• amanda h

Klär pojken i kläning

HäxanSurtant skrev 2011-04-29 00:23:00 följande:
    Inte det minsta, men det gör att jag känner medlidande med dig.
    trevligt :)
  • amanda h
    HäxanSurtant skrev 2011-04-29 00:27:22 följande:
    Om du väljer att se det så. Jag tycker det mer lutar mot tragiskt....
    Jaha, vad roligt att du tycker jag är tragisk, alltid lika underbart att höra Flört
  • amanda h
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-29 00:20:25 följande:
    amanda h skrev 2011-04-29 00:09:41 följande:
    Okej och du tycker inte det är dumt att påpeka återigen att jag behöver plugga på komvux? Oavsett om det kom från henne eller dig först, du behövde liksom inte påpeka det igen, det kallar jag att försöka "trycka ner" nån. Du BEHÖVDE inte upprepa vad hon sa, det fanns liksom ingen need for that. Men du gjorde det bara för att trycka ner, oavsett om du vill medge det eller inte. Jag är liksom ingen elak person, men blev oerhört provocerad när folk säger till mig att jag måste "läsa på" och säger att jag inte har kunskap inom vissa ämnen. Hon kallade mig indirekt för korkad, och det reagerade jag på och DÅ kommer du in i bilden och upprepar allt hon sa?

Där har du förklaringen på hur du trycker ner!
    Jag har inte tjafsat med dig, inte heller tryckt ner dig. Det har inte Daeminimon gjort heller. Däremot har vi båda ifrågasatt dina åsikter och ställt en del frågor. Frågor som, åtminstone jag (för att inte prata för någon annan), inte tycker att vi fått några tillfredsställande svar på.
    "Har du inget jobb, eller någon trevlig hobby att engagera dig i?
    Det är väl bra att du har ett jobb! Kanske dags att gå tillbaka till det då
    Vågar man föreslå att du söker in till komvux och kompletterar ditt gymnasiebetyg i historia?
    Glömde ju; biologibetyget skulle nog också behöva en lite boost!"

Detta är vad du har sagt till mig under kvällens gång, konstigt att jag känner mig provocerad? Om du menar att jag ska svara på dessa frågor så sure! Jag har jobb, men det har jag redan sagt, och jag går tillbaka till jobbet när min mammaledighet är över. Jag behöver inte söka till komvux, har läst på gymnasiet, så det behöver du inte föreslå. Biologi har jag mvg i, så det behöver ingen boost.

Så, nu har du fått svar på dina trevliga frågor, nöjd?
  • amanda h
    HäxanSurtant skrev 2011-04-29 00:40:13 följande:
    Om du kunnat få betyg i missförståelse av ord när du läste komvux, så hade du garanterat haft MVG även i det ämnet

Psst jag tycker inte att du är tragisk. Det är tragiskt att jag känner medlidande för dig bara.
    Tragiskt att du bryr dig så mkt om mig liksom...och att du lägger ner så mkt energi för att få fram det!
  • amanda h
    HäxanSurtant skrev 2011-04-29 00:43:38 följande:
    Jag är mån om mina medmänniskor på planeten, det är bara sådan jag är. Slösar dock sällan energi på människor överhuvud taget, så du behöver inte känna dig speciell för mig på något sätt.
    Okej då vet jag det *antecknar*.
  • amanda h
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-04-29 02:37:39 följande:
    Men ehm, vi skiter väl i hur du lever och hur du mår! Jag iaf...

Den som lägger energi på att andra människors barn har kläder som inte passar in i sin könsstereotypa mall, det är du!
    Härligt att höra att du skiter i det, dock verkar ju det inte som det eftersom du fortsätter kommentera allt jag säger och t.om vad andra skriver till mig ;)

Och jag håller fast vid min åsikt om flickiga och pojkiga kläder! Märker att jag har trampat på en "öm tå" när det gäller dig också, men vi tycker helt enkelt olika, acceptera det.
  • amanda h
    Lady Namárië skrev 2011-04-29 09:15:49 följande:
    Absolut. Det kan man till exempel se på de omfattande arkeologiska spåren efter stenåldersbysthållare i skinn med pushup-effekt, och inte minst på stringtrosans tusenåriga historia i samtliga kulturer som någonsin existerat.

Eller inte. *facedesk*

För att vara lite seriös: Är du helt omedveten om att de attribut som kulturellt sett definieras som "manliga" respektive "kvinnliga" varierar med tid och plats? Och anser du verkligen att "kvinnligt" är, bör vara och alltid har varit detsamma som "i syfte att attrahera män sexuellt"?
    Hehe ja just det, för jag trodde ju att kvinnor gick runt med push up bh och stringtrosor på stenåldern ;)

Självklart vet jag att manligt och kvinnligt har varierat, vem vet inte det?

När du säger "anser du att kvinnligt är i syfte att attrahera män sexuellt" så kan jag svara nej, inte bara sexuellt, utan attrahera män överhuvudtaget.  I grund och botten tycker jag att kvinnlighet alltid grundat på det, syftet att attrahera det motsatta könet. Vad tycker du själv att kvinnligt är och alltid har varit? Big question, inte sant?
  • amanda h
    Anonym (apan) skrev 2011-04-29 07:55:46 följande:
    Kul att höra att även du tycker det är kul med människor som inte klarar av att uttrycka sin åsikt, utan måste klanka ner på andra ;) Moget!
  • amanda h
    Anonym skrev 2011-04-30 09:52:44 följande:
    Jag ska nog fr o m nu socanmäla varenda föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, Jag tänker då särskilt på de stackars pojkar som aldrig får ha färger såsom lila och rosa och som aldrig får uppleva tjusningen med glitter, blommor, fjärilar och nagelllack. Jag tänker även på de småflickor som begränsas i sitt lekande av ömtåliga material och vars axlar exponeras för solen då de går i klänningar och linnen med supertunna axelband.

