• amanda h

Klär pojken i kläning

Blir så förbannad! Skulle ALDRIG låta min son gå till dagis med rosa glittrig klänning och målade naglar! Är ju en skrattretande tanke, vart i h*lvete är SVERIGE PÅ VÄG? Ni som säger "låt barn vara barn" och "det finns inga pojk och flick kläder" ni e ju för 17 helt från vettet. Här i UK där jag bor är det verkligen inte samma hysteri, THANK GOD! När jag får en dotter ska hon ha söta flickiga kläder på sig och min son ska fortsätta ha fina pojk-kläder.

För nu är det faktiskt såhär i världen att det finns både MÄN OCH KVINNOR, och jag hoppas inte att ni kvinnor går till jobbet med lös mustach och kostym? Eller att era män går till jobbet med klänning? Ni sätter upp orealistiska normer i era hjärnor, and guess what - det kommer ALDRIG att förändras! För när era söner som hade klänning på sig till dagis växer upp kommer det enda dom har att säga till er vara "mamma - varför i h*lvete hade jag klänning på mig när jag var liten?".

get over it!

• amanda h
    Joual skrev 2011-04-28 20:19:57 följande:
    Jag går inte till jobbet med lösmustasch och kostym. Däremot går jag ofta dit med byxor. Nästan alltid med byxor, om jag ska vara ärlig. Är inte byxor ett plagg för män, om man ska vara konservativ i sitt tänk runt kläder?
    Nu sa jag ju inte byxor, utan kostym.. men alright - byxor är ett plagg både män och kvinnor kan ha. Inget konstigt med det? Det jag syftade på var ju att du inte hade klätt dig manligt till jobbet, alltså kostym, stjorta, slips? Hade din man klätt sig i kjol och högklackat? Isåfall kan vi ju diskutera vidare, men byxor är ju inget direkt manligt eller kvinnligt plagg.
  • amanda h
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 20:22:30 följande:
    Varför blir du förbannad? Har du inget jobb, eller någon trevlig hobby att engagera dig i? Egna barn är ju också något k´man kan engagera sig i, istället för att lägga krut på hur andras barn är klädda. bara som ett tips.

Du får väl fortsätta klä dina barn hur du vill, trots att andra väljer att inte följa mossiga könsstereotyper.Feel free, det är nämligen ett fritt val!

Jag bara undrar lite smått; vad gör du den dag dina barn _vill_ ha något som inte passar in i din världsbild då? Vägrar låta dem vara de individer de är?

Varför jag skulle gå till jobbet i lösmustasch och kostym förstår jag inte, det gör inte min man heller. Det är nog rätt få som gör det. Mustasch känns f ö väldigt mycket 80-tal, finns det på allvar folk under 80 som fortfarande har sådana?

Vad är det som "ALDRIG kommer att förändras"? Din trångsynthet?
    Det som ALDRIG kommer att förändras är det sånna som du försöker förändra - flickigt och pojkigt. Tror knappast H&M kommer ta bort sina pojk och flick avdelningar bara för att "barn ska vara barn". Men visst - klä ni era ungar hur ni vill. Vill min son ha klänning på sig så kan han väl ha det på skoj, men hade inte låtit honom gå till dagis med det för att jag vet hur elaka barn kan vara!

Och jo jag har jobb men jag är mammaledig!
  • amanda h
    Joual skrev 2011-04-28 20:26:43 följande:
    Men vem bestämmer vad som är manlig klädsel och vad som är kvinnlig klädsel? Det finns inga universella regler för det som skär genom tid och rum. 

Oj sorry... så om du ser en man på gatan med kostym så tänker du "hmm.. är det en kvinnlig klädsel, det vet jag inte, finns inga regler för det". haha... hoppas bara att folk ser att jag är en kvinna när jag går på stan.
  • amanda h
    Stinky skrev 2011-04-28 20:25:05 följande:
    Byxor var ett manligt plagg tills YSL fick för sig att designa kvinnliga kostymer och banade vägen för kvinnobyxor. Så du har fel.
    ok byxor VAR ett manligt plagg, sorry ;)
  • amanda h
    Anonym (trött) skrev 2011-04-28 20:35:25 följande:

Jag blir så trött på alla tvärt-emot-kärringar som tvingar sina pojkar att bära rosa klänningar och vägra flickor söta kläder för de ska minsann vara könlösa!!! Om man vill att alla ska behandlas lika så ska man även utesluta nationalitet och även språk för man vet ju att en svensk är bättre än en utlänning, eller hur? Not!!! Vill bara få fram min poäng. Intelligenta personer förstår det.

• amanda h
    Hypnotica skrev 2011-04-28 20:37:25 följande:
    Könsmogna personer har i allmänhet inget problem att könsbestämma en annan könsmogen person som de ser på gatan, oavsett kläder.
  • amanda h
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 20:39:09 följande:
    Nehej, visst, vi säger så. Men varför stör det dig att andra gör annorlunda än du gör? 

Det är väl bra att du har ett jobb! Kanske dags att gå tillbaka till det då, om du har tid över att irritera dig över hur andras barn ser ut? 
    Varför stör det dig att jag tycker som jag tycker, är väl precis samma sak? Gå tillbaka till ditt jobb om du har nåt så du slipper sitta framför datorn och störa dig på vad jag tycker...
  • amanda h
    Jojile skrev 2011-04-28 20:54:08 följande:
    Tänk till lite nu... Kom igen. Bara liiite...
    ehm what? du kan ju tänka till lite istället...bara liiiiiite??
  • amanda h
    Tokan83 skrev 2011-04-28 20:59:06 följande:
    Jag personligen bryr mig inte, det är juh ett tycke tyg bara, MEN jag hade aldrig satt det på mina pojkar iom att jag vet hur utanför och mobbade av både vuxna och barn dom kommer bli... Hade en gång en rosa napp på min pojk och det var inte EN som kommenterade det, folk man inte kände till på köpet, så jag kan inte i min vidaste fantasi gissa vad folk skulle säga till en pojk med kjol!
    håller verkligen med! high five.
Svar på tråden Klär pojken i kläning