Inlägg från: JuliaåRonjasmammis |Visa alla inlägg
  • JuliaåRonjasmammis

Klär pojken i kläning

amanda h skrev 2011-04-28 20:14:51 följande:
    Blir så förbannad! Skulle ALDRIG låta min son gå till dagis med rosa glittrig klänning och målade naglar! Är ju en skrattretande tanke, vart i h*lvete är SVERIGE PÅ VÄG? Ni som säger "låt barn vara barn" och "det finns inga pojk och flick kläder" ni e ju för 17 helt från vettet. Här i UK där jag bor är det verkligen inte samma hysteri, THANK GOD! När jag får en dotter ska hon ha söta flickiga kläder på sig och min son ska fortsätta ha fina pojk-kläder.

För nu är det faktiskt såhär i världen att det finns både MÄN OCH KVINNOR, och jag hoppas inte att ni kvinnor går till jobbet med lös mustach och kostym? Eller att era män går till jobbet med klänning? Ni sätter upp orealistiska normer i era hjärnor, and guess what - det kommer ALDRIG att förändras! För när era söner som hade klänning på sig till dagis växer upp kommer det enda dom har att säga till er vara "mamma - varför i h*lvete hade jag klänning på mig när jag var liten?".

get over it!
    Varför blir du förbannad? Har du inget jobb, eller någon trevlig hobby att engagera dig i? Egna barn är ju också något k´man kan engagera sig i, istället för att lägga krut på hur andras barn är klädda. bara som ett tips.

Du får väl fortsätta klä dina barn hur du vill, trots att andra väljer att inte följa mossiga könsstereotyper.Feel free, det är nämligen ett fritt val!

Jag bara undrar lite smått; vad gör du den dag dina barn _vill_ ha något som inte passar in i din världsbild då? Vägrar låta dem vara de individer de är?

Varför jag skulle gå till jobbet i lösmustasch och kostym förstår jag inte, det gör inte min man heller. Det är nog rätt få som gör det. Mustasch känns f ö väldigt mycket 80-tal, finns det på allvar folk under 80 som fortfarande har sådana?

Vad är det som "ALDRIG kommer att förändras"? Din trångsynthet?
    Don't mess with my integrity!
  • JuliaåRonjasmammis
    sannapannapådal skrev 2011-04-28 20:24:12 följande:
    Jag kallar min man för "gubbe". Han har inte fyllt 50 än, men jag tycker det låter
    så stelt med "Min man".
    Jag har kallat honom "min gubbe" sen han var 26 år.
    "Sticka ut" kan jag också göra ibland. Men det skulle aldrig falla mig in att
    sticka ut genom att förnedra mina barn med konstiga kläder.
    Ok. Själv tycker jag det låter lite nedvärderande att kalla någon så ung för gubbe, men det är ju jag.Glad

Jag förnedrar verkligen inte mina barn med konstiga kläder, de väljer kläder själva och har gjort länge. Förnedrade har de inte blivit heller, trots ibland både "konstiga" kläder och konstiga färgkonstellationer. Inte har de blivit mobbade heller, trots att de har fått ha kjol/klänning om de velat, använt nagellack, hårspännen och handväska. Inte heller för att de haft kläder i olika färger.

Men vi bor som sagt i en storstad också, och inte under en sten, det kan vara en bidragande orsak.Flört
  • JuliaåRonjasmammis
    Tom Araya skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Självklart ska man stå för sin egen integritet.
    Men man får ju inte gå så långt att man använder barnet som murbräcka för sina åsikter.
    Det har våra barn verkligen inte bett om eller förtjänat.
    Ibland får man nöja sig med att bara tänka på vad som skulle funka för det är enklast.
    På vilket sätt använder man sina barn som murbräcka för sina egna åsikter när man låter dom själva välja kläder? 
  • JuliaåRonjasmammis
    amanda h skrev 2011-04-28 20:28:52 följande:
    Det som ALDRIG kommer att förändras är det sånna som du försöker förändra - flickigt och pojkigt. Tror knappast H&M kommer ta bort sina pojk och flick avdelningar bara för att "barn ska vara barn". Men visst - klä ni era ungar hur ni vill. Vill min son ha klänning på sig så kan han väl ha det på skoj, men hade inte låtit honom gå till dagis med det för att jag vet hur elaka barn kan vara!

Och jo jag har jobb men jag är mammaledig!
    Nehej, visst, vi säger så. Men varför stör det dig att andra gör annorlunda än du gör? 

