Inlägg från: Gröngölingen |Visa alla inlägg
  • Gröngölingen

Klär pojken i kläning

Har inte orkat mig igenom hela tråden, men några sidor här och där. Intressant läsning må jag säga, samtidigt som jag blir lite rädd för vissa personers tankar.

Med risk för att skriva ngt som någon annan redan skrivit så lägger jag mig i debatten.

Att påpeka att en kille blir homosexuell av att bära klänning eller något annat stereotypiskt kvinnligt, är väl ungefär samma sak som att säga att en kille som bär byxor blir våldtäktsman, "risken/chansen" att själva klädesplagget har den inverkan torde vara likartad i båda fallen. Då är ju frågan är vad man helst vill att sin son ska bli(?)

dessutom skulle jag vilja säga att klädesplagget klänning och klädesplagget BH inte direkt går att jämföra, eftersom BH är något man bär pga dess funktion. BH=Bysthållare, Vad har klänningen för funktion rent praktiskt?

• Gröngölingen

Man kan ju också undra var den omvända disskussionen finns?

"Flickor som blir tvingade av sina föräldrar att bära byxor, flickan riskerar att bli homosexuell osv."

• Gröngölingen
    Anonym skrev 2011-04-29 22:48:36 följande:
    Pojkar har INTE klänningar o man klär dem inte i en helt rosa outfit och man målar inte deras naglar................ pojkar e pojkar. När de blir äldre kan de bestämma helt o hållet själva hur de vill se ut!
    Det kan de väl om man har målat deras tånaglar också(?) eller försvinner möjligheten att bestämma själv när han blir äldre i takt med att man kommer till sista tånageln(?)
  • Gröngölingen
    hedersknyffel skrev 2011-04-29 23:44:32 följande:
    Själv ser jag det som en "möjlighet" och låter mitt barn gå med vad som helst (bara det är märkeskläder!).
    Uppfattar inte riktigt vad du menar med inlägget? :)
  • Gröngölingen
    Driftwood skrev 2011-04-29 23:49:17 följande:
    Man varför skulle bara vissa få ha BH bara för att det har funktion? Det är ju ingen som hänger upp sig på att jeans har gylf.

Det är klart att alla kan ha BH om man vill det. Det är väl ingen som hindrar sina barn att ha BH, det är ju bara ett klädesplagg.
    Ja, nu menade jag ju inte att det bara är kvinnor som får bära bh, vilket jag antar att du syftar på. jag menar bara att det är två klädesplagg som inte går att jämföras mellan varandra som många i denna tråd gjort. Vem som helst får bära BH för mig egentligen. Även om jag själv inte kommer introducera det för mina egna barn förrens jag ser att de är i behov av en. men det är jag!

Sen kan jag kanske anses inskränkt som antog att just BH var ett sådant plagg som man bara använde sig av om man var i behov av det, jag erkänner detta isåfall... (kan ju bero på att jag pesonligen tycker det är ett rätt så obekvämt plagg som jag enbart bär för att slippa smärtan i ryggen jag får av att inte bära BH)
  • Gröngölingen
    hedersknyffel skrev 2011-04-30 00:06:25 följande:
    Klänning eller kalsonger; bara det är rätt märke så är det ok, oavsett sk "kön"
    Vad kläderna har för märke skiter jag blankt i, vad nu det har med ämnet att göra, försöker du provocera?
  • Gröngölingen
    Fille88 skrev 2011-04-30 00:23:57 följande:
    Hmm...tycker att det är lite konstigt att en pojke går runt i klänning,,eller vad vet jag , kanske mer normalt nu än förr??

Men asså det är ju okej att tjejer går runt i kill-kläder men det är icke okej att killar går runt i tjej-kläder, det vet ju vem som helst?

Eller ok och ok,,,jag kan ej sitta och säga vad som är rätt och fel men det är så våran samhäller ser ut allså,,pojkar är pojkar och flickor är flickor.
    Det föreligger en maktstruktur bakom det att många tycker det är okej att tjejer bär "killkläder" men inte omvänt. Tjejer får indirekt högre status ju mer de efterliknar män, medans killar sänker sin status genom att efterlikna kvinnor. Detta i och med att normativiteten i vårt samhälle är en vit, heterosexuell man. (gärna medelålders i blå kostym Flört)
  • Gröngölingen
    Driftwood skrev 2011-04-30 00:29:02 följande:
    Gylfen är väldigt praktisk om man har en snopp. Men det skall ju inte hindra kvinnor från att ha gylf, förstår du nu?
    Den är väldigt praktisk om man har snippa ocksåSkrattande
  • Gröngölingen
    Anonym skrev 2011-04-30 00:33:06 följande:
    gröngölingen - medelåldersmän i blå kostym är inte min kopp te
    Definitivt inte min heller :)
  • Gröngölingen
    kristinah skrev 2011-04-30 00:29:59 följande:
    min pojke väljer helst rosa, han älskar hello kitty och klackskor, gärna guldiga, Han har haft kjol och klänning på dagis flera gånger.
    Varför ska jag säga nej till honom när jag inte gör det när hens systrar vill ha samma kläder?

Han älskar också traktorer och helikoptrar och bilar och att spela fotboll och bandy - precis som sina systrar....

Äldsta dottern var prinsesstokig och rosagalen som 3-4-5åring. Nu är hennes favoritfärger blått och rött och grönt och hon vill helst ha jeans och tröja.
    Snart är de tonåringar och då gäller väl svart.

Varför ska man hindra barn att välja färg och klädesplagg så länge det inte skadar barnet? Jag tror att samhället är påväg att bli allt mer accepterande. Men det går långsamt. alldelels för långsamt
    Kyss
  • Gröngölingen
    Driftwood skrev 2011-04-30 00:41:49 följande:
    Jo, bara för att BH är praktiskt för kvinnor så borde inte det hindra män att ha BH. 
    nä, vill man så får man, någon som sagt ngt annat?
  • Gröngölingen
    Driftwood skrev 2011-04-30 00:46:17 följande:
    Var det inte du som pratade om BH och att det var något speciellt med sådana?
    Har jag sagt att män inte får bära BH?
  • Gröngölingen
    Anonym skrev 2011-04-30 09:52:44 följande:
    Jag ska nog fr o m nu socanmäla varenda föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, Jag tänker då särskilt på de stackars pojkar som aldrig får ha färger såsom lila och rosa och som aldrig får uppleva tjusningen med glitter, blommor, fjärilar och nagelllack. Jag tänker även på de småflickor som begränsas i sitt lekande av ömtåliga material och vars axlar exponeras för solen då de går i klänningar och linnen med supertunna axelband.

Gör det, snälla!! Glad
     För vad är det egentligen som säger att pojkar inte får älska saker som glittrar, vackra fjärilar, doftande och färgglada blommor, mjuka velourbuxor  eller volanger osv. Eller att tjejer inte gillar fart, eldsflammor, tuffa bilar, utmaningar och mörka färger(?)

Tänk att könsorganet har sådan stor inverkan på vad vi gillar och inte... asg
  • Gröngölingen
    ondar skrev 2011-04-30 12:26:15 följande:

hur i hela fridens namn ska hon kunna göra honom till tjej?! Man blir väl inte tjej för att man har klänning på sig? Och hur VET du att han inte själv vill ha klänning o nagellack? Det vet jag många små pojkar som vill.

Min son har rosa vantar, blommig solhatt osv osv men inte f*n försöker jag göra honom till tjej för det?! Jag förstår verkligen inte vad färger o klädesplagg har med könet på barnet att göra.

VILL pojken leka med dockor, låt honom göra det.

• Gröngölingen
    lilla mej skrev 2011-04-30 18:27:30 följande:
    ok du far sta for det....sa lange du forklarar for ditt barn varje gang det blir kommentarer, vad menar dom mamma att jag ar en fin liten tjej?? varfor sa han att klanningar bara ar till tjejer??  varfor sa dom i skolan att det bara ar jag som har klanning och det ar konstigt?? 
    Egentligen så skulle jag önska att det istället var alla föräldrar till de barn som skrattande kommer hem och säger att "Kalle hade klänning i dag, han hade tjejkläder" som förklarade för sina barn att Kalle har rätt att välja vilka kläder han vill och att barnet gör fel i att skratta åt Kalle... 
  • Gröngölingen
    linas fina skrev 2011-05-11 19:13:09 följande:
    Absolut!
    Hur kan man ens få det till att alla ska vara lika? Det är väl snarare tvärtom, att man ska få vara olika. 
    Glad
Svar på tråden Klär pojken i kläning