Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Klär pojken i kläning

Anonym (Anna) skrev 2011-04-28 11:34:37 följande:
    Jag har en kompis som klär sin pojke på 3år ofta i kläningar, jag tycker att det är hemskt men vet inte hur jag ska säga det åt henne? förslag?
    Hon är noga om att det inte finns några pojk och flick kläder färger osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 09:44
    Min kompis blev jätte arg på mig när jag tog en snack med hon igår.
    Vi är nog inte längre vänner och idag har bestämmt mig för att ringa soc och berätta vad hon håller på med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 10:36
    Nu har jag ringt och talat med dom på soc, och dom skulle starta en utredning om detta sa dom.
    Starta en utredning? Om att en treåring har kläder på sig? Det var... makabert.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym skrev 2011-04-29 13:20:18 följande:
    Jag tycker det är synd när man drar genusdiskussionen för långt.
    Den handlar ju om alla samma värde och rättigheter. Men rättigheten att välja måste väl i så fall tillhöra barnet och inte föräldern?
    Ok, om grabben vill ha klänning, men helt fel om han inte vill det.
    Ursäka en kanske naiv fråga, men hur fan väljer en treåring kläder? Och om barnet är äldre, och föräldrarna bara klätt det i "rätt" kläder, hur ska barnet välja annorlunda om det redan lärt sig att det måste ha vissa kläder baserat på vad det har mellan benen? Det är ju exakt den sortens indoktrinering TS vän (eller exvän) och vi andra "genusmuppar" försöker motverka!
  • Dorian Ertymexx
    Magnus Petersson skrev 2011-07-09 14:18:27 följande:
    Man ska inte få uppfostra ett barn att bli udda, man ska vara så neutral(dvs ingen religion, helt normala kläder, normal mat osv) som möjligt till barnet själv kan ta ställning till det hela. Om man är udda så BLIR man mobbad, så är det helt enkelt, och har alltid varit, därför ska man inte få tvingas vara udda.

Nej, där har du direkt fel faktiskt. Man blir mobbad för att man hamnar längst ned på hackordningen, oavsett hur neutral och normal man är.
  • Dorian Ertymexx
    Magnus Petersson skrev 2011-07-09 14:24:51 följande:
    En pojke med klänning ligger rätt bra till i riskzonen för barn som kan bli mobbade. De som mobbar barn mobbar nog hällre en pojke i en rosa klänning än en pojke i byxor, kan jag tänka mig, eller rättare sagt, jag är säker på det.

Inte mer än en kille i de mest pojkiga pojkkläder du kan hitta.
  • Dorian Ertymexx
    Magnus Petersson skrev 2011-07-09 14:27:33 följande:
    Det ska självklart inte få vara för extremt, typ en tröja det står "macho man" på, det ska precis som jag sa vara neutralt. Själv är jag för ett införande av obligatorisk skoluniform, då skulle all klädmobbing i skolan försvinna.

Barn mobbas inte för kläder, utan för att någon hamnat på botten av ranskalan. Oavsett hur denne är klädd.
  • Dorian Ertymexx
    Magnus Petersson skrev 2011-07-09 17:47:11 följande:
    Neutralt = så som majoriteten klär sig

Majoriteten klär sig väldigt olika, vet du.
  • Dorian Ertymexx
    Lilith Dark skrev 2011-07-09 17:59:35 följande:
    Även där är det ju en tolkningsfråga, då majoriteten ändå klär sig relativt varierande. Är Hello Kitty ok? Spindelmannen? Rosa? Blått? Du får gärna specifiera vad som ska räknas som neutralt.

Alla ska klä sig i en blårosarutig Hello Spindelmannen-dräkt? :P
  • Dorian Ertymexx
    Daeminimon skrev 2011-07-09 21:06:33 följande:
    Alltså.... Va?!

Årets modegrej. "Alla som inte håller med mig är fanatiker!" Vad det betyder i sig är ju rätt intressant, eller hur? ;)
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (A) skrev 2011-07-09 22:07:14 följande:
    håller faktiskt med TS, blir så trött på allt könsneutralt skitsnack! dock inte sagt att pojkar inte skall leka med dockar och flickor inte ska leka med bilar, självklart ska barnen få leka med vad de vill, men att klä på en pojke klänning kan jag verkligen inte se något positivt med. 

Kan du se något positivt med att klä på en pojke en tröja då? Eller en flicka en klänning, för den delen?
  • Dorian Ertymexx
    Magnus Petersson skrev 2011-07-09 23:19:57 följande:
    majoriteten av pojkarna klär sig i pojkkläder, majoriteten av flickorna klär sig i flickkläder, om du vill veta vad som är pojkkläder och flickkläder så kan du titta vilka kläder de har på pojkavdelningen och vilka kläder de har på flickavdelningen.

Vet du, jag skiter högaktligen i det. Folk får klä sig som de vill. Även barn.
  • Dorian Ertymexx
    litenlitenliten skrev 2011-07-09 23:31:35 följande:
    Alltså, jag har inte läst hela tråden. Men soc.utredning för att bruden klär sin son i klänning?

Det är ju värre än att svälta ungen eller aga honom, vet du väl... Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (A) skrev 2011-07-09 23:47:50 följande:
    jag har inte sagt att man måste klä sin flicka i klänning, men varför måste man klä sin son i ett så utpräglat flickplagg?

Så flickor får ha pojkkläder, men pojkar får inte ha flickkläder? Intressant.
  • Dorian Ertymexx
    Magnus Petersson skrev 2011-07-10 04:42:12 följande:
    Jag har aldrig i hela mitt liv(jag är 20 år gammal) sett en man eller pojke i klänning eller andra kvinnorkläder förutom en gång och det var på skämt när jag och några vänner spelade in en rolig video, men, jag har ju inte växt upp i någon jävla bögliberal fjollstad som Stockholm eller Göteborg. Kan bara bekräfta att jag aldrig sett en man i klänning där jag bor, vet inte om det är så i Stockholm och Göteborg men jag har föreställningen att det är det.

Och där kom bladet från mun. Du får gärna fortsätta bo i din inskränkta håla, så fortsätter vi i de "bögliberala fjollstäderna" att leva på 2000-talet.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (A) skrev 2011-07-10 11:54:19 följande:
    kan ju säga som så att jag hade älskat min barn tillräckligt mycket för att inte förnedra honom med att ha på sig en klänning... 
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-10 11:16:53 följande:
    Och där kom bladet från mun. Du får gärna fortsätta bo i din inskränkta håla, så fortsätter vi i de "bögliberala fjollstäderna" att leva på 2000-talet.
    ja bor i göteborg, och tycker ändå inte att det är okej att klä sin pojke i klänning. 

Jag skrev ingenstans att alla i våra moderna storstäder är moderna människor. *rycker på axlarna*
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2011-07-10 12:06:16 följande:
    Jag vill gärna veta på vilket sätt jag förnedrar honom med en klänning. Att jag alltid möter hans behov, finns nära, kramar, pussar, respekterar hans integritet, bär, sjunger visor jag egentligen inte kan, håller hans hand när han sover, aldrig låter honom gråta ensam, aldrig skriker och mästrar, säger "jag älskar dig mer än allt annat" och "tack för att just du kom till mig" och bygger mitt liv kring honom och hans behov förklarar alltså inte mer om mitt föräldraskap än det faktum att jag inte låter samhället bestämma hur han ska vara som människa? För att jag inte anstränger mig för att få honom att passa in i en snäv mall?

Tja, det får du ju tycka. Jag vet att jag väljer utifrån mitt barns bästa så jag tar inte åt mig överhuvudtaget.

Äh, bättre är den förälder som slår, spottar, svär åt och misshandlar sitt, barn, men inte låter det bli bög, än den som vårdar och älskar sitt bögerbarn! Veeet du väl!!! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    FannyGioia skrev 2011-07-10 12:13:53 följande:
    Böger?

Bögerbarn. Gammalt uttryck. :P
Svar på tråden Klär pojken i kläning