• onealone

Barnvagn mjuklift / liggdel ?

Jag har läst runt lite här och var angående barnvagnar , och jag tycker som dom flesta att det är ett velande fram och tillbaka och man bestämmer sig aldrig riktigt ordentligt . 

Men nu är min fråga angående mjuklift / liggdel .
    Jag har läst att en del föredrar mjuklift pga att enkelhetensskull då barnet sover och man lätt kan lyfta ur mjukliften och ta med den upp i lägenheten och låta barnet fortsätta sova vilket jag själv tycker är ganska smart och dels ifall man är på besök någonstans så är de lättare även där och många andra tillfällen . 

Jag har köpt en duo vagn då som det kallas för (om ja nu inte är helt vilsen) och i den går det att ha mjuklift /hårdlift/liggdell man kan välja själv helt enkelt  , jag väntar iaf mitt första barn nu i slutet av Maj och jag funderar lite på att skaffa en mjuklift pga att den ska ju inte användas så farligt länge beroende på barnet själv då, vissa barn vill ju börja sitta upp tidigt och andra inte. Men sen jag har förstått att mjukliftar är mindre än liggdelar vilken då är förstårligt för att den ska vara så enkel som möjligt. . Jag läste även någonstanns minns inte exakt vars men att det var en tjej som tyckte mjuklift för den hade hon använt som åkpåse senare då barnet var äldre under vintertid och de tyckte jag lät rätt okej faktiskt

Men vad föredrar/ rekomenderar ni  ?

• Svar på tråden Barnvagn mjuklift / liggdel ?
  • Kazeer

Jag har bara erfarenhet av mjuklift och den har jag inga klagomål på.

Det var smidigt och enkelt att bära den med sig, om barnet hade somnat (men de gånger vi faktiskt har burit barne i mjukliften lätträknade).

Storleksmässigt kan jag tänka mig att mjukliften är mindre än en liggdel men för vår del har det inte varit några bekymmer. Båda barnen har med lätthet fått plats i mjukliften, så länge den har använts (7-8 månader med första barnet och 6-7 månader med yngsta).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Hoppfull84

vi har beställt en hårdlift ( en sån man ställer i sittdelen, inte en separat liggdel alltså).
    vi hade eg tänkt köpa en separat citykorg, men då vår nya lägenhet inte har hiss fick det bli lift. vi valde hårdliften för att den är lite rymligare än mjukliften (iaf emmaljungas som vi har kikat på). det var ingen större pris eller viktskillnad på mjuklift/hårdlift, så det spelade ingen större roll. men då vi ska ha bebis nu i slutet på maj/början på juni kände vi att en mjuklift liksom skulle bli för ombonat och svettigt, vi tänker att hårdliften blir lite luftigare under de varma sommarmånaderna och efter sommaren så är det ju ändå nästan dags att skippa liften.
    hårdliften har även en egen liten suflett så om man bär med sig bebisen är det lättare att se till att den har skugga med hårdliften, mjukliften har ju ingen suflett alls.. sen vet vi ju som sagt inte om vi kommer vara nöjda med vårt val, eftersom det här är första barnet men det var iaf så vi tänkt inför sommaren, hoppas det kan vara till någon hjälp!

• onealone
    Kazeer skrev 2011-04-28 13:23:28 följande:
    Jag har bara erfarenhet av mjuklift och den har jag inga klagomål på.

Det var smidigt och enkelt att bära den med sig, om barnet hade somnat (men de gånger vi faktiskt har burit barne i mjukliften lätträknade).

Storleksmässigt kan jag tänka mig att mjukliften är mindre än en liggdel men för vår del har det inte varit några bekymmer. Båda barnen har med lätthet fått plats i mjukliften, så länge den har använts (7-8 månader med första barnet och 6-7 månader med yngsta).
    Okej .
    Ja men då låter det ju okej och att det skulle kunna funka, visst det beror ju på lite barnet också men man kan alltid hitta egna lösningar på det mesta ifall det skulle bli nå bekymmer .
    Enklast kan jag tänka mig är mjuklift dels för att vagnen inte blir så farligt klumpig och jag är ju ute efter så det blir så smidigt som möjligt .

