• Daeminimon

Klär pojken i kläning

Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 22:17:32 följande:
    Nu överdriver du ju. Du inser väl själv att det inte är så jag menar?

Om man behandlar sin son som om han vore ens dotter (bättre formulerat?) så har man ju uppenbarligen något slags problem. En pojke är en pojke och bör inte tvingas bära klänningar och sminka sig och allt vad det nu kan innebära enbart för att hans mamma egentligen önskade sig en dotter. Förstår du nu vad jag menar?

Rikard
    Jag skulle inte tvinga en dotter att bära klänningar och sminka sig. Däremot skulle jag LÅTA både en dotter och en son att göra det om de bad om det.

Så återigen, hur behandlar man en son som en dotter?
  • Daeminimon
    MLT skrev 2011-05-03 00:07:46 följande:
    Hur behandlar man sin son som en dotter och vad är tjejkläder? Jag klär min son i rosa kläder, rosa nappar och han har flera dockor. I ettårspresent ska han få en barnspis med diverse tillbehör av mig och sambon. Det är inte tjejkläder eller tjejleksaker för oss, utan kläder och leksaker som vår son tycker om och det är ju det enda som betyder något. Kanske ger vi honom ett verktygsset eller någon maskin och förklarar att det här jobbar mamma med ;)  
  • Daeminimon
    trollbottom skrev 2011-05-06 01:47:10 följande:
    Min son har rosa, klänning, glitter, fjärilar, blommor, bilar, blått, traktorer, monster, katter, tunikor, tights, etc på sig. Ändå blir han inte retad av sina kompisar på förskolan. Varför? Jo, för han är snäll, hjälpsam och omtänksam.

Precis så som ett barn ska vara. Visst har han sina sidor och kan slå tillbaka fastän han inte får men oftast sköter han sig.

Han är ett barn med många intressen, allt från stora maskiner (precis som jag) till dansa med sin prinsessklänning, pyssla (pärla som visst anses för flickor har jag fått veta) etc. Han är ett barn med många sidor, en människa med många egenskaper och breda intresseområden.

Ingen i världen har rätt att begränsa honom så länge han inte skadar sig själv eller någon annan.
    {#emotions_dlg.flower}
  • Daeminimon
    ETSS skrev 2011-07-08 06:28:46 följande:
    Det är naturligt för små pojkar i en viss ålder att vilja ha klänningar. Likadant för flickor och pojkkläder. Efter denna korta period av "experimenterande" brukar det gå över. Låt tiden ha sin gång och tro aldrig att det går att sudda ut könen från barn och vuxna. Det är inte naturligt, inte heller önskvärt.
    Även om Genus"medvetna" önskar annorlunda kvarstår faktum att vi har olika utrustning så att säga. Ingen politisk/social/feministisk propaganda kan förändra det, det är tidsslöseri att försöka förändra det som inte går att förändra, yes?
    Fast är man genusmedveten försöker man ju inte sudda ut könen, men det vet du säkert redan?
  • Daeminimon
    ETSS skrev 2011-07-08 09:50:49 följande:
    Genus består av hårklyverier. "Man vill inte sudda ut könen, bara dess benämningar". Vad blir resultatet? Förhoppningsvis bara en fotnot i en historiebok om trettio år.
    Jag skulle rekommendera att du läste lite om vad Genus faktiskt handlar om, istället för att hamra på med floskler.
  • Daeminimon
    ETSS skrev 2011-07-08 10:08:30 följande:
    Det är inga floskler, jag kör helt på alldeles egna åsikter Flört
    Det du säger låter fruktansvärt uttjatat och byggt på fördomar åsikter helt utan grund...
  • Daeminimon
    ETSS skrev 2011-07-09 15:48:51 följande:
    Det är det inte för mig men du vet kanske bättre än jag vad som är det "rätta" och det "felaktiga" sättet att tänka?
    Jo, för precis så sa jag.
  • Daeminimon
    ETSS skrev 2011-07-09 19:23:35 följande:
    Ja ett är säkert även i min värld; du resonerar precis som de som brukar följa -ismer.
    Alltså.... Va?!
  • Daeminimon
    Anonym (A) skrev 2011-07-09 23:02:04 följande:
    men när det finns ett sånt enormt utbud av barnkläder, varför måste man då klä sin pojke i klänning? min åsikt är att de som klär sina pojkar i klänning är för att väcka uppmärksamhet och irritation.  är väl en sak om dom leker hemma och vill klä ut sej t.ex. det ser jag inget fel i, men hade aldrig låtit min son gå ut i klänning. 
    Men när det finns sånt enormt utbud av barnkläder, varför måste man då klä sin flicka i klänning?
  • Daeminimon
    Anonym (A) skrev 2011-07-09 23:47:50 följande:
    jag har inte sagt att man måste klä sin flicka i klänning, men varför måste man klä sin son i ett så utpräglat flickplagg?
    Jag skulle inte klä varken son eller dotter i klänning innan de kan gå, otroligt opraktiskt och obekvämt för en liggare/krypare! Däremot kan jag verkligen se det praktiska med klänning när det kommer till t ex potträning. För både flickor och pojkar.

När jag var hemma i Sverige förra veckan hittade vi mammas gamla folkdräkt och provade den på sonen. Jag kan glatt meddela att snoppen sitter där den ska ändå.
  • Daeminimon
    Anonym (A) skrev 2011-07-10 11:55:21 följande:
    Ni som klär era pojkar i klänningar e.t.c. kommer ni fortfarande göra det när de kommer upp i skolan? 
    Vilken normal 6-7-åring låter sina föräldrar klä på dem?! Däremot, om han VILLE ha klänning när han var i skolåldern, javisst skulle han få det.
  • Daeminimon
    Magnus Petersson skrev 2011-07-10 01:03:47 följande:
    Kan någon förövrigt förklara vad som är praktiskt med en klänning oavsett kön?
    Gjorde ju det alldeles nyss... Skulle som sagt inte ta på vare sig pojke eller flicka klänning innan de kan gå, men kan tycka att en kort, tunikaliknnande klänning nog skulle vara vansinnigt praktiskt på endera könet vad gäller t ex potträning, när det ibland måste gå fort! Plus, skönt och svalt på sommaren!

Långa, böljande klänningar går däremot bort, återigen till endera könet!
Svar på tråden Klär pojken i kläning