• trollbottom

Klär pojken i kläning

oOOo oOOo skrev 2011-04-29 00:39:15 följande:
    Självklart är det ok. Det var bara ett svar på att småtjejer också begränsas av sina föräldrar i ganska stor utsträckning.
    Detta för att vi blivit begränsade i könsnormer och det tar tid innan man lyckas bryta helt. Flera generationer
    Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • trollbottom
    sophialicious skrev 2011-04-29 09:39:16 följande:
    TROLLBOTTOM och HÄCKHÄXAN bland andra! VAD får ni ut av att vara så otrevliga? suck sluta upp att vara så barnsliga!
    ALLA måste inte tycka samma!!!!! Vi är olika personer med olika åsikter! VARFÖR ska man hoppa på en som inte tycker som sig själv! SLUTA det är sånt som orsakar problem i världen på olika plan!
    WHat, otrevlig? Vart någonstans? För att vi pålyser en annan åsikt?
  • trollbottom
    Anonym (Norrköping) skrev 2011-04-29 10:57:41 följande:
    Jag misstänker att soc vill besöka familjen för att ta reda på om föräldrarna kan möta barnets behov.
    Att klä sin son i klänningar kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.
    (Och kom nu inte och påstå att man ska förbjuda sina barn att mobba, för det biter i stort sett bara på de barn som inte skulle mobba annars heller).
    Nä men förbjuda allt som ev. kan göra att de blir mobbade är bra då eller? Bort med glasögon, övervikt, undervikt, fel märken på kläder, fel hårfärg, fräknar, fel namn eller vad fan nu de som mobbar råkar komma på för tillfället. Förbjud det bara *suck*
  • trollbottom
    Anonym skrev 2011-04-29 11:05:28 följande:
    Måste ni blanda in småbarn i erat förbaskade genus tänk? Om vi påverkar våra barn så mycket så be era män sätta på sig klänningar och så tar ni på er stor skjorta och går och meckar med bilen. Sjukt att ni tror att ni måste gå andra vägen, låt dom välja själva istället!
    Om de då gör valet själva, mannen faktiskt använder kjol och stor skjorta är bara jobbigt att ha när man mekar med bilen! Vem är det som säger att de valen inte finns?

Uppfostran är att experimentera, överföra, påverka sina barn med sina åsikter, människosyn
  • trollbottom
    Anonym (ooo) skrev 2011-04-29 19:13:16 följande:
    Stackars grabb. Det är hemskt när föräldrars övertygelser påtvingas oskyldiga barn.  ...men att anmäla är väl overkill.
    Ja, jag håller med. Hemskt att föräldrar tvingar in barn i snäva känsroller där mer är förbjudet än möjligt så att barnen inte kan få utvecklas och bli de individer de kunnat få möjlighet till annars.

Hur kan det vara så farligt med ett j*vla klädesplagg? Hur osäkra i era personligheter är ni egentligen om ni inte klarar av att se en pojke i en klänning?
  • trollbottom
    Anonym (Big no no!!) skrev 2011-04-29 20:24:27 följande:
    vad dillar du om, så pojkar har inte varit individer förrut för dom inte har haft klänningar på sig?
    Var inte det jag sa och nej, de har inte haft möjligheten att få utveckla sig själva till helt egna individer förut då de förr (och fortfarande är det lika för många) fostras in i snäva könsroller och de får lära sig att allt utanför rollen är fel, onormalt, vidrigt hemskt.... you name it. Nej, det är inte att ha möjligheten att bli en helt totalt egen individ. Sen har de varit individer för det men långt ifrån på samma sätt som ett barn som idag får möjligheten att utveckla sig utan bestämda könsroller
  • trollbottom
    Anonym (Pricks..) skrev 2011-04-29 22:15:37 följande:
    Allvarligt, har ni någonsin sett en seriös affärsman bära klänning och strumpbyxor och högklackat??

Har ni någonsin sett en seriös förskolelärare klä sig i manchesterbyxor med en mansskjorta på sig?

Allvarligt talat. Kläderna är DESIGNADE för antingen Manliga och/eller Kvinnliga kroppshyddor!

SÅ JA, dessa "könsidentiteten" sitter absolut till viss del i kläderna!

Den här killen som mördade och våldtog kvinnor som sedan fotograferade sig i deras (kvinnliga)underkläder, ÄR DETTA NORMALT?! Nej det är sjukt. Men det är ju tur att han iaf hade en tydlig könsidentitet... ELLER?!