Har en kompis som fick barn för 3 år sen drygt och jag har då erfarenhet av liggdel där och själva hela vagnen , och jag må då säga det måste ha vart det värsta jag vet för så stor den var och klumpig och tjorvig att få in i bilen och dels då man var inne i stan...rent ut sagt man kände sig bara ivägen för allt och alla.  
  • tiptoe

Jag älskade vår mjuklift,  vi bar runt dottern i den även hemma när hon sov.. Att den är lite mindre än en liggdel tycker jag bara är en fördel för det blir mer ombonat. Vi har haft en Brio och dottern + fårskinn i den fick plats utan problem tills hon var 7-8 månader och ville sitta upp.. (hon hade lätt fått plats längre oxå).

Däremot vet jag inte hur man skulle använda den som en åkpåse? Det är ju en hård botten i dem, men man kanske kan ta ur den?!?

• onealone
    Hoppfull84 skrev 2011-04-28 13:38:10 följande:
    vi har beställt en hårdlift ( en sån man ställer i sittdelen, inte en separat liggdel alltså).
    vi hade eg tänkt köpa en separat citykorg, men då vår nya lägenhet inte har hiss fick det bli lift. vi valde hårdliften för att den är lite rymligare än mjukliften (iaf emmaljungas som vi har kikat på). det var ingen större pris eller viktskillnad på mjuklift/hårdlift, så det spelade ingen större roll. men då vi ska ha bebis nu i slutet på maj/början på juni kände vi att en mjuklift liksom skulle bli för ombonat och svettigt, vi tänker att hårdliften blir lite luftigare under de varma sommarmånaderna och efter sommaren så är det ju ändå nästan dags att skippa liften.
    hårdliften har även en egen liten suflett så om man bär med sig bebisen är det lättare att se till att den har skugga med hårdliften, mjukliften har ju ingen suflett alls.. sen vet vi ju som sagt inte om vi kommer vara nöjda med vårt val, eftersom det här är första barnet men det var iaf så vi tänkt inför sommaren, hoppas det kan vara till någon hjälp!
    Okej,
    Jo jag funderade lite på hårdliften också av samma anledning då att mjukliften är ju mindre och det blir lättare varmt i den, men sen tänkte jag att det går ju alltid att lösa på nått sätt under sommaren då , för är det riktigt varmt så är det ju bara att klä tunnare kläder och ha filt/täcke med då det kan börja blåsa mycket eller dylikt.
    Sen att mjukliften inte har suflett går också att göra sina egna lösningar, dock dom gångerna jag kommer bära ut mjukliften från själva sittvagnen så kommer de ju bara handla om några meter från vagnen till dörren så skulle det vara så att solen just är i de läget så går de ju sätta över en filt tills man är inne igen.  
    Dock alla tycker vi ju olika och vi löser ju saker och ting på våra egna lilla sätt Tungan ute  

Men får se vad det blir av mitt köp men vill höra andras åsikter och erfaranheter o val så man kanske blir någorlunda klokare och att man bestämmer sig för en gångsskull Skrattande 
  • Pickeli

Hårdlift alla dagar i veckan. Den går ofta också lätt att ta med. De ligger mer skyddat mot blåst osv i den. Dessutom är de flesta mjukliftar trånga. Satsa på en åkpåse och en hårdlift. Gärna en hårdlift med uppfällbart ryggstöd.

• onealone
    tiptoe skrev 2011-04-28 13:44:55 följande:
    Jag älskade vår mjuklift,  vi bar runt dottern i den även hemma när hon sov.. Att den är lite mindre än en liggdel tycker jag bara är en fördel för det blir mer ombonat. Vi har haft en Brio och dottern + fårskinn i den fick plats utan problem tills hon var 7-8 månader och ville sitta upp.. (hon hade lätt fått plats längre oxå).

Däremot vet jag inte hur man skulle använda den som en åkpåse? Det är ju en hård botten i dem, men man kanske kan ta ur den?!?
    Okej, ja det verkar ju som att mjukliften kan användas till mycket och att den är enkel :) 
    Dock är det ju olika storlekar på mjukliftar när de gäller märken och så men jag har inte hittat mig någon ännu , ska prova fara till barnenshus och titta på mjukliftar och dra med mig vagnen och se ifall det finns andra märken som passar till vagnen , annars finns det ju i det märket jag har på vagnen britax dock är mjukliftarna till den en aning dyra än dom flesta mjukliftarna , men ska prova mig fram och se ifall det finns något annat märke som kan få plats till vagnen . 

