Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

Klär pojken i kläning

Men snälla nån, det handlar ju inte om att han kommer vilja ha klänning om 5 år, kanske inte ens om 1 år, så vad är det att bråka om?

Min kille som är nästan 4 år ÄLSKAR klänningar och jag känner inte någon större panik över att han vare sig ska bli homosexuell eller transa, för blir han det beror det KNAPPAST på att han bär klänning nu, utan ATT han bär klänning för att han har den läggningen, men jag finner det inte sannolikt.
    Klänning är ett plagg som han finner fint och skönt att bära.

Sist han hade klänning så fick vi åka till akuten, jag tänker inte längre på att han har klänning på sig och INGEN annan, varesig på akuten eller jourcentralen yttrade något om att han hade klänning på sig. Den enda som reagerade och kallade honom för "hon" var min snart 70-åriga granne som sitter fast i gammalt tänk, som vi träffade på akuten.

Att hålla på och hetsa upp sig över att en liten kille springer runt i klänning är bara barnsligt, ingen reagerar ju på när en liten tjej springer runt i byxor?!

JAG väljer inte klänning till min son, min son väljer det själv och jag underhåller honom bara med möjligheten.

Jag har varit utsatt för dinosaurier som hotat mig med soc osv och jag såg då till att ligga steget före och ringde till soc för att fråga hur de ställer sig till småkillar i klänning. Soc-kvinnan garvade så hon höll på att trilla av stolen och sa att "vi har en smula viktigare saker att utreda än mammor som låter sina småkillar ha klänning".

Så lägg av nu!

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman
    lilla mej skrev 2011-04-30 17:45:17 följande:
    vem har sagt att han kommer bli homosexuell eller transa?? 
    men mobbad kanske? och inte fattar varfor for ingen har forklarat det for honom.... sa lange barnet ar medvetet om att det ar tjere som bar klanning vanligtvis och sen proppsar pa att fa ha det anda, da inser barnet med att han gar mot strommen och kommer sakert ha svar pa tal till de som komenterar.... men stackars barn som ska fa hora elaka komentarer om hur han ar kladd och en mamma som star och skaller pa dem for att hon tycker det ar ok med klanning pa killar....for jo mobbare kommer alltid finnas, och jag tycker det ar fel att visa sina asikter genom sina barn. Be din man/sambo ta pa sig en fin klanning nasta gang ni gar ut, sa kan han fa visa omvarlden istallet..... barafor man valjer att inte kopa en klanning till sin son, betyder det ju inte att han inte far valja andra klader....min son skulle inte fa valja sota spetstrosor heller hur mycket han an tycker om dem....
    Han ÄR inte mobbad på förskolan, INGEN säger någonting om det när vi är i affären t ex. På förskolan uppstod frågeställning första gången han kom med klänning och pedagogerna tyckte bara att klänning är väl för alla? inte bara flickor? Och sedan dess ifrågasätter INGET barn varför Alfred har klänning.
    Han hör inga elaka kommentarer eftersom alla accepterar honom för den han är, med eller utan klänning.

Som sagt, det är HANS åsikt att vilja ha klänning, inte min, jag hindrar honom inte bara.....

Varför skulle jag be min man ta på sig klänning? Att ha klänning eller inte är hans val, precis som min sons. Vill han ha klänning så är det helt ok för mig, jag bär faktiskt byxor för det mesta.

Min son får inte heller ha söta spetstrosor, han har enkla basklänningar utan rysch/pysch och volanger, det mest "vulgära" han har på sig är en plyschklänning med glittriga hjärtan på bröstet.

Min andra son älskar Hello Kitty, och har en MASSA tröjor med denna katt på, allt från svarta till rosa tröjor, fast så klart utan puffärm och volanger.. för ärligt talat, även om jag HADE haft en flicka så skulle inte heller hon få ha volanger och spets eller puttinuttiga kläder, så det gäller inte bara killarna.

Att pojkar som bär rosa eller klänningar blir homo eller transor är en vedertagen åsikt bland de som inte förstår bättre.
  • Teskedsmamman
    lilla mej skrev 2011-04-30 18:36:38 följande:
    hoppas inte du tar pa honom vulgara klader alls, men min dotter har ett spets linne och tillhorande trosor med rosetter och lite spets pa kanten..(.igar kopte vi en bikini till min bonus men min son kommer inte fa det heller..) 

varfor far din son inte ha det?   

jaha sa nu FAR inte barnen ha pluttigulliga klader for dig helt plotsligt, det skulle ju vara fritt val?? 
    Min son får inte ha det för jag hade inte satt sexuella kläder på en dotter heller. Helt enkelt för att jag inte tycker om sådana kläder som lätt sexualiserar barn, vilket jag anser att spets linne/trosor med rosetter osv har.

