• sockerbecca

Klär pojken i kläning

Millicent skrev 2011-04-28 18:58:23 följande:
    Bara läst TS.

Fråga henne vem det är som tar initiativet till klänningarna - är det barnet så ska du vara tyst och acceptera att hon valt att inte begränsa sitt barn. Är det hon själv så tycker jag att du kan fråga om hon tycker att det är rätt att använda sina barn för att manifestera sina egna åsikter.
    Åsikten att "min pojke skulle aldrig få ha klänning, möjligen prova en hemma på lek" är ju även den en åsikt som många föräldrar manifesterar på sina barn. Även om flera kanske skulle protestera och säga att den åsikten är normal för att pojkar inte ska ha klänning och därför inte går att manifestera, så finns det andra som tycker så Glad

Förstår hur du menar och det är väl synd att tvinga på barn kläder, men det tror jag alla försöker åtminstone nån gång. När ungen vill gå på fin fest klädd i ett trasigt favoritplagg eller utklädd till pirat kanske föräldern protesterar.. Men till vardags känns det väl onödigare. Är dock väldigt skeptisk till att TS har rätt i att väninnan gör detta mot sin son. Låter mer som ett upplevt tvång av TS som ser detta som något så hemskt.

Sen kan några härinne behöva öppna ögonen och se att det är inte bara dessa "trendiga pojkklänningsföräldrar" som försöker påverka ett samhälle eller normer, utan ni gör samma sak fast åt andra hållet som inte vill tillåta det.
  • sockerbecca
    amanda h skrev 2011-04-28 20:23:16 följande:
    Nu sa jag ju inte byxor, utan kostym.. men alright - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? Det jag syftade på var ju att du inte hade klätt dig manligt till jobbet, alltså kostym, stjorta, slips? Hade din man klätt sig i kjol och högklackat? Isåfall kan vi ju diskutera vidare, men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
    För mindre än hundra år sen var byxor ett plagg endast män kunde ha. En kvinna klädd i långbyxor fick då samma reaktion som en man klädd i klänning skulle få nu, eller tja.. Det var till och med mindre accepterat då.

Det förändrades när kvinnor började klä sig i långbyxor och hävdade sin rätt att också få använda detta praktiska plagg.

Om 50 år kanske människor tänker likadant om långbyxor på kvinnor som om klänningar och smink på pojkar/män, oavsett ålder? Att "varför skulle en glittrig, rosa klänning ha något att göra med vare sig manligt eller kvinnligt?". En förändring är något som kommer om tillräckligt många kämpar för det. Det som är "normalt" och "naturligt" beror oftast på invanda mönster och beteenden. Byxor i sig är idag vare sig manligt eller kvinnligt, men kunde du resa i tiden hade du blivit utskrattad om du påstod något sådant Glad
  • sockerbecca
    Queenie70 skrev 2011-04-28 20:39:14 följande:
    Som sagt..antingen är jag på tok för opedagogisk för att förklara bra, eller också är du för obegåvad för att ta till dig mina adekvata förklaringar...vi får fundera vidare på det
    Jag förstår heller inte om klänningarna var killklänningar eller könsneutrala..
  • sockerbecca
    amanda h skrev 2011-04-28 23:11:53 följande:
    Hon påpekade att jag skulle plugga på komvux - therefore - shes a biatch
    Inte så konstigt med tanke på hur otroligt dåligt insatt du är i historia (kanske biologi med men inte lika självklart). Och du verkar ha en tråkig syn på de som pluggar via komvux om du tar det som en förolämpning.
  • sockerbecca
    HäxanSurtant skrev 2011-04-29 00:13:17 följande:
    Eller så lider du av mindervärdskomplex och vägrar erkänna att genuskunskap inte är din starka sida??
Svar på tråden Klär pojken i kläning