• Daeminimon

Klär pojken i kläning

Candelavern skrev 2011-04-29 10:31:55 följande:
    Jag blir inte ett dugg upprörd om ngn inte vill klä sin pojke i klänning, det som upprör mig är de i tråden som skriver att det är sjukt, vidrigt och hemskt, samt hånar dessa pojkar som vill ha klänning. De som säger att de aaaaaldrig skulle tillåta detta för att det är hemskt och anklagar andra för att tvinga sina barn samtidigt som det är precis det de själva skulle göra om situationen skulle uppstå med deras barn.
  • Daeminimon
    Joual skrev 2011-04-29 10:34:52 följande:
    Det tycker jag att du ska göra! Det behövs fler barnböcker med genusperspektiv.

En angränsande tanke: att vara "pappas flicka" har en annan klang än att vara "mammas pojke". Varför är det så?
    Hoppar in här och säger att jag är stolt att ha en riktig "Mammas pojke"!! Även om jag försöker i största mån undvika benämningar som inkluderar pojke, gubbe, kille, etc. I grund och botten är han dock en riktig Mammas godispojke! Skrattande
  • Daeminimon
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:43:42 följande:
    Ja, det var precis detta saken gällde. Blir man upprörd över det så är det väl inte konstigt om andra blir upprörda över att en pojke eventuellt blir tvingad att ha klänning?
    Vi pratar om en treåring. Har du träffat några treåringar? De är liksom rätt kända för att ha en stark vilja. Dessutom är de allra flesta treåringar kapabla att dra av sig ett plagg de verkligen inte vill ha på sig, så jag är rädd att "han blir tvingad"-argumentet är ren och skär Bull, såvida detta barn inte är extremt ovanligt, eller har någon form av funktionshinder, vilket jag gissar tro... förlåt ts skulle nämnt...

Tycker dessutom att det är viss skillnad, eftersom attityden "killar får inte ha klänning" påverkar andra i det att det är såna attityder som gör att många pojkar som vill ha klänning inte törs. DET ÄR INTE OK.
  • Daeminimon
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 10:54:41 följande:
    Om någon hade rakat huvudet på sin dotter utan att dottern ville det är det nog inte orimligt att en soc anmälan  faktiskt tagits på allvar.
    Tuggummi? Månader av skrik och bråk vid varje borstning, som lett till tovor som inte går att reda ut? Bara två potentiella anledningar till att en förälder kanske snaggar/klipper kort sitt barn. Inte tror jag soc kommer för det.
  • Daeminimon
    Anonym (Norrköping) skrev 2011-04-29 10:57:41 följande:
    Jag misstänker att soc vill besöka familjen för att ta reda på om föräldrarna kan möta barnets behov.
    Att klä sin son i klänningar kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.
    (Och kom nu inte och påstå att man ska förbjuda sina barn att mobba, för det biter i stort sett bara på de barn som inte skulle mobba annars heller).
    Skämtar du eller?

Att låta sitt barn ha glasögon kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn ha för korta, lite fransiga byxor eftersom man inte har råd att köpa nya kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn vara rödhårig kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn prata med en annorlunda dialekt/brytning kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn ha ett talfel kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Att låta sitt barn ha ett handikapp/funktionshinder kan ju faktiskt ge upphov till mobbing och då tar man inte sitt föräldraansvar på allvar anser jag.

Get my drift?
  • Daeminimon
    Teskedsmamman skrev 2011-04-30 13:33:56 följande:
    Men snälla nån, det handlar ju inte om att han kommer vilja ha klänning om 5 år, kanske inte ens om 1 år, så vad är det att bråka om?

Min kille som är nästan 4 år ÄLSKAR klänningar och jag känner inte någon större panik över att han vare sig ska bli homosexuell eller transa, för blir han det beror det KNAPPAST på att han bär klänning nu, utan ATT han bär klänning för att han har den läggningen, men jag finner det inte sannolikt.
    Klänning är ett plagg som han finner fint och skönt att bära.

Sist han hade klänning så fick vi åka till akuten, jag tänker inte längre på att han har klänning på sig och INGEN annan, varesig på akuten eller jourcentralen yttrade något om att han hade klänning på sig. Den enda som reagerade och kallade honom för "hon" var min snart 70-åriga granne som sitter fast i gammalt tänk, som vi träffade på akuten.

Att hålla på och hetsa upp sig över att en liten kille springer runt i klänning är bara barnsligt, ingen reagerar ju på när en liten tjej springer runt i byxor?!

JAG väljer inte klänning till min son, min son väljer det själv och jag underhåller honom bara med möjligheten.