Fast jag är för att mina söner ska få klä sig som de vill så har även jag gränser för vad jag accepterar på både mig och mina barn.

Jag anser ditt utspel vara en smula enkelriktat och barnsligt.
  • Teskedsmamman
    Nillan skrev 2011-04-30 20:30:54 följande:
    eh... jag fattar inte. VARFÖR?? Har inget med att jag tycker att pojkar och flickor inte kan ha samma kläder. Men jag fattar inte varför någon vill klä sin pojke i klänningar???

Jaja, det är bara min åsikt, sen får väl folk göra som de vill. Fast jag tycker nästan lite synd om den lille pojken. Hoppas verkligen inte att han känner sig udda. För det kommer han att göra när han blir äldre, om nu mamman proppsar på att fortsätta klä honom i klänningar då. 
    För att pojken vill?! Varför kan du inte fatta att även pojkar vill ha klänning, finns ju för sjutton manskirts för vuxna män....
  • Teskedsmamman
    Druid skrev 2011-04-30 20:58:00 följande:
    Jaha du  vilka män då? De som tar preparat för att få tuttar?
    Frila2 skrev 2011-04-30 20:52:41 följande:
    Skämtar du? Är klänning mer opraktiskt för män än för kvinnor? Varför då? Det har inget med former att göra. Det är ett traditionellt kvinnoplagg men är inte praktiskt för någon. Tror du inte att det är lika opraktiskt för en liten flicka att ha klänning när hon vill leka i sandlådan, åka rutchkana, springa, cykla etc som för en kille? Det är bland de dummaste jag har hört.
    Nej jag skämtar inte. Föreställ dig själv en man i klänning.
    www.google.se/search&oe=utf-8&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1800&bih=921

kolla in alla bilder, män i klänningar och kjolar, allt enligt modet...
  • Teskedsmamman
    Tankgirrrl skrev 2011-05-01 10:31:18 följande:
    precis som du skriver, klänning ÄR ett opraktiskt plagg och eftersom det inte är några kroppsliga skillnader på små barn så är klänning lika "nödvändigt" på båda könen. 
    Klänning är väl vanliga kläder?  eller?

Försöker avsiktligt att få sina pojkar att ha klänning på sig? och det är inte det man försöker med tjejr då? eller föds tjejer med klänning? Får de men för livet om de inte har det? och får killar (små barn) men för livet om de har det?
    *applåderar*

Jomen visst är det så Tjejer har ingen egen vilja, därför kan man trycka på dem en klänning med femtiotolv meter spets och rosetter och annat krusidull, medan en pojke minsann, där TVINGAR man på dem en rak enkel klänning mot deras vilja, bara för att mamma vill så...

Man kan vrida och vända på det mesta till sin fördel... det är ett jävla propagerande för att man tvingar på killar klänning för sitt eget ställningstagande medan man inte säger ett ord om huruvida flickor vill ha klänning eller inte.
    Vad man inte tänker på är att merparten av småkillarna älskar sina klänningar och att man nästan får tvinga på dem andra kläder som passar sig bättre för aktiviteten under dagen.
  • Teskedsmamman
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 14:25:40 följande:
    Varför är detta fel?
    Bikini kan lätt "sexualisera" (jag tror inte det är ett ord, men det förklarar bra) en liten flicka.
  • Teskedsmamman
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 16:36:57 följande:
    Gäller det bara flickor? Kan pojkar ha bikini då?

Om det ligger i betraktarens öga skall det ju inte begränsa flickor eller pojkar. Pojkkar skall ju inte begränsas att inte ha klänning på grund av hur det kan uppfattas eller hur.
    Nej, pojkar skall inte ha bikini heller, samma sak vad gäller sexuellt betingade kläder gäller även pojkar...

