• lilla mej

Klär pojken i kläning

suck vad trott man blir.......det ar inget du kan gora nagot at ts, det ar det nya nu i sverige att istallet for att satta pojkar i ett pojk fack sa ska man satta dem i ett flickfack bara for att demonstrera att killar kan ha klanning, och visst kan dom det hur fel och fult det an ser ut, mne det ar ju upp till foraldern att sta for.

• lilla mej
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 11:48:26 följande:
    Eh, va'?! Ska "man"?! Det har jag då inte märkt alls. Däremot _låter_ man sina pojkar ha klänning - om de vill_, det är en jävla skillnad!
    jaha sa da satter alla ( som anser att klanning ar for killar) bara klannning pa dem nar de borjar valja klader sjalva?? ehhehe nej laser du i de flesta tradar ang detta sa ar det fran nyfodd och inte kanner du manga nyfodda som kan saga mamma JAG VILL ha klanning idag? Men jag struntar i vilket alla gor som dom vill, men klaga inte pa om ert barn far fula kommentarer och fragar er varfor, vad ska ni svara??
  • lilla mej
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-28 18:47:12 följande:
    Jag följer med rätt bra här på FL och har då inte läst "i de flesta trådar" att man börjar klä sina nyfödda i klänning, oavsett kön!

Och blir en bebis för sin klädsel så lär det vara av vuxna, vilket såklart är skit oavsett om bebisen vet om det eller inte!
    da har du missat lite av tradarna jag har sakert missat endel med, men gar oftast bara in i dem dar det handlar om att DE valjer klanning och andra tjej klader till sina barn for att de minnsan inte ska sattas i nagot fack... 

jag tycker fortfarande att man kan lara sina barn att kallingar ar till killar och trosor till tjejer och annat.... 
  • lilla mej
    LillTussa skrev 2011-04-28 23:16:45 följande:
    Ja, i för sig. På de trångsynta könsroll-älskande personerna som tycker klänning på pojke är likvärdigt barnmisshandel.

Oh my, kan inte barn bara få vara fria och utforska världen på sina egna sätt och klä sig hur de vill utan att vuxna människor ska sätta på dem tvångströjor?
    det ar inte barnmisshandel, men en bra anledning till mobbing och det kommer sakert fragor varfor ni inte sa nagot om det till dem....och fragor varfor har inte pappa, farfar, morbro andra vuxna karlar kjol och trosor pa sig?? hur ska ni forklara det?? barafor man forklarar for sin son att vissa klader ar till tjejer sa satter man inte pa dem en tvangstroja utan forklarar livet i allmanhet....nar de ar medvetna om detta och fortfarande proppsar pa att ha trosor istallet for kalsonger sa ar det ju ett val de har medvetet gjort och sakert har svar pa tal till mobbarna med...
  • lilla mej
    Daeminimon skrev 2011-04-30 16:51:24 följande:
    Alla inlägg efter detta är överflödiga. Word, Teskedsmamman, Word.
    vem har sagt att han kommer bli homosexuell eller transa?? 
    men mobbad kanske? och inte fattar varfor for ingen har forklarat det for honom.... sa lange barnet ar medvetet om att det ar tjere som bar klanning vanligtvis och sen proppsar pa att fa ha det anda, da inser barnet med att han gar mot strommen och kommer sakert ha svar pa tal till de som komenterar.... men stackars barn som ska fa hora elaka komentarer om hur han ar kladd och en mamma som star och skaller pa dem for att hon tycker det ar ok med klanning pa killar....for jo mobbare kommer alltid finnas, och jag tycker det ar fel att visa sina asikter genom sina barn. Be din man/sambo ta pa sig en fin klanning nasta gang ni gar ut, sa kan han fa visa omvarlden istallet..... barafor man valjer att inte kopa en klanning till sin son, betyder det ju inte att han inte far valja andra klader....min son skulle inte fa valja sota spetstrosor heller hur mycket han an tycker om dem....
  • lilla mej
    Anonym (apan) skrev 2011-04-30 17:41:10 följande:
    Skillnaden är att du pratar om vuxna människor. Debatten handlar om barn.
    jaha men ska man visa sitt barn att klanning ar for alla sa ska det val galla alla?? pappa, farfar, morbor osv... eller vilken alder ska de sen sluta ha klanning tycker du/
  • lilla mej
    Anonym (apan) skrev 2011-04-30 17:53:37 följande:
    Jag tycker inte man ska pracka på sina barn en speciell könsroll. Barn ska inte behöva identifiera sig som något annat än barn.
    ok du far sta for det....sa lange du forklarar for ditt barn varje gang det blir kommentarer, vad menar dom mamma att jag ar en fin liten tjej?? varfor sa han att klanningar bara ar till tjejer??  varfor sa dom i skolan att det bara ar jag som har klanning och det ar konstigt?? 
  • lilla mej
    Newbride2008 skrev 2011-04-30 18:04:33 följande:
    Det är väl ändå fritt att ha på sig OM man vill. Ingen ska vara tvingad till att ha klänning på sig, själva kontentan är ju just att INTE tvinga folk att ha vissa typer av kläder utan att det ska vara mer valfritt.

