• Druid

Klär pojken i kläning

Maj skrev 2011-04-30 07:52:52 följande:
    Okej jag har inte läst tråden utan bara det som stod i början. Varför är det hela världen att klä en pojk i klänning???? Fattar inte varför vi Svenskar ska förtrycka varandra så. Visst min son har ingen klänning för jag tycker inte det är snyggt på pojkar...hade jag tyckt det så hade jag nog klätt honom i detta. Men han bär ofta orange kläder och han äger några rosa T-tröjor. Min man äger till och med lila skjortor. Tror det handlar mer om killen är trygg i sin sexualitet eller inte.

Inte fan ringer man soc för att föräldrarna har en annan religion än vad man själv har så varför halka upp sig på en klänning?
    Jag skulle gissa på att det inte "bara" är en klänning, utan en uppfostran som syftar till att låtsas som att det inte finns någon könstillhörighet. Tycker man att barnen ska fostras så, ja då kan gärna Soc få dyka upp och rätta till saken. Att överföra sin egen förvirrade, ultrafeministiska ideologi till barn så är man en skit.
  • Druid
    Tankgirrrl skrev 2011-04-30 09:40:11 följande:
    Så de som uppfostrar sina barn könsstereotypt, där killar måste dölja sina känslor och tjejer ska kuvas i tidig ålder är inte fel då menar du? Då tycker jag att man är mer skitförälder ÄNom man låter sitt barn växa upp i en friare och mer öppen miljö.
    Men sen finns det alltid skitföräldrar och puckon i omgivningen som är så pass låsta och rädda för förändring som anser det vara fel att barn har klänning.
    Var skrev jag att föräldrar ska tvinga pojkar att dölja sina känslor? Hmm?

Men nej, pojkar ska inte tvingas bära typiska tjejkläder som klänning och kjol. Det är helt enkelt stört.
  • Druid
    Tankgirrrl skrev 2011-04-30 20:36:27 följande:
    Om de inte tvingas och ber om det då? du "tvingar"  ju på jeans, mjukisbyxor, t- shirts osv, så varför inte klänning?
    Min dotter har uttryckt en önskan om att få ha klänning och då får hon det (lekvänliga såklart) och uttrycker min son en önskan om att få ha klänning så får han självklart det,

Det handlar om att upprätthålla det "manliga" och begränsa barnen, och det kommer ju även påverka det känslomässiga?
    Men för fan . . . du ser ingen skillnad på klänning och "vanliga" kläder? Om en pojke tjatar om det så visst, men då handlar det ju säökert om något enstaka tillfälle etc.? Problemet handlar snarare om föräldrar som avsiktligt försöker få sina pojkar att ha klänning på sig, så tolkade jag själva trådstarten som.

Sedan så är klänning ett opraktiskt plagg för män. Att klänning är ett traditionellt tjejplagg har nog mer att göra med att män och kvinnor har olika former än med att upprätthålla något typsikt manligt och kvinnligt.
  • Druid
    Anonym (apan) skrev 2011-04-30 20:49:45 följande:
    Det finns ju män med kvinnliga former, och kvinnor med manliga former? Så för dem är det ok att köra kontroversiellt?
    Jaha du  vilka män då? De som tar preparat för att få tuttar?
    Frila2 skrev 2011-04-30 20:52:41 följande:
    Skämtar du? Är klänning mer opraktiskt för män än för kvinnor? Varför då? Det har inget med former att göra. Det är ett traditionellt kvinnoplagg men är inte praktiskt för någon. Tror du inte att det är lika opraktiskt för en liten flicka att ha klänning när hon vill leka i sandlådan, åka rutchkana, springa, cykla etc som för en kille? Det är bland de dummaste jag har hört.
    Nej jag skämtar inte. Föreställ dig själv en man i klänning.
  • Druid
    Anonym (apan) skrev 2011-04-30 21:01:23 följande:
    Menar du att man behöver bröst för att bära en klänning? Jag har jättesmå bröst, så då kanske det är dags att kasta ur klänningarna i garderoben? För att inte tala om min syster som är så himla smal att hon inte har en enda form på kroppen. Klänningslöst för henne också? jag vet hundra killar som har med höfter än henne. Och tuttar.

Allvarligt, Att föreställa sig en man i en klänning borde vara ungefär lika hemskt som att föreställa sig en kvinna i ett par byxor, förstår du inte det? Enda skillnaden är att den revolutionen är redan gjord.
    Nej, det är verkligen inte samma sak. Tjejers byxor brukar ju i regel vara anpassade efter tjejers former, eller hur? Så hur skulle en klänning för män se ut, som inte skulle så en man att se direkt avtändande ut och transsexuell för tjejer? Hmm?`
    Frila2 skrev 2011-04-30 21:02:44 följande:
    Japp, det går alldeles utmärkt. I Skottland har män traditionsenligt kjol. I tex Indien bär väldigt många män klänning. Det samma gäller vissa länder i arabvärlden. Män på Hawaii har bastkjol när de har ceremonier. De har inte svårare att röra sig än vad kvinnor har. 
    Just kjol får jag väl medge är något mindre opassande för män än klänning, men ifall kilt var så oerhört schysst för män, så skulle väl varenda skotsk man bära kilt, eller hur? Bastkjol behöver jag knappast kommentera . . . och vad araber har, ja, det är jag inte särskilt intresserad av, ärligt talat.
Svar på tråden Klär pojken i kläning