• Driftwood

Klär pojken i kläning

LillTussa skrev 2011-04-28 23:33:32 följande:
    De har en garderob där de är fria att välja vad de vill ha på sig. Skulle sonen vilja ha en klänning en dag så varsågod. Jag tänker inte bråka om det.
    Vad säger lärarna när han kommer naken till skolan?
  • Driftwood
    Tom Araya skrev 2011-04-28 23:43:56 följande:
    Stämmer inte, även i romarriket klädde sig kvinnor och män olika.
    Ja, och ibland hade de inga kläder alls. Som när de badade tex.
  • Driftwood
    LillTussa skrev 2011-04-28 23:46:40 följande:
    Naken och klädd i klänning är lite skilda saker. 
    Det är klart. På vintern blir det ju ganska kallt utan kläder.
    LillTussa skrev 2011-04-28 23:46:40 följande:
    Fast, normerna skiftar ju över tid. Om 50 år kanske nakna människor offentligt är ok.
    Ja, varför inte. Om barnen inte vill ha kläder och det inte är kallt så.
  • Driftwood
    Tom Araya skrev 2011-04-28 23:46:38 följande:
    Jag undrar hur många av er som hackar på avsaknaden av en genusneutral kultur som själva klär sig genusneutralt?
    Om jag visste vad genusneutral klädsel var hade jag kanske kunnat svara.
  • Driftwood
    oOOo oOOo skrev 2011-04-29 00:20:25 följande:
    "..och en annan sak, varför anses det ok att flickor ägnar sig åt "manliga" saker och kläder men inte tvärtom? Det är fult för pojkar att vilja ha "kvinnliga attribut" men inte flickor som vill ha manliga. " Snaggade småtjejer ser man ju nästan aldrig. Verkar inte vara så poppis bland föräldrar till tjejer.
    Så håret är en bra indikator då. Kort hår = pojke, långt hår = oklart?
  • Driftwood
    HäxanSurtant skrev 2011-04-29 00:26:15 följande:
    Min hade tuppkam förra året, för det ville hon ha och då fick hon det. Hennes pappa däremot höll på att gå i taket en sväng, när han på fredagen hämtade sin dotter i nya frisyren
    Ok, så tuppkam = oklart. 
  • Driftwood
    Anonym skrev 2011-04-29 16:21:43 följande:
    Hon påverkar honom att BLI en tjej?

En klänning på pojken och målade naglar och VIPS!!! Pojken är en FLICKA!! Vart tog snoppen vägen? Ramlade den av när klänningen åkte på?
    Snoppen är helt oviktig. Inom genusvetenskapen så är det inte det fysiska könet som definierar genus. Så han kan mycket väl vara en flicka, det är omöjligt att veta.
  • Driftwood
    Jag är bara jag skrev 2011-04-29 16:49:30 följande:
    Men herregud,har man snopp så är man ju en pojke! (Undantag hermafroditer) Hur förvirrad får man bli på en skala egentligen och ändå gå runt bland folk? Och detta ska vi lära våra stackars barn som ska ta över efter oss,inte konstigt de mår dåligt! Det är genuspedagogikens fel att vissa blir så förvirrade att de inte har en aning om vad de egentligen är,lägg ner att få folk att vara sånt de inte är och låt dem vara det de är födda till. Därmed inte sagt att pojkar inte kan leka med dockor och tjejer med bilar eller ha blå tröjor,men gränsen går före att klä en pojke i klänning. Stackars barn!
    Nej, jag vet inte riktigt hur fördelningen är men antar att det är lika många flickor som pojkar som har snopp annars hade det funnits en fysisk koppling och då hade det inte endast varit en social konstruktion.
  • Driftwood
    infragilis skrev 2011-04-29 17:24:04 följande:
    Ingen här har påstått att det endast är en social konstruktion. Folk påstår att könsroller, genus, är en social konstruktion.
    Precis, könsrollen är en social konstruktion och det är ju den som är det viktiga. Vad man har mellan benen har ju ingen betydelse.
  • Driftwood
    plommonstoppet skrev 2011-04-29 22:21:16 följande:
    hoppsan! då har jag lyckats med en bedrift män aldrig tidigare lyckats med! föda barn! TVÅ gånger! eftersom jag antas vara man då jag har jeans och är osminkad. (kan t.o.m gå på krogen osminkad!  :-OOO  )
    Känner du dig som en man så är du en man, det är inget att skämmas för. Könsidentiteten sitter inte mellan benen vet du.
Svar på tråden Klär pojken i kläning