Anna Wahlgren-metoden, hur går den till?
Ja jag undrar precis som rubriken lyder..
Finns tydligen olika metoder?
Kan givetvis läsa mig till det men kan någon kortfattat skriva vad den innebär?
Ja jag undrar precis som rubriken lyder..
Finns tydligen olika metoder?
Kan givetvis läsa mig till det men kan någon kortfattat skriva vad den innebär?
Läs under fliken "sova hela natten" och kolla in videoklipp.
www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/filmer-start
Det är inget jag skulle utsätta mina barn för.
Hon har flera metoder, men du kanske menar SHN?
Mycket kortfattat:
Bestäm när och hur länge ditt barn ska ligga ensamt i sin säng. Se till att det är kolsvart i rummet. När du tänkt att barnet ska sova, så ska du rabbla en ramsa, buffa barnet, trycka ner det i sängen i en viss ordning. Sedan får barnet ligga och skrika ensamt en viss tid innan du går in och rabblar ramsor osv igen. Upprepas så länge det behövs tills barnet somnat.
Om barnet vaknar före den tid du bestämt, så får du inte ta upp barnet. "Bara om ni måste till akuten och inte av någon annan anledning", brukar AW påpeka.
Det här upprepas varje dag, varje gång barnet ska sova, tills barnet lydigt ligger tyst och finner sig i att vara inspärrat i spjälsängen de timmar du tycker är lämpliga.
Avråder också helt från metoden.
Hennes idé, som är hennes egen helt och hållet och inte har något stöd i någon forskning, är att man lär barnet vara rädd om man tar upp det när det är ledset. Det ska lära sig att bli trygg i sin säng.
tycker att det strider helt mot alla moderliga instinkter... klart man tar upp och tröstar ett litet barn.
Helt klart att hennes metod fungerar också , då barnen lär sig att sova. Men inte för att de är trygga utan för att de ger upp. Det kommer ingen mamma, hur mycket de än gråter.
Det är så barn ger upp...
hon somnar vid amning max 10 min o nån gång om vi åker bil. annars är hon skrikig hela dagen så jag hade velat hon sov lite om de e de som gör att hon e så missnöjd. 4 månader nästa vecka