blått, stjärnmönster eller velourbyxor.
Väldigt sund inställning i mina ögon, i vilket fall.
-
Själv tycker jag inte att klänning är ett speciellt optimalt plagg för ett lekande barn, men om mina ungar kommer på att de vill ha en så kommer jag att köpa en (eller ja, några fler kanske! haha). Oavsett om jag har en dotter eller son. Rysh-pyshklänningar hör dock hemma i utklädningslådan eller till "finare" tillfällen - annars får det bli mer tröj-liknande tunikor.
Men liksom, allt det här med vad pojkar och flickor får och inte får är ju en social konstruktion, som förändras både med tiden - men också beroende på var i världen man befinner sig. I Indien har väl killarna lite tunike-liknande överdelar med mycket färger, guldigt och glänsande? Förr i tiden hade killarna inte bara "klänning" utan också peruk, och så sminkade de sig. Idag ser det inte ut så, men saker förändras med tiden - vilket än mer visar på att det inte "bara är så". Det är liksom inte ett konstaterat faktum att killar inte kan ha rosa och klänning - utan det förändras. Hela tiden. Jag tycker att man ska slopa alla jävla etiketter- och regler för hur man får vara och inte vara. Hur man bör se ut och hur man inte bör se ut. Fan, låt folk - oavsett ålder - få ha på sig, se ut och vara som de vill. Om ni inte vill ha klänning på er son? Fine, ha inte det då. Men att hoppa på de som tycker annorlunda - varför? Dessutom är det synd att ni (+ fröknar + omgivningen) trycker in i era ungars huvuden att "såhär får man inte vara om man är tjej/kille" - för då är det era "kära barn" som hoppar på mina och andras, bara för att vi låter dem vara som de vill. Det är INTE okej.