Jag har varit utsatt för dinosaurier som hotat mig med soc osv och jag såg då till att ligga steget före och ringde till soc för att fråga hur de ställer sig till småkillar i klänning. Soc-kvinnan garvade så hon höll på att trilla av stolen och sa att "vi har en smula viktigare saker att utreda än mammor som låter sina småkillar ha klänning".

Så lägg av nu!
    Alla inlägg efter detta är överflödiga. Word, Teskedsmamman, Word.
  • Daeminimon
    lilla mej skrev 2011-04-30 17:45:17 följande:
    vem har sagt att han kommer bli homosexuell eller transa?? 
    men mobbad kanske? och inte fattar varfor for ingen har forklarat det for honom.... sa lange barnet ar medvetet om att det ar tjere som bar klanning vanligtvis och sen proppsar pa att fa ha det anda, da inser barnet med att han gar mot strommen och kommer sakert ha svar pa tal till de som komenterar.... men stackars barn som ska fa hora elaka komentarer om hur han ar kladd och en mamma som star och skaller pa dem for att hon tycker det ar ok med klanning pa killar....for jo mobbare kommer alltid finnas, och jag tycker det ar fel att visa sina asikter genom sina barn. Be din man/sambo ta pa sig en fin klanning nasta gang ni gar ut, sa kan han fa visa omvarlden istallet..... barafor man valjer att inte kopa en klanning till sin son, betyder det ju inte att han inte far valja andra klader....min son skulle inte fa valja sota spetstrosor heller hur mycket han an tycker om dem....
    Och du tycker inte att du visar dina åsikter genom dina barn genom att INTE låta dem överskrida nrmer? Swings both ways, liksom... Och sen tycker jag att det är skrämmande att folk fortfarande, år 2011, tycker att man ska lägga ansvar på någon annan än de som mobbar (och deras föräldrar om det gäller barn). Det är ALDRIG offrets ansvar att undvika att bli mobbad, då börjar man verkigen i fel ände.

Acceptera att vi alla visar våra åsikter genom våra barn. Det du inte gillar är ju att vi visar åsikter som inte överensstämmer med dina egna. Genom att vägra ditt barn ett plagg han vill ha, och klä dina barn könsstereotypiskt, visar du ju i allra högsta grad dina åsikter. Jag tänker inte stoppa dig, men nåde dig om du eller dina barn skulle mobba ett barn vars föräldrar tänker olika.
  • Daeminimon
    lilla mej skrev 2011-04-30 18:36:38 följande:
    hoppas inte du tar pa honom vulgara klader alls, men min dotter har ett spets linne och tillhorande trosor med rosetter och lite spets pa kanten..(.igar kopte vi en bikini till min bonus men min son kommer inte fa det heller..) 

varfor far din son inte ha det?   

jaha sa nu FAR inte barnen ha pluttigulliga klader for dig helt plotsligt, det skulle ju vara fritt val?? 
    Skulle aldrig köpa en bikini till varken flicka eller pojke. Vad har de att skyla? Det är bara onödigt tyg i syfte att sexualisera små barn. Har man inga bröst behöver man ingen bikinitopp att täcka dem med. UV-dräkt eller badbyxor räcker fint. Bikini på småbarn äcklar mig lite om jag ska vara ärlig.
  • Daeminimon
    gumtree skrev 2011-04-30 19:57:29 följande:
    Jag tror du har missuppfattat lite om jag ska vara ärlig.

Det är inte en fråga om att barnen ska få ha på sig vad de vill generellt, utan vad de vill inom ett urval som föräldrarna gjort men som inte är olika beroende på barnets kön.

Jag anser att bikini på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att gimp-dräkt på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att högklackat på småbarn är fel. Killar som tjejer.
    Jag anser att klänning är helt ok. Killar som tjejer.
    Jag anser att baggyjeans är ok. Killar som tjejer.
    Etc.
    TACK!
  • Daeminimon
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 18:31:58 följande:
    Jag har konstaterat att min dator har någon form av virus redan.
    Anonym (anonym som TS) skrev 2011-05-02 18:30:15 följande:
    Och du skulle göra som TS att anmäla mamman till soc bara för mamman klär sin son i tjejkläder?
    Möjligtvis. Det kan jag inte säga rakt ut. Det beror på hur frekvent hon hade klätt sin son i tjejkläder samt om det fanns andra tecken som tydde på att hon behandlade sin son som en dotter.

Rikard
    Exakt hur behandlar man sin son som en dotter? Jag kommer att behandla alla mina barn likadant, oavsett kön, ska jag också anmälas då?
Svar på tråden Klär pojken i kläning