• Frila2

Klär pojken i kläning

Daeminimon skrev 2011-04-30 18:39:19 följande:
    Skulle aldrig köpa en bikini till varken flicka eller pojke. Vad har de att skyla? Det är bara onödigt tyg i syfte att sexualisera små barn. Har man inga bröst behöver man ingen bikinitopp att täcka dem med. UV-dräkt eller badbyxor räcker fint. Bikini på småbarn äcklar mig lite om jag ska vara ärlig.
  • Frila2
    Druid skrev 2011-04-30 20:47:24 följande:
    Men för fan . . . du ser ingen skillnad på klänning och "vanliga" kläder? Om en pojke tjatar om det så visst, men då handlar det ju säökert om något enstaka tillfälle etc.? Problemet handlar snarare om föräldrar som avsiktligt försöker få sina pojkar att ha klänning på sig, så tolkade jag själva trådstarten som.

Sedan så är klänning ett opraktiskt plagg för män. Att klänning är ett traditionellt tjejplagg har nog mer att göra med att män och kvinnor har olika former än med att upprätthålla något typsikt manligt och kvinnligt.
    Skämtar du? Är klänning mer opraktiskt för män än för kvinnor? Varför då? Det har inget med former att göra. Det är ett traditionellt kvinnoplagg men är inte praktiskt för någon. Tror du inte att det är lika opraktiskt för en liten flicka att ha klänning när hon vill leka i sandlådan, åka rutchkana, springa, cykla etc som för en kille? Det är bland de dummaste jag har hört.
  • Frila2
    Druid skrev 2011-04-30 20:58:00 följande:
    Nej jag skämtar inte. Föreställ dig själv en man i klänning.
    Japp, det går alldeles utmärkt. I Skottland har män traditionsenligt kjol. I tex Indien bär väldigt många män klänning. Det samma gäller vissa länder i arabvärlden. Män på Hawaii har bastkjol när de har ceremonier. De har inte svårare att röra sig än vad kvinnor har. 
  • Frila2
    Druid skrev 2011-04-30 21:16:36 följande:
    Nej, det är verkligen inte samma sak. Tjejers byxor brukar ju i regel vara anpassade efter tjejers former, eller hur? Så hur skulle en klänning för män se ut, som inte skulle så en man att se direkt avtändande ut och transsexuell för tjejer? Hmm?`
    Frila2 skrev 2011-04-30 21:02:44 följande:
    Japp, det går alldeles utmärkt. I Skottland har män traditionsenligt kjol. I tex Indien bär väldigt många män klänning. Det samma gäller vissa länder i arabvärlden. Män på Hawaii har bastkjol när de har ceremonier. De har inte svårare att röra sig än vad kvinnor har. 
    Just kjol får jag väl medge är något mindre opassande för män än klänning, men ifall kilt var så oerhört schysst för män, så skulle väl varenda skotsk man bära kilt, eller hur? Bastkjol behöver jag knappast kommentera . . . och vad araber har, ja, det är jag inte särskilt intresserad av, ärligt talat.
    Om du är intresserad av araber eller inte har inte med saken att göra. Argumentationsförmåga någon? Det är inte mer besvärligt för en man att ha kjol eller klänning än för en kvinna. Vi har vant oss vid att kvinnor har klänning och kjol och barn "övar" på det från barndomen. Det är lika jobbigt för en tjej att leka i sandlådan med klänning som för en kille. Det är lika besvärligt för en tjej att åka rutchkana som för en kille. Tjejer får lära sig att sitta med benen ihop för att inte visa trosorna. Det kan killar också lära sig.

Man får tycka att det är fel med kjol och klänning på män, att det är opassande eller vad det är men jag tycker att det blir riktigt löjligt när man skyller på att det skulle vara fysiskt svårare för män än för kvinnor, för pojkan än  för flickor. Det är bara för att slippa säga som det är, att man tycker att det är opassande.
Svar på tråden Klär pojken i kläning