• linas fina

Klär pojken i kläning

Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:41:17 följande:
    hon uppmuntrar han att leka med dockor och ha tjej kläder på sig
    Oj vad många flcikor som blivit uppmuntrade till det, men det är det inte många som opponerat sig mot.

Nej men seriöst, att tvinga på barn kläder som de absolut inte tycker om är väl fel vilket kön det än gäller.  
  • linas fina
    amanda h skrev 2011-04-30 10:37:54 följande:
    Hahaha, vad ska du säga då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som vägrar klä sin son i rosa klänning och nagellack, starta en utredning!". Du låter ju inte klok människa. Jag skulle aldrig klä min son i rosa, glitter, nagellack eller klänning *asg*. VARFÖR LIKSOM? Ska du stämma H&Ms "könstypiska" barnavdelning också?

Och när jag var liten hade jag klänning på mig varje dag för att jag ÄLSKADE klänningar, ska du stämma mina föräldrar också? Jag lekte hur mycket som helst! Guess what? Barn leker exakt lika mycket oavsett vad dom har på sig. Är så trött på folk och föräldrar som vill förmedla sina jäkla åsikter genom sina barn.
    Nej det är nog ungefär lilka absurt som att anmäla för att någon låter sin son ha klänning.
  • linas fina
    gumtree skrev 2011-04-30 19:57:29 följande:
    Jag tror du har missuppfattat lite om jag ska vara ärlig.

Det är inte en fråga om att barnen ska få ha på sig vad de vill generellt, utan vad de vill inom ett urval som föräldrarna gjort men som inte är olika beroende på barnets kön.

Jag anser att bikini på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att gimp-dräkt på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att högklackat på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att klänning är helt ok. Killar som tjejer.
    Jag anser att baggyjeans är ok. Killar som tjejer.
    Etc.
    Exakt. Att det ska vara så svårt att begripa. 
  • linas fina

Förstår ni verkligen inte skillnad med bikini på barn kontra klänning på barn??

Det handlar ju om att man inte nekar någon pga könet. Är klänning passande för flcikor är det också det för pojkar. Bikini är ett plagg för vuxna kvinnor som skyler sitt bröst. Små flcikor har inga bröst att skyla, lika lite som pojkar. Alltså är det inget lämpligt plagg för vare sig pojkar eller flickor.

Skulle klänning på pojkar vara lika absurt menar ni som stringtrosor på barn?  

• linas fina
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 22:17:32 följande:
    Nu överdriver du ju. Du inser väl själv att det inte är så jag menar?

Om man behandlar sin son som om han vore ens dotter (bättre formulerat?) så har man ju uppenbarligen något slags problem. En pojke är en pojke och bör inte tvingas bära klänningar och sminka sig och allt vad det nu kan innebära enbart för att hans mamma egentligen önskade sig en dotter. Förstår du nu vad jag menar?

Rikard
    Blä skulle jag tycka om någon som sminkade sin dotter också. Tycker inte det fins någon skillnad där. Varför skulle det vara okej med smink på en flcika och vedervärdigt på en pojke?
    Lika dumt och onödigt tycker jag. 
  • linas fina
    trollbottom skrev 2011-05-10 01:39:35 följande:
    Du har missat poängen. Det ska inte vara så likt som möjligt utan barn ska få möjlighet att få växa upp och få mer möjligheter än innan. Om alla pojkar går i blå kläder med tuffa tryck och alla flickor i rosa med gulliga tryck så blir det likt. Om barn istället får växa upp och välja själv, vara sig själva så blir det en större mångfald.

En skock barn på dagiset där min son går är klädda enligt gamla traditioner. De ser likadana ut, pojkarna i mörka färger och flickorna i ljusa pastellfärger. Jag ser ingen skillnad på dom alls, den som sticker ut är min son som går i allt möjligt.
    Absolut!
    Hur kan man ens få det till att alla ska vara lika? Det är väl snarare tvärtom, att man ska få vara olika. 
  • linas fina

Det är vä knappast lag att köpa de kläder som vinstdrivande butiker tycker vi ska handla. Om jag tycker pojkkläder är fula, mörka och murriga har jag ju min fulla rätt att handla nåt annat. Eller blanda hejvilt från avdelningarna för att köpa det man tycker om. 

Svar på tråden Klär pojken i kläning