Hahaha, vad ska du säga då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som vägrar klä sin son i rosa klänning och nagellack, starta en utredning!". Du låter ju inte klok människa. Jag skulle aldrig klä min son i rosa, glitter, nagellack eller klänning *asg*. VARFÖR LIKSOM? Ska du stämma H&Ms "könstypiska" barnavdelning också?

Och när jag var liten hade jag klänning på mig varje dag för att jag ÄLSKADE klänningar, ska du stämma mina föräldrar också? Jag lekte hur mycket som helst! Guess what? Barn leker exakt lika mycket oavsett vad dom har på sig. Är så trött på folk och föräldrar som vill förmedla sina jäkla åsikter genom sina barn.
  • amanda h
    Anonym skrev 2011-04-30 10:55:18 följande:
    Vad ska du säg då? "Hej soc, jag vet ett föräldrapar som låter sin 3åriga son ha klänning om han vill!!!"

Ang. dig själv när du var liten; hade du inte tyckt det var hemskt om de sa nej till dig om du älskade klännning så mkt?
    Nej men du skrev att du skulle vilja anmäla föräldrapar som klär sina barn i könstypiska kläder, det är väl inget fel med det? Och jag tycker det är en jäkla skillnad på om sonen verkligen vill ha klänning och blir nekad, än att föräldrarna klär sonen i klänning "just to prove a point", alltså förmedla sina åsikter genom sonen - att det inte borde finnas könstypiska kläder.

Jag tycker inte man borde introducera nagellack och rosa glitter för pojkarna om dom inte bett om det, man ska inte tvinga på sina söner flick-kläder om dom inte är intresserade. Och om min son jätte jätte gärna skulle vilja tjata sig till en klänning så får han väl ha på sig en klänning, men jag skulle aldrig föreslå det.
  • amanda h
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-30 11:59:23 följande:
    Fast jag tror att man som genusmedveten förälder just kan göra så att man ex vis frågar om pojken vill ha nagellack. För att lite grann uppväga den snedvridna"propaganda" barnet kommer att utsättas för i sin  övriga omgivning.
    Jo men det är ju samtidigt inte barnens jobb att uppväga den snedvridna propagandan, barnet kan ju inte vara en "puppet" för föräldrarnas åsikter om samhället. Skulle min 7-åriga son (han är iofs bara 9 veckor nu) komma hem från skolan och säga "mamma jag vill ha en klänning", skulle jag tycka att det var rätt konstigt att han frågade det, så jag skulle fråga varför. Och som sagt, skulle han verkligen jätte jätte gärna vilja ha klänning så kan jag ju inte neka honom, för då skulle ju även jag proijicera mina åsikter på honom, och det är ju inte rättvist förstås.

Angående att fråga pojken om han vill ha nagellack tycker jag är fruktansvärt, tycker inte att barn ska ha på sig nagellack och skönhetsprodukter, varken pojkar eller flickor. Jag kan verkligen inte förstå VARFÖR man skulle fråga det? Förlåt, men jag förstår verkligen inte :/
  • amanda h
    Lilith Dark skrev 2011-04-30 12:39:00 följande:
    Och vad är det egentligen för skillnad på att du hade klänning på dig varje dag för att du älskade det, och att en kille älskar klänningar?

Själv måste jag säga att klänningar är ett väldigt opraktiskt klädesplagg, ur leksynpunkt sett. De trasslar sig kring benen när man springer, man fastnar om man klättrar i träd o.s.v. Klänning uppmuntrar till stilla lekar, så gissa varför flickor i regel oftast leker stilla lekar?
    Jag antar att jag har svårt att verkligen sätta mig in i situationen eftersom jag aldrig sett en pojk med klänning på sig, jag har som barn aldrig känt någon pojk som har/vill ha klänning på sig och det är därför jag hade blivit rätt paff om jag såg en pojke med klänning. Jag hade tyckt att det var skumt, men det är ju bara min åsikt. Jag ser ingen anledning till att introducera flick-kläder för min son.

Jag vet faktiskt inte om du har rätt eller fel ang. att flickor leker "stilla lekar". När jag var liten hade jag som sagt klänning på mig hela tiden och kommer ihåg att vi klättrade i berg, hoppade hopprep och hage och gungade. Sprang gjorde vi också för den delen, har inget minne av att jag nånsin snubblat för att jag hade klänning på mig =)
  • amanda h
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-30 13:23:12 följande:
    Jag anser visst attt man som förälder kan ta på sig en del ansvar för att rätta till den snedvridna propgandan. Fast förstås inte så att man gör barnet till ett instrument för de egna åsikterna. bara så att barnet känner att valen av färger, leksaker etc faktiskt är fria.  
    Ja visst, tycker också att barnet kan vara med och välja. Ser fram emot att min lille son blir lite äldre så han får vara med och välja kläder i affären, ska bli jätte kul att se vad han tycker är fint :) Eller vilka leksaker han vill ha! Ska jag vara ärlig så är det bara själva "klänning"  och nagellack grejen jag tycker är lite konstigt, men med leksaker tycker jag att det är helt ok att både flickor o pojkar leker med dockor t.ex. Och att flickor leker med lego lika mycket som pojkar. Men som sagt - det får barnen vara med och välja själva.
Svar på tråden Klär pojken i kläning