Det är väl bra att du har ett jobb! Kanske dags att gå tillbaka till det då, om du har tid över att irritera dig över hur andras barn ser ut? 
  • JuliaåRonjasmammis
    Anonym (trött) skrev 2011-04-28 20:35:25 följande:

Jag blir så trött på alla tvärt-emot-kärringar som tvingar sina pojkar att bära rosa klänningar och vägra flickor söta kläder för de ska minsann vara könlösa!!! Om man vill att alla ska behandlas lika så ska man även utesluta nationalitet och även språk för man vet ju att en svensk är bättre än en utlänning, eller hur? Not!!! Vill bara få fram min poäng. Intelligenta personer förstår det.

Vilka är det som tvingar sina barn att bära kläder de inte vill ha? 
  • JuliaåRonjasmammis
    Daeminimon skrev 2011-04-28 21:47:36 följande:
    Vet du att de allra flesta transvestiter är heterosexuella? Så att fråga vem hans nya pojkvän är vore bara dumt.
    You took the words out of my mouth!
  • JuliaåRonjasmammis
    Jojile skrev 2011-04-28 21:50:30 följande:
    Men det är ju det som är poängen! För er är det en så främmande tanke att en pojke ska kunna ha klänning att ni utgår från att vi tvingar på våra söner rosa, glitter och klänning för att make a point och vad VI står för. Det är så långt i från verkligheten man kan komma. Det handlar om att inte VÄGRA sitt barn någonting om han eller hon ber om det, för att dom har fel kön.

Min son är fem år. Jag har aldrig köpt en klänning eller kjol till honom. Någonsin. Jag har aldrig köpt en lila glittertröja med my little pony på. Jag har köpt vanliga kläder som passar honom. Framförallt mjukisbyxor som är sköna att leka i o.s.v. Men däremot om han skulle BE mig att köpa den där klänningen, eller om han skulle BE mig om den där lila tröjan skulle jag aldrig för mitt liv säga "Nej tyvärr. Du har snopp så du får inte bära just det här tyget".
    När han skulle få en ny vinteroverall så bestämde jag vilken overall han skulle ha, och sen hängde jag fram den i alla färger som fanns, allt från rosa till en SKIIITFUL i typ varselorange, och han valde den blåa. Då blev det den blåa.

Om min son vill gå till dagis i klänning, så får han det. Om vädret tillåter. Om han blir retad eller något barn säger något elakt om och till honom får jag helt enkelt försöka förklara för honom varför. Sedan får jag, som vuxen, ta itu med det problemet genom att ta kontakt med förskola och föräldrar till det barn det rör.

Och jag tror inte jag är ovanlig. Däremot tror jag inte du kan hitta många föräldrar som är besatta av genus så till den grad att dom tvingar på sina söner en klänning mot deras vilja.
    Bless you!{#emotions_dlg.flower}
  • JuliaåRonjasmammis
    sannapannapådal skrev 2011-04-28 21:52:23 följande:
    Jasså, du påstår att alla som inte tycker som du bor under en sten.
    Fråga 100 personer om de tycker det är snyggt med klänning på en kille eller man.
    Får du mer än 10 jakande svar står jag först i kön att gratulera. Om du inte frågar
    ett gäng transvestiter förstås...
    Om jag undantar mina transvänner då; Jag kan med lätthet hitta tio personer som tycker att det _kan_ vara snyggt med klänning på en kille/man! Liksom jag med lätthet kan hitta tio personer som tycker att det _kan_vara fult med klänning på en tjej/kvinna. Och tvärtom.

En ful, illasittande klänning är liksom inte automatiskt snyggare på mig än på maken bara för att jag har fitta. 
  • JuliaåRonjasmammis
    amanda h skrev 2011-04-28 22:22:48 följande:
    Jo men människor är samtidigt individer som klär sig efter deras egna stil, och hur dom vill "bli sedda". Annars hade det väl ändå vart jäkligt tråkigt? Om alla klädde sig likadant? 
    Ja just det! Varför då begränsa sina barn när de vill klä sig som de vill?
  • JuliaåRonjasmammis
    amanda h skrev 2011-04-28 22:48:02 följande:
    SKOJAR DU MED MIG??? Det ligger i naturen, kvinnor är kvinnor och har sen urminnes tider uttryckt sin stil kvinnligt för att männen ska attraheras av dom och tvärtom. Menar du att det inte är bra att det finns manligt och kvinnligt? Ska vi ta bort det där och låta alla gå omkring i vita tunikor och inte kunna uttrycka sin sexualitet? Det hade varit onaturligt och omänskligt!!!
    Vågar man föreslå att du söker in till komvux och kompletterar ditt gymnasiebetyg i historia?
Svar på tråden Klär pojken i kläning