Ja jag vet ju dock inte vad den tjejen hade för märke på sin lift men hur hon fick det till en åkpåse måste hon nog ha hittat sin egna lösning antar jag Skrattande 
  • Pickeli

Jag har en Britax mjuklift och den är väldigt smal! Men det kanske finns olika varianter.

• Hoppfull84
    onealone skrev 2011-04-28 13:59:17 följande:
    Okej, ja det verkar ju som att mjukliften kan användas till mycket och att den är enkel :) 
    Dock är det ju olika storlekar på mjukliftar när de gäller märken och så men jag har inte hittat mig någon ännu , ska prova fara till barnenshus och titta på mjukliftar och dra med mig vagnen och se ifall det finns andra märken som passar till vagnen , annars finns det ju i det märket jag har på vagnen britax dock är mjukliftarna till den en aning dyra än dom flesta mjukliftarna , men ska prova mig fram och se ifall det finns något annat märke som kan få plats till vagnen . 

Ja jag vet ju dock inte vad den tjejen hade för märke på sin lift men hur hon fick det till en åkpåse måste hon nog ha hittat sin egna lösning antar jag Skrattande 
    till emmaljunga finns en mjuklift som de kallar för quadrolift, den kan man dra ner några dragkedjor och ta loss bottnen ur så blir det en åkpåse. men den är också rätt dyr
  • onealone
    Pickeli skrev 2011-04-28 14:02:39 följande:
    Jag har en Britax mjuklift och den är väldigt smal! Men det kanske finns olika varianter.
    Jag svarar på båda dina inlägg i ett :P

Jo har förstått att hårdlift är enkla i sig också men jag vet inte har du britax vagn eller har du bara mjukliften av det märket ? För jag vet inte om hårdlift i britax har uppfälltbar ryggstöd??

Aa de där med mjuklift och andra varianter av britax de vet jag inte, men jag tänkte ju som jag skrev tidigare att jag ska dra med mig vagnen till barnenshus och prova mig fram ifall de finns fler märken som passar till vagnen som kanske är större också än britax mjuklift .

Sen föredrar jag ju mjuklift för jag kommer vara på resande fot mycket , har massa släkter i södra sverige som jag älskar att hälsa på vilket är förstårligt då man bor i norrbotten haha.  

Det är ju lite de där med flyga och packa ihop vagnen jag ser de som enklast med mjukliften , jag vet ju att det är ju inte så enkelt att resa med barn o dessa alla grejer man ska ha med sig men man kan ju alltid försöka göra de så enkelt som möjligt . Jag hatar ju verkligen då saker och ting är böckiga och kulmpiga, 
  • Vårsolen

jag tycker hårdlift verkar vara det bästa alternativet, till min dotter hade vi mjuklift men helt ärligt så tyckte jag aldrig riktigt om den då sidorna gärna vek ner sig och om hon inte varit lite liten när hon föddes så hade den blivit trång och varm.
    Till bebisen som vi nu väntar hade jag tänkt mig en hårdlift men nu blev det istället en liggkorg som jag tror kommer bli jättebra då den är luftig och rymlig, dock inte så smidig att bära med sig förstås men då vi bor i hus så tror jag inte att behovet att bära med sig liggdelen kommer att bli så stort för oss. 

• Humlan7405

Jag har provat både separat liggdel och mjuklift. Liggdelen har fördelen att den är rymligare och kan användas som extrasäng när man sover borta i början. Nackdelen är att den tar en del plats att förvara när barnet ska använda sittvagn. Den är också luftig sommartid.

Mjuklift (jag hade teutonias) var bra till min son som är född på vintern, vi bodde i lägenhet då och jag kunde bära med mig honom lätt, den var ombonad och mysig. Vi bar runt honom på kvällarna för att få honom att somna i början i den. När det var dags för åkpåse så blir mjuliften en ok åkpåse.

Nu bor vi i hus och till 3:an blir det liggdel i senhöst.

• sarsparis

Mjuklift är mycket riktigt mycket smidigt om man ska bära barnet uppför trappor tex. Hade aldrig kunnat ha varken hårdlift eller liggkorg med nr 1 då vi fick gå upp 3 trappor. En mjuklift är dockk mindre och trängre, men får vår del gjorde det inget så sonen vill sitta upp mer när han var 3 mån. Vår mjuklift (brio)kunde man göra om till åkpåse, dock inget jag rekommenderar då den var totalt omysig, stel och klumpig. Jag köpte snabbt en vanlig åkpåse.

Svar på tråden Barnvagn mjuklift / liggdel ?