• Joual

Klär pojken i kläning

Driftwood skrev 2011-04-28 20:50:18 följande:
    Jag menar, varför diskuterar ni varandras könstillhörighet om ni redan vet det. Om ni bara tror er veta det så blir det ju intressant såklart, det var därför jag undrade om ni gissade. Fast ni kanske vill bibehålla spänningen tills nästa samtal?
    Du gör verkligen ditt yttersta för att vrida och misstolka det jag säger, eller hur?

Vi diskuterar frågor som har att göra med könstillhörighet, normer, stereotyper och angränsande ämnen. Det är intressanta frågor. Jag kan rekommendera dig att samtala med andra om just de sakerna. Man lär sig mycket. 
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 20:56:55 följande:
    Nej, jag är inte så intresserad som sagt.

Men, du sade ju att du hade ganska bra ide om dina vänners könstillhörighet eftersom ni diskuterade det, då måste ni ju även beröra varandras könstillhörighet, hur kan du annars veta?
    Om jag är intresserad och osäker så kan jag fråga personen det berör. Oroa dig inte. 
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 21:10:48 följande:
    Så du har inte frågat än då? Så du skojade bara innan när du sade att du hade bra koll på deras könsidentitet. eftersom ni brukade diskutera det?

Om du frågar, hur vet du att han inte skojar med dig då? 
    För att inte vara intresserad så frågar du väldigt mycket. 

Du behöver inte alls varken tro på eller förstå det jag säger. De som känner mig vet varför jag och mina vänner diskuterar de här frågorna oftare än genomsnittsindividen. Och jag vet var jag har mina vänner, på alla plan. Det räcker bra för mig.  
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 21:20:21 följande:
    Fast det var ju just det som var ursprungsfrågan. Hur vet du detta, vilken könstillhörighet de har?

Först sade du att ni brukar diskutera det men sedan sade du att du faktiskt inte hade frågat om det utan ni bara diskuterade runt det helt allmänt. Har inte riktigt fått klart för mig hur de vet detta? Går det att utröna på något säkert sätt?
    I de allra flesta fall är det ganska klart vilken könstillhörighet en person har. I de fall där det är oklart av någon anledning så kan man (om man behöver veta) fråga personen om h*n identifierar sig som man eller kvinna, eller om h*n föredrar att tilltalas med ett könsneutralt pronomen, t ex hen. 

Vi diskuterar ibland frågor om normer och gender, eftersom det av olika skäl är frågor som berör och intresserad många av mina vänner. Jag har aldrig varit osäker på någon av mina vänners könstillhörighet. Om jag varit osäker så hade jag frågat personen det berör hur h*n vill att jag ska tilltala honom/henne. Jag vet inte om jag kan förklara mig tydligare än så.  
  • Joual
    Driftwood skrev 2011-04-28 21:29:46 följande:
    När är det inte oklart?
    Du får kalla alla dina vänner för hen om du vill. Det är helt ok för mig. 
  • Joual
    Daeminimon skrev 2011-04-28 22:04:34 följande:
    Jag skulle gissa att de "skaffar" flickvänner som är icke inskränkta och som älskar dem för den person de är.

Våra bästa vänner t ex är ett heterosexuellt par, gifta i ett år nu. Ibland känner han dock ett behov att vara "Jessica". Hon är helt ok med det, hjälper honom ofta att hitta kläder, skor, peruker, mm.
    Härligt att höra! Och vilken rikedom det måste vara att ha så sköna personer i vänskapskretsen. Jag har själv förmånen att ha vänner som avviker från samhällsnormen på olika sätt. Jag kan ärligt säga att de på köpet gjort även mig till en lite bättre och mindre fördomsfull människa. 
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-28 22:48:02 följande:
    SKOJAR DU MED MIG??? Det ligger i naturen, kvinnor är kvinnor och har sen urminnes tider uttryckt sin stil kvinnligt för att männen ska attraheras av dom och tvärtom. Menar du att det inte är bra att det finns manligt och kvinnligt? Ska vi ta bort det där och låta alla gå omkring i vita tunikor och inte kunna uttrycka sin sexualitet? Det hade varit onaturligt och omänskligt!!!
    Menar du att om alla gick omkring i vita tunikor så skulle det inte finnas något sätt att uttrycka sin sexualitet? 

Hmm... tja, nåt var det som fick romarriket att gå under, men jag tvivlar faktiskt på att det var klädseln och därtill medföljande komplikationer. 
  • Joual
    Fru Sveden skrev 2011-04-28 23:25:45 följande:
    Kanske inre så konstigt att barn blir förvirrade och tror dom är födda i fel kropp när föräldrarna inte accepterar att dom är tex en pojke och skall klä på dom klänning. Borde vara skottpeng på föräldrar som drar genustjafset till yttersta gränsen och dessutom är stolta över att deras söner minsann älskar att ha på sig klänning. Vidrigt är vad jag tycker att det är. Synd att det inte är straffbart att göra barn totalt förvirrade och inte hjälpa dem att få en riktig identitet.
    Nu måste jag kolla om jag förstår dig rätt. Menar du att transsexualitet uppkommer för att föräldrarna inte är tydliga med barnet om vad som är traditionellt manligt/kvinnligt? 
  • Joual
    amanda h skrev 2011-04-29 09:26:29 följande:
    När du säger "anser du att kvinnligt är i syfte att attrahera män sexuellt" så kan jag svara nej, inte bara sexuellt, utan attrahera män överhuvudtaget.  I grund och botten tycker jag att kvinnlighet alltid grundat på det, syftet att attrahera det motsatta könet. Vad tycker du själv att kvinnligt är och alltid har varit? Big question, inte sant?
    Innebär det att lesbiska kvinnor (som inte alls strävar efter att attrahera det motsatta könet) inte är kvinnliga?
  • Joual
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:04:20 följande:
    Logiskt kullerbytta. För att något är kvinnligt betyder inte det att avsaknaden är icke kvinnlig.

Det är kul att spela boll
    Innbär det att det är tråkigt så fort man inte spelar boll? Nej, givetvis inte. Andra saker kan också vara kul.
    Visserligen, men amanda h skrev: När du säger "anser du att kvinnligt är i syfte att attrahera män sexuellt" så kan jag svara nej, inte bara sexuellt, utan attrahera män överhuvudtaget.  I grund och botten tycker jag att kvinnlighet alltid grundat på det, syftet att attrahera det motsatta könet.

Jag tolkar det som att det hon lägger i ordet "kvinnlighet" handlar om saker som attraherar det motsatta könet. Därav min fråga.
  • Joual
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:21:01 följande:
    Sen är det synd, tycker jag, att pojkar som bryter mot normen döms ofantligt mycket hårdare än flickor som gör det.

- En tuff flicka som leker med bilar och klär sig i tshirt och baggyjeans får inga speciella reaktioner.
    - En mild pojke som leker med dockor och klär sig i rosa/hello kitty eller klänning är hemsk. fjantig. jättekonstig. har misshandlande och vidriga föräldrar. kommer bli bög (oj vad hemskt! eh..). kommer bli transa. kommer mobbas (no shit - det är era ungar som blir mobbarna! i wonder why..) osv.

Varför? Vart är alla FL-trådar med texter som "Klär flickan i baggyjeans/mörkmurrigt/superhjältetryck" och  "Hon låter sin dotter leka med bilar"? Va..?
    Träffsäkert!

Man kan också ta en koll i barnböcker. En "pojkflicka" är något positivt. Hon är tuff, klättrar i träd och gör roliga saker. Karaktärer som Pippi Långstrump och George i Femböckerna (Enid Blyton) är två exempel på det.

Hur många böcker finns det om "flickpojkar"? Och hur skulle en sådan beskrivas - i positiva eller negativa ordalag?
  • Joual
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:31:56 följande:

Joual - Helt rätt. Ordet "Flickpojke" finns dessutom inte! Nu blev jag plötsligt ännu mer övertygad om att jag ska skriva barnböcker... med genusinriktning, och beskriva milda och snälla pojkar som tar hand om och bryr sig om.

Det tycker jag att du ska göra! Det behövs fler barnböcker med genusperspektiv.

En angränsande tanke: att vara "pappas flicka" har en annan klang än att vara "mammas pojke". Varför är det så?
Svar på tråden Klär pojken i kläning