Min man älskar rosa och har ofta på sig skjortor och tröjor i rosa nyanser. Hade han gillat att ha klänning så är jag övertygad om att han hade haft det också  
    Vi såg en kille med en lång variant av kilt häromdagen och båda blev så nöjda över att han var så modig och vågade trotsa normen.

Sonen har en rosa skjorta han fick av några i föräldragruppen som de hittat på loppis, jag blev jätteglad! Mormor köpte en knallrosa fleecetröja som han passar riktigt bra i.
    Undrar just om vi kommer att bli anmälda till soc?
    Klart det ar fritt...vem har sagt nagot annat? jag bara hoppas att ni forklarar for ert barn hur det ligger till nar det kommer komentarer... inser de da att klanningar ar for tjejer men anda vill ha det sa fine...jag tycker bara det ar att luras nar man sager till sitt barn att trosor ar till killar om du vill ha det sa koper jag det...

farger daremot tycker jag inte finns nagot tjej/kill kvinna/man...men klader och modeller pa klader jo det finns olika till olika kon. 
  • lilla mej
    Teskedsmamman skrev 2011-04-30 18:14:36 följande:
    Han ÄR inte mobbad på förskolan, INGEN säger någonting om det när vi är i affären t ex. På förskolan uppstod frågeställning första gången han kom med klänning och pedagogerna tyckte bara att klänning är väl för alla? inte bara flickor? Och sedan dess ifrågasätter INGET barn varför Alfred har klänning.
    Han hör inga elaka kommentarer eftersom alla accepterar honom för den han är, med eller utan klänning.

Som sagt, det är HANS åsikt att vilja ha klänning, inte min, jag hindrar honom inte bara.....

Varför skulle jag be min man ta på sig klänning? Att ha klänning eller inte är hans val, precis som min sons. Vill han ha klänning så är det helt ok för mig, jag bär faktiskt byxor för det mesta.

Min son får inte heller ha söta spetstrosor, han har enkla basklänningar utan rysch/pysch och volanger, det mest "vulgära" han har på sig är en plyschklänning med glittriga hjärtan på bröstet.

Min andra son älskar Hello Kitty, och har en MASSA tröjor med denna katt på, allt från svarta till rosa tröjor, fast så klart utan puffärm och volanger.. för ärligt talat, även om jag HADE haft en flicka så skulle inte heller hon få ha volanger och spets eller puttinuttiga kläder, så det gäller inte bara killarna.

Att pojkar som bär rosa eller klänningar blir homo eller transor är en vedertagen åsikt bland de som inte förstår bättre.
    hoppas inte du tar pa honom vulgara klader alls, men min dotter har ett spets linne och tillhorande trosor med rosetter och lite spets pa kanten..(.igar kopte vi en bikini till min bonus men min son kommer inte fa det heller..) 

varfor far din son inte ha det?   

jaha sa nu FAR inte barnen ha pluttigulliga klader for dig helt plotsligt, det skulle ju vara fritt val?? 
  • lilla mej
    Daeminimon skrev 2011-04-30 18:32:42 följande:
    Och du tycker inte att du visar dina åsikter genom dina barn genom att INTE låta dem överskrida nrmer? Swings both ways, liksom... Och sen tycker jag att det är skrämmande att folk fortfarande, år 2011, tycker att man ska lägga ansvar på någon annan än de som mobbar (och deras föräldrar om det gäller barn). Det är ALDRIG offrets ansvar att undvika att bli mobbad, då börjar man verkigen i fel ände.

Acceptera att vi alla visar våra åsikter genom våra barn. Det du inte gillar är ju att vi visar åsikter som inte överensstämmer med dina egna. Genom att vägra ditt barn ett plagg han vill ha, och klä dina barn könsstereotypiskt, visar du ju i allra högsta grad dina åsikter. Jag tänker inte stoppa dig, men nåde dig om du eller dina barn skulle mobba ett barn vars föräldrar tänker olika.
    mobba och mobba... det kan bli ifraga satt utan mobbning faktiskt....nar vi gick i skolan borjade en ny elev hos oss, som tydligen fatt arva sin brors gammla klader.... ingen fattade att det var en tjej pa flera dagar, nar hon kom in i tjejernas omkladningsrum sa vi att killarnas ligger langre bort ( inte for att vara elaka)..... hon borjade stort lipa och skrek att hon inte var en kille...sa barn kan sara omedvetet, genom fragor och undran.... sa annu en gang sa lange ni forklarar varfor de undrar varfor han ar/klar anorlunda hoppas jag ni ger ett arligt svar...
  • lilla mej
    Daeminimon skrev 2011-04-30 18:39:19 följande:
    Skulle aldrig köpa en bikini till varken flicka eller pojke. Vad har de att skyla? Det är bara onödigt tyg i syfte att sexualisera små barn. Har man inga bröst behöver man ingen bikinitopp att täcka dem med. UV-dräkt eller badbyxor räcker fint. Bikini på småbarn äcklar mig lite om jag ska vara ärlig.
    hon ar 8 och borjar vilja skyla sig och valet var ju fritt eller??? ska DU helt plotsligt valja at dem...
Svar på tråden Klär pojken i kläning