Inlägg från: mamma till tre busungar |Visa alla inlägg
  • mamma till tre busungar

Klär pojken i kläning

amanda h skrev 2011-04-30 10:37:54 följande:
    Hahaha, vad ska du säga då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som vägrar klä sin son i rosa klänning och nagellack, starta en utredning!". Du låter ju inte klok människa. Jag skulle aldrig klä min son i rosa, glitter, nagellack eller klänning *asg*. VARFÖR LIKSOM? Ska du stämma H&Ms "könstypiska" barnavdelning också?

Och när jag var liten hade jag klänning på mig varje dag för att jag ÄLSKADE klänningar, ska du stämma mina föräldrar också? Jag lekte hur mycket som helst! Guess what? Barn leker exakt lika mycket oavsett vad dom har på sig. Är så trött på folk och föräldrar som vill förmedla sina jäkla åsikter genom sina barn.
    Det var min kommentar du svarade på. Jag ville mest visa på det totalt orimliga i att anmäla en förälder till soc av det skäl TS gjort. Mina skäl vore faktiskt rimligare!

Både min flicka på 7 år och min pojke på 5 år tycker att klänningar är jättefint så klänningar i sig är ju inte fel. Dock vänder jag mig emot dessa tunna axelband på små barn och mot att använda skärningar och material som ej är lekvänliga. Detta gäller alla kläder. 

Har du tänkt på att den frälder som ej köper ex vis de glittriga rosa skorna till sin son just projicerar sina sikter på barnet? Man kan göra så här som jag gjorde häromdagen ex vis. Där fanns fyra sandaler  att välja på. Två blommiga i olika nyanser, En svart med blå detaljer. En svart med röda detaljer. Jag frågade min pojke vilka han tyckte var finast? Utan att själv lägga en värdering i hans val.
    amanda h skrev 2011-04-30 11:50:49 följande:
    Nej men du skrev att du skulle vilja anmäla föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, det är väl inget fel med det? Och jag tycker det är en jäkla skillnad på om sonen verkligen vill ha klänning och blir nekad, än att föräldrarna klär sonen i klänning "just to prove a point", alltså förmedla sina åsikter genom sonen - att det inte borde finnas könstypiska kläder.

Jag tycker inte man borde introducera nagellack och rosa glitter för pojkarna om dom inte bett om det, man ska inte tvinga på sina söner flick-kläder om dom inte är intresserade. Och om min son jätte jätte gärna skulle vilja tjata sig till en klänning så får han väl ha på sig en klänning, men jag skulle aldrig föreslå det.
    Fast jag tror att man som genusmedveten förälder just kan göra så att man ex vis frågar om pojken vill ha nagellack. För att lite grann uppväga den snedvridna"propaganda" barnet kommer att utsättas för i sin  övriga omgivning.
    amanda h skrev 2011-04-30 12:37:40 följande:
    Jo men det är ju samtidigt inte barnens jobb att uppväga den snedvridna propagandan, barnet kan ju inte vara en "puppet" för föräldrarnas åsikter om samhället. Skulle min 7-åriga son (han är iofs bara 9 veckor nu) komma hem från skolan och säga "mamma jag vill ha en klänning", skulle jag tycka att det var rätt konstigt att han frågade det, så jag skulle fråga varför. Och som sagt, skulle han verkligen jätte jätte gärna vilja ha klänning så kan jag ju inte neka honom, för då skulle ju även jag proijicera mina åsikter på honom, och det är ju inte rättvist förstås.

Angående att fråga pojken om han vill ha nagellack tycker jag är fruktansvärt, tycker inte att barn ska ha på sig nagellack och skönhetsprodukter, varken pojkar eller flickor. Jag kan verkligen inte förstå VARFÖR man skulle fråga det? Förlåt, men jag förstår verkligen inte :/
    Där har du ju en poäng. Jag är själv lite kluven till nagellacken som är den enda skönhetsprodukt som används men sett det som ett sätt att bära lite färg på ett lekfullt sätt.  Men jag förstår sitt perspektiv  
    amanda h skrev 2011-04-30 12:37:40 följande:
    Jo men det är ju samtidigt inte barnens jobb att uppväga den snedvridna propagandan, barnet kan ju inte vara en "puppet" för föräldrarnas åsikter om samhället. Skulle min 7-åriga son (han är iofs bara 9 veckor nu) komma hem från skolan och säga "mamma jag vill ha en klänning", skulle jag tycka att det var rätt konstigt att han frågade det, så jag skulle fråga varför. Och som sagt, skulle han verkligen jätte jätte gärna vilja ha klänning så kan jag ju inte neka honom, för då skulle ju även jag proijicera mina åsikter på honom, och det är ju inte rättvist förstås.

Angående att fråga pojken om han vill ha nagellack tycker jag är fruktansvärt, tycker inte att barn ska ha på sig nagellack och skönhetsprodukter, varken pojkar eller flickor. Jag kan verkligen inte förstå VARFÖR man skulle fråga det? Förlåt, men jag förstår verkligen inte :/
    Jag anser visst attt man som förälder kan ta på sig en del ansvar för att rätta till den snedvridna propgandan. Fast förstås inte så att man gör barnet till ett instrument för de egna åsikterna. bara så att barnet känner att valen av färger, leksaker etc faktiskt är fria.  
Svar på tråden Klär pojken i kläning