Klär pojken i kläning
Jag är nog både för och emot genustjaffset när det kommer till att vara gränsöverskridande med konventionell klädkod på pojkar och flickor.
Min älsta son hade massor av färgade kläder, i typiska flickfärger, och var alltid blommig de första fyra-fem åren, eftersom han gillade sina blomkläder. (Nej, han blev inte bög). Min gräns gick däremot just vid klänningar och nattlinnen, inte för att jag tyckte att det var farligt på något sätt utan som en ren respekt mot omvärlden trots allt. Vi har en kultur som säger att flickor går i klänningar och att pojkar inte gör det, och det borde inte vara något stort problem egentligen att göra den gränsdragningen? I mitt fall var det väldigt mycket av ren omtanke mot barnet som trots allt skulle bli äldre och som skulle kunna ha synpunkter på det som äldre.
Jag kan bli väldigt irriterad över att producenter gör så stor grej av könet så att det till och med går ner till minsta strumpa. En genusneutral baskollektion ut på marknaden NU! TACK!! Och mindre gull-lull för flickor och heman för pojkar och fingret åt hm, kappahl och lindex som gör vad de kan för att vidmakthålla könsordningen. Men det är liksom inte riktigt det samma som att medvetet klä sin son i flickkläder och klänningar?
Men att soc tar upp en utredning pg det är fullkomligt horribelt. Eller att man ringer soc och gör en anmälan om något sådant. Du skämtar?