Inlägg från: Filoso Fisken |Visa alla inlägg
  • Filoso Fisken

Klär pojken i kläning

Memme93 - På vilket sätt är det inte ok menar du? Och kom inte och säg att du på fullaste allvar tror att hon aggressivt trycker på en klänning på sin hysteriskt skrikande/gråtande pojke. Ye right, liksom. Antagligen genomsyrar hennes tänk sin uppfostran, alltså att det inte finns "tjejsaker" och "killsaker" och det smittar av sig på ungen, som kanske kom på att han ville ha just en klänning. Och då fick han det. Eller så tycker mamman helt enkelt om klänningar och klär pojken i det, precis som andra tycker om gult och blått, stjärnmönster eller velourbyxor.

Väldigt sund inställning i mina ögon, i vilket fall.

-

Själv tycker jag inte att klänning är ett speciellt optimalt plagg för ett lekande barn, men om mina ungar kommer på att de vill ha en så kommer jag att köpa en (eller ja, några fler kanske! haha). Oavsett om jag har en dotter eller son. Rysh-pyshklänningar hör dock hemma i utklädningslådan eller till "finare" tillfällen - annars får det bli mer tröj-liknande tunikor.

Men liksom, allt det här med vad pojkar och flickor får och inte får är ju en social konstruktion, som förändras både med tiden - men också beroende på var i världen man befinner sig. I Indien har väl killarna lite tunike-liknande överdelar med mycket färger, guldigt och glänsande? Förr i tiden hade killarna inte bara "klänning" utan också peruk, och så sminkade de sig. Idag ser det inte ut så, men saker förändras med tiden - vilket än mer visar på att det inte "bara är så". Det är liksom inte ett konstaterat faktum att killar inte kan ha rosa och klänning  - utan det förändras. Hela tiden. Jag tycker att man ska slopa alla jävla etiketter- och regler för hur man får vara och inte vara. Hur man bör se ut och hur man inte bör se ut. Fan, låt folk - oavsett ålder - få ha på sig, se ut och vara som de vill. Om ni inte vill ha klänning på er son? Fine, ha inte det då. Men att hoppa på de som tycker annorlunda - varför? Dessutom är det synd att ni (+ fröknar + omgivningen) trycker in i era ungars huvuden att "såhär får man inte vara om man är tjej/kille" - för då är det era "kära barn" som hoppar på mina och andras, bara för att vi låter dem vara som de vill. Det är INTE okej.

• Filoso Fisken
    Candelavern skrev 2011-04-29 09:36:48 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört en pojkmamma säga att hennes son SKA ha klänning, utan enbart mammor som låter sina pojkar ha det om de vill. Däremot har jag i alla dessa "pojke-i-klänning-trådar" läst inlägg av hur många mammor som helst som säger att de aaaldrig skulle låta sin son ha klänning och att de skulle asgarva om de såg en pojk i klänning. Vem begränsar och tvingar sina barn, egentligen? Vem är det som är vidrig egentligen? För att använda TS eget uttryck.
    (tummen upp tillbaka - klokt inlägg!)
  • Filoso Fisken

Anonym - Fast vad stör det dig och alla andra om en tonårspojke själv väljer att klä sig i klänning? Eller om ett yngre snopp-barn har klänning - egentligen? Måste man bry sig så jävligt? Eller ska jag gå runt och skratta hysteriskt åt alla som klär sina barn überstereotypiskt, peka med fingret och vråla "jääävlaaa korkade okunniga white-trash-slödder", och sen viska till mina barn: "tittta på dem där, de tror att flickor bara kan ha en färg (rosa) och pojkar bara mörka färger. Och att flickor bara kan leka med dockor och pojkar bara med actionfigurer och bilar. vilka dumskallar va - tänk vad mycket fint och roligt de missar?".

Måste man klargöra så tydligt för andra att dem inte passar in i normen? Om de inte vill göra det, så låt de slippa. De förtjänar inte glåpord, skratt och mobbning för det. Skulle jag kräka ur mig vad jagtycker om andra så skulle jag inte ha tid för något annat.
    - Hahahhaa jävla tjockis, gör du annat än äter?
    - Hahahaha blonderad, solbränd och leopard. Bimbo-bimbo-bimbo-lalalala!"
    - Hahahah vad hårig du är, halloj gorillan!"
    - Hahahah du har för trång tröja, vill du att hela världen ska se dina bristningar eller? Döhh".

and on, and on.
    Vad skojiga liv ni måste ha som ska klargöra för alla att "sådär kan inte pojkar vara - hahaha".

• Filoso Fisken

Anonym - Det vet jag om. Men min poäng var att deras syn på en manlig klädsel är väldigt olik våran. Skulle en kille komma här i lång glansig klänning med broderier så skulle han bli utskrattad (tyvärr).

Det visar återigen på att hur en kille/tjej ska se ut och vara är en social konstruktion. Om den vore biologisk och "så det ska vara" då hade det sett precis likadant ut jorden runt - och även tillbaka i tiden. Om smink vore omanligt då hade det aldrig funnits en norm tillbaka i tiden där män faktiskt sminkade sig. Get it?

• Filoso Fisken

sophialicious - Yep, men så ser det ju inte ut idag. Alla får inte vara som de vill. Sen lär man ju inte sina ungar att de får vara som de vill om man säger "du är pojke, då ska du vara och se ut såhär" eller "du är flicka, då ska du vara och se ut såhär". Men det är ju upp till var och en hur det gör. Däremot tycker jag att ALLA föräldrar ska lära sina barn att folk är och ser ut olika. Så att de lär sig att det är okej att som pojke vara mild, känslig, oatletisk, omvårdande, älska rosa/hello kitty/blommor och leka med dockor. Och att det är okej som flicka att vara tuff, självsäker, aktiv, ta för sig, älska bilar/actionfigurer och mörkmurriga coola kläder. För då har man gjort sitt för att förhindra att uppfostra en mobbare! Sen om man ändå tycker att barnet ska kläs i stereotypiska kläder - det är okej, valet är fritt. Men just det att man lär in barnet att barn som rör sig utan för könsrollen är onormala och gör fel - det är det jag tycker är HEMSKT.

• Filoso Fisken

Sophialicious - Precis. Jag hoppar inte på någon, mitt inlägg var syftat på att visa hur fel det är att gå till personangrepp eller håna folk som gör annorlunda och ser ut annorlunda. Jag kan innerst inne tycka saker och ting, men samtidigt vet jag att könsrollerna är djuuuupt rotade hos alla av oss - även de mest genusmedvetna - och jag vet ju att alla vill väl. Så jag bemöter faktiskt alla med respekt. Dock verkar "motsatta" sidan göra tvärtom.

De som är pro-könsroller är ofta - i diskussioner - otrevliga, osakliga och spyr ur sig ogenomtänkta inlägg för att knäcka den andra. De lär sina ungar, medvetet och/eller omedvetet, att de som bryter mot könsrollerna är konstiga och gör fel (hur man uppfostrar en mobbare - 2.0.). T.ex. när den 6 åriga pojken blev knivhuggen för att han var "för flickig" och gillade rosa, så blev folks bemötande att mamman till pojken var hemsk som lät han vara sig själv. Att "det minnsan inte är så konstigt att det blir bråk om en pojke ser ut så" etc. etc.

Så tänk efter nu lite. De som är mest "oaccepterande" för olikheter hos människor är faktiskt inte de som är för genusmedvetenhet, utan tvärtom ofta de som är för könsroller. Tyvärr. Många som tycker att pojkar och flickor är och bör vara olika spyr ofta ur sig saker som:
    - Ni begränsar ju!
    Men alltså.. va? Reality-check någon? Det är bara att gå utanför dörren och titta sig omkring, så ser man vem det är som begränsar här.

• Filoso Fisken
    oOOo oOOo - Vadå måste? Tror du att pojken tvingas ha klänning, bara för att han råkar vara pojke? Och vad menar du med tvång? Att mamman väljer pojkens kläder och pojken klär på sig? Så är det väl i de flesta familjer med mindre barn. Mammor/pappor lägger fram kläder, ungen klär på sig (ev. trotsar och vill ha något annat) och that's it. Det är knappast så att den här mamman tvingar på sin pojke en klänning mot hans vilja och skiter i eventuella krokodiltårar. Hon tycker om klänning - han får ha det. Precis som många andra föräldrar tycker om randigt, lila och stjärnor - och barnen får ha det. Eller så är det helt enkelt så att pojken faktiskt vill ha en klänning, och det tycker mamman är ok eftersom att hon undviker stämplar som "tjejigt" och "killigt".

Varför utgår man från att en pojke i klänning tvingas till det?
  • Filoso Fisken
    infragilis skrev 2011-04-29 10:09:34 följande:
    Det var ju det hon tyckte. Hon jämförde att skratta åt pojkar i klänning (som några sagt att de gör) med att skratta åt flickor och pojkar klädda efter normen, för att påvisa hur fel det är.
    Precis.
  • Filoso Fisken

Sen är det synd, tycker jag, att pojkar som bryter mot normen döms ofantligt mycket hårdare än flickor som gör det.

- En tuff flicka som leker med bilar och klär sig i tshirt och baggyjeans får inga speciella reaktioner.
    - En mild pojke som leker med dockor och klär sig i rosa/hello kitty eller klänning är hemsk. fjantig. jättekonstig. har misshandlande och vidriga föräldrar. kommer bli bög (oj vad hemskt! eh..). kommer bli transa. kommer mobbas (no shit - det är era ungar som blir mobbarna! i wonder why..) osv.

Varför? Vart är alla FL-trådar med texter som "Klär flickan i baggyjeans/mörkmurrigt/superhjältetryck" och  "Hon låter sin dotter leka med bilar"? Va..?

Svar på tråden Klär pojken i kläning