• trollbottom

Klär pojken i kläning

Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.
    Hm, du råkar inte känna mig?
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 22:01:26 följande:
    Om jag undantar mina transvänner då; Jag kan med lätthet hitta tio personer som tycker att det _kan_ vara snyggt med klänning på en kille/man! Liksom jag med lätthet kan hitta tio personer som tycker att det _kan_vara fult med klänning på en tjej/kvinna. Och tvärtom.

En ful, illasittande klänning är liksom inte automatiskt snyggare på mig än på maken bara för att jag har fitta. 
    Hej hej, här har du den elfte om du inte redan räknat med mig, på snyggsidan alltså
  • trollbottom

Jag funderar på varför jag ska tvinga på min son kläder han inte vill ha. Han älskar rosa och glitter och han har flera klänningar/tunikor som han fullständigt älskar. Precis lika mycket som han älskar stora maskiner, och sina tuffare kläder. Men om han har valt en klänning så varför ska jag tvinga på honom något han inte vill ha på sig.

Vi köpte skor åt honom häromdagen. Han fick vara med och välja. Alla skor jag tyckte var fina ratade han, och tillslut blev det ett par skor med rosa, glitter, blommor och fjärilar på. Han är nöjd och då är jag nöjd. Förstår inte varför jag skulle tvinga honom att vara någon annan än den han är. Och självklart uppmuntrar jag honom att vara den han är

• trollbottom
    LillTussa skrev 2011-04-29 00:06:12 följande:
    Som tidigare nämnts i tråden så skrumpnar snoppen och trillar av om pojkar kommer i kontakt med något som anses vara för flickor/kvinnor. SÅ tyvärr så ramlar det nog snart av..

Skämt åsido, vill pojken ha det så låt honom!  

..och en annan sak, varför anses det ok att flickor ägnar sig åt "manliga" saker och kläder men inte tvärtom? Det är fult för pojkar att vilja ha "kvinnliga attribut" men inte flickor som vill ha manliga. 
    Knepigt det där och de som så starkt förespråkar våra fina könsroller får gärna utveckla den frågan och det resonemanget. För det har högst med att göra varför pojkar inte får bära klänning.
    Ja, just ja. Glömde, tur jag kommit tillbaka hit så jag blir påmind. Flört

Nä, men självklart får han ha det han själv vill ha. Att bråka om kläder känns verkligen som en onödig konflikt. Då finns det konflikter som helt klart är mer värda att ta.

Sen undrar jag precis som du varför "kvinnliga" saker och attributer anses vara fulare att använda, mindre värt. För det är det de blir när män inte "kan ha" sådant som anses kvinnligt
  • trollbottom
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 00:20:25 följande:
    "..och en annan sak, varför anses det ok att flickor ägnar sig åt "manliga" saker och kläder men inte tvärtom? Det är fult för pojkar att vilja ha "kvinnliga attribut" men inte flickor som vill ha manliga. " Snaggade småtjejer ser man ju nästan aldrig. Verkar inte vara så poppis bland föräldrar till tjejer.
    Själv, om man bortser från just nu, så har jag nästan alltid mycket kort hår. Snaggat har jag haft många gånger och mamma klippte mig kort när jag var liten till slut eftersom jag vägrade borsta håret och bara fick stora tovor. I det här hemmet är det kort hår som gäller på alla barn, när det nu blir fler barn, oavsett kön eftersom ingen borstar håret. Tror det är en vanesak
  • trollbottom
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 00:26:08 följande:
    "Så håret är en bra indikator då. Kort hår = pojke, långt hår = oklart?" Nej, tyvärr. Men snaggade småtjejer blir nog behandlade som om de har haft cancer. Känner ingen mamma som snaggar sina döttrar frivilligt dock.
    Sen ser jag ärligt talat inte så många pojkar med snaggat hår heller. Kort hår möjligen men sällan snaggat
  • trollbottom
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:29:13 följande:
    Låter som en mamma som är besviken för att hon inte fick en flicka och låter det gå ut över sonen. Hoppas han inte går klädd i klänning på dagis, som uppgjort för att bli retad. Barn är inte alltid snälla mot varandra och varför vill man som förälder utsätta sina barn för det?
    Oohhhh, vet inte hur ofta jag fått höra det där. Herregudars, hur svårt ska det vara att fatta. Barnen väljer själva och föräldrarna (som jag) tycker det är okej. Min son går i klänning till dagis, ingen retar honom. Beror väl på hur vuxenvärlden hanterar det hela. Med din inställning lär du dina barn att det inte är okej och med stor sannorlikhet är det dina barn som inte är snälla
  • trollbottom
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:29:13 följande:
    Låter som en mamma som är besviken för att hon inte fick en flicka och låter det gå ut över sonen. Hoppas han inte går klädd i klänning på dagis, som uppgjort för att bli retad. Barn är inte alltid snälla mot varandra och varför vill man som förälder utsätta sina barn för det?
    För övrigt kan jag upplysa om att jag önskade mig ett barn, inte ett kön
  • trollbottom
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 00:33:58 följande:
    Själv har jag aldrig sett en snaggad tjej men en hel del snaggade killar. Skulle nog vilja påstå att det är lika ovanligt med snaggade tjejer som killar i klänning.
    Men likt väl lika okej båda delarna. Bara för att det är ovanligt betyder det inte att det är förbjudet
  • trollbottom
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:53:54 följande:
    Nu har jag så gott som vuxna barn så håll de utanför det här. Kom igen när en kille går till skolan i klänning, inte så kul att bli retad. Och som sagt, barn är elaka mot varandra, ibland behövs inte mycket och varför då ge "de elaka barnen" något att retas för?
    Det är inte barnen som är elaka det är snarare att de lärt sig att det är okej att vara elak. Och att en kille har klänning behöver absolut inte betyda att denne blir retad. Det kan lika gärna vara för att man har fel märken på kläderna, glasögon, fel hudfärg, fel hårfärg etc.
    Att lära sina barn att vara snälla med varandra och att inte retas oavsett är ändå det viktigaste. Det jag ser är att föräldrar som tänker som du oftast har barn som retas eftersom de lärt sig att sådant som avviker, är ovanligt är okej att tycka är konstigt, påpeka mm.
    elmadumle skrev 2011-04-29 00:55:36 följande:
    Det gjorde jag också, men tyvärr så finns det de som önskar sig ett visst kön och blir besvikna när det blir "fel".
    Varför förutsätta att föräldrar till en pojke i klänning, rosa och glitter önskat en flicka? Trångsynt! Varför inte förutsätta att barnet själv har valt det?!
Svar på tråden Klär pojken i kläning