Se tidigare svar på exakt samma fråga längre in i tråden.
  • Teskedsmamman
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 17:01:04 följande:
    Varför är bikini på pojkar sexuellt betingat?
    Bikini i sig är sexuellt.
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 17:04:34 följande:
    Men barn är ju inte sexuella, de går gärna nakna om de själva får välja. De skall ju inte begränsas pga vad andra tycker.
    Nä precis, varför då sexa till dem med klädesplagg som är avsett för vuxna? T ex varför sätta korta linnen som visar magen på en 5-åring? Eller ens 13-åring?
  • Teskedsmamman
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 18:15:13 följande:
    Men att säga att bikini är avsett för vuxna är ju lika fel som att klänning är avsett för kvinnor. Det är ju bara en tygbit som man påstår är avsett för något. 

Tex, barn har ju underbyxor. Varför är inte dessa avsedda för vuxna då dessa är sexistiska?
    Nej verkligen inte!

Du skulle alltså sätta stringtrosor på en 6-åring? Stilettklackar på en 7-åring? Du måste alltså säga ja på de här frågorna för att följa ditt eget tänk.

Det beror på hur underbyxorna är utformade för om de ska bli sexistiska eller inte, t ex vita utan volanger eller framför allt, spets är inte sexistiskt.
  • Teskedsmamman
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 19:02:57 följande:
    Självklart, allt annat är ju begränsande för barnet. 
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 18:48:46 följande:
    Det beror på hur underbyxorna är utformade för om de ska bli sexistiska eller inte, t ex vita utan volanger eller framför allt, spets är inte sexistiskt.
    Snacka om att vara styrd av normer. Betyder det att spets och volanger på klänningar inte heller skall godtas? 
    Fråga: Du anser helt seriöst att stilett och string hör hemma på barn, för jag fattade ärligt talat inte ditt svar.

Ja, jag tycker inte spets och volanger på klänningar riktigt fyller sin funktion mer än att objektifiera ett barn, nej, det är inte att vara styrd av normer, kolla upp lite hur normen ligger, det är mer du som faller under den i så fall.
  • Teskedsmamman
    Anonym (anonym som TS) skrev 2011-05-01 19:16:19 följande:
    också anmälas till soc. Ska det stå på slutet..........
    Ibland kan man undra, för hela företeelsen är så absurd så det finns inte.... men människor är inskränkta, så jag kan samtidigt tänka mig att den faktiskt inte är ett troll...
  • Teskedsmamman
    oOOo oOOo skrev 2011-05-01 19:25:55 följande:
    Vill dom ha det så varför inte. Vill dom ha klänning så varför inte. Vill dom ha byxor så varför. Vill dom vara nakna på sommaren så varför inte. Vill barn ha volanger så varför inte(blir man objekt om man har volanger???)

Gäller även vuxna.
    Herregud vilken inställning! Helt osannolik!

*och där tog diskussionen slut*
  • Teskedsmamman
    Anonym (anonym som TS) skrev 2011-05-01 19:29:23 följande:
    Stackars förälder som nu blir kontrollerad av soc bara för att hon inte är som sin TS väninna före detta vänninna menar jag så klart).
    Jag håller tummarna att TS är ett stort elakt troll som bara startar trådar och får andra att börja bråka om kill och tjej roller.

Tänk att jag och andra hakar upp sig på en sådan här tråd när det finns saker som är så otroligt mycke viktigare som misshandel, incest, knark, alkohol och andra hemska saker som vi vuxna kan göra med våra älskade barn.
    Men visst är det så? Många anmäler till soc osv bara för att folk inte gör som de vill... Inte för att barnet far illa.
  • Teskedsmamman
    Anonym (apan) skrev 2011-05-01 19:56:15 följande:
    Natulrigtvis inte. Jag är ju förälder och uppmuntrar mina barn i den riktningen jag tror är rätt och konstruktiv. Det finns ju en anledningar  till att man har föräldrar, och en av dem är att barn inte själva är kapabla till att ta vissa beslut själv.
    WORD!!!

Det finns vissa saker barn kan bestämma själva, andra som vuxna ska bestämma... punkt slut liksom!

En 5-åring ska inte vara en diktator som styr sin familj helt, t ex... jag är förälder, jag lär dem vadsom är socialt accepterat, hur man uppför sig mot människor, djur och natur. När de blir stora (större) får de bestämma själva vad de ska ha på sig t ex... Idag kan jag lyssna på deras argument och ta beslut utifrån det, inte låta barnet styra helt.
  • Teskedsmamman
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 12:10:11 följande:
    Länken fungerar inte.

Rikard
    För mig fungerar länken alldeles utmärkt!

Om det inte fungerar så googla på "man skirt"
Svar på tråden Klär pojken i kläning