(obs, yrkena var bara konkreta exempel och att jag drog parallellen att en kille som bär kvinnokläder inte till 100% är en kvinnomördare....jeez, hoppas ni fattar galoppen!)
    För att män och kvinnor har olika kroppsformer, barn har inte fått det än. Och jo, jag har sett förskolelärare klä sig i manchesterbyxor och skjorta (som skulle ha passat på båda kön). Varför skulle det vara konstigt? Att män inte har klänning i affärsvärlden är för att det inte är accepterat än. Stumpbyxor och högklackat är väl knappast nödvändigt för att vara affärsman/kvinna.
    Könsidentiterna sitter absolut inte i kläderna, det är något skapat av människan och kan därmed förändras och har förändrats under historiens gång.
  • trollbottom
    Driftwood skrev 2011-04-29 22:57:41 följande:
    Nej, pojkar är inte alltid pojkar, ibland är de flickor och ibland är flickor pojkar.
    Och de kan välja själv i väldig tidig ålder
  • trollbottom
    Anonym (Transa heter det) skrev 2011-04-29 23:23:51 följande:
    Alltså, när barnen är små är det inte viktigt huruvida de är pojkar eller flickor. De är barn! De ska behandlas som barn! De ska kläs som barn!
    Ja, absolut och kläder är kläder åt barn inte åt ett kön. Färger är färger. Absolut.

Det var mer en kommentar till de som anser att de ska få välja själva när de blir äldre. Min son började välja kläder själv strax innan han var två år.
  • trollbottom
    Druid skrev 2011-04-30 20:47:24 följande:
    Men för fan . . . du ser ingen skillnad på klänning och "vanliga" kläder? Om en pojke tjatar om det så visst, men då handlar det ju säökert om något enstaka tillfälle etc.? Problemet handlar snarare om föräldrar som avsiktligt försöker få sina pojkar att ha klänning på sig, så tolkade jag själva trådstarten som.

Sedan så är klänning ett opraktiskt plagg för män. Att klänning är ett traditionellt tjejplagg har nog mer att göra med att män och kvinnor har olika former än med att upprätthålla något typsikt manligt och kvinnligt.
    Druid skrev 2011-04-30 20:58:00 följande:
    Jaha du  vilka män då? De som tar preparat för att få tuttar?
    Frila2 skrev 2011-04-30 20:52:41 följande:
    Skämtar du? Är klänning mer opraktiskt för män än för kvinnor? Varför då? Det har inget med former att göra. Det är ett traditionellt kvinnoplagg men är inte praktiskt för någon. Tror du inte att det är lika opraktiskt för en liten flicka att ha klänning när hon vill leka i sandlådan, åka rutchkana, springa, cykla etc som för en kille? Det är bland de dummaste jag har hört.
    Nej jag skämtar inte. Föreställ dig själv en man i klänning.
    Hur är det opraktiskt för män men inte för kvinnor? Hur är det opraktiskt för pojkar men inte för flickor? Vad är skillnaden?
    Klänning är suveränt praktiskt när de ska lära sig att bli blöjfria, sköna och luftiga på somrarna och perfekt att ha när de badar då det går fort att dra på och av. Oavsett kön.

Att föreställa sig en man i klänning är inte ett svar på varför det är mer opraktiskt för män än kvinnor. Och att föreställa sig män i klänning är absolut inte svårt. Min egen brukar ha sarong och skulle bli skitsnygg i långa kjolar. Vilket han gärna har också om han har tillgång till dom. Att köpa kjolar för män kan dock vara grymt kostsamt
  • trollbottom

Min son har rosa, klänning, glitter, fjärilar, blommor, bilar, blått, traktorer, monster, katter, tunikor, tights, etc på sig. Ändå blir han inte retad av sina kompisar på förskolan. Varför? Jo, för han är snäll, hjälpsam och omtänksam.

Precis så som ett barn ska vara. Visst har han sina sidor och kan slå tillbaka fastän han inte får men oftast sköter han sig.

Han är ett barn med många intressen, allt från stora maskiner (precis som jag) till dansa med sin prinsessklänning, pyssla (pärla som visst anses för flickor har jag fått veta) etc. Han är ett barn med många sidor, en människa med många egenskaper och breda intresseområden.

Ingen i världen har rätt att begränsa honom så länge han inte skadar sig själv eller någon annan.

• trollbottom
    Floffz skrev 2011-05-09 14:24:31 följande:
    www.oregoncounseling.org/ArticlesPapers/Docum...

Hej. Du kanske borde läsa på lite, för att förstå att det faktiskt finns skillnader, biologiska skillnader, både mentalt och fysiskt. Ni blir blinda i Sverige för att det ska vara så "likt" som möjligt.
    Du har missat poängen. Det ska inte vara så likt som möjligt utan barn ska få möjlighet att få växa upp och få mer möjligheter än innan. Om alla pojkar går i blå kläder med tuffa tryck och alla flickor i rosa med gulliga tryck så blir det likt. Om barn istället får växa upp och välja själv, vara sig själva så blir det en större mångfald.

En skock barn på dagiset där min son går är klädda enligt gamla traditioner. De ser likadana ut, pojkarna i mörka färger och flickorna i ljusa pastellfärger. Jag ser ingen skillnad på dom alls, den som sticker ut är min son som går i allt möjligt.
Svar på tråden Klär